Od dłuższego czasu kierowcy zawodowi byli ofiarami bezduszności przepisów. Z jednej strony goniący termin przewoźnika, z drugiej służby szukające najmniejszych odstępstw od reguły. Przy takich dylematach kierowcy często podejmują próbę jazdy z obawy o utratę pracy. Wkrótce jednak państwo pomoże im z jednym problemem.
Kierowcy nie będą musieli wybierać
Chodzi konkretnie o problem, który pojawia się zimą. Niejednokrotnie zdarzało się, że podczas parkowania na autostradowych MOP-ach (Miejsca Obsługi Podróżnych – przyp. red.) naczepę zasypywał śnieg. Kończący nocleg lub przerwę kierowca miał problem, ponieważ zgodnie z przepisami powinien odśnieżyć „dach”. Pomijając fakt bycia pod presją czasu, kierowcom brakuje bezpiecznych warunków do tych czynności. W efekcie rezygnowania z odśnieżania, narażając innych na niebezpieczeństwo (spadająca bryła lodu może doprowadzić do tragedii.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GGDKiA) zrobiła jednak ankietę, w której zebrała apele i sugestie o to, jak można usprawnić m.in. MOP-y. Wyszło z nich, że kierowcy zawodowi domagają się specjalnych ramp, z których łatwo i bezpiecznie mogliby odśnieżyć naczepy. To może im w szybki sposób uniknąć ryzyka mandatu 500 złotych, które niejednokrotnie wlepiała policja oraz Inspekcja Transportu Drogowego (ITD).
Gdzie pojawią się udogodnienia?
Teraz GITD zapowiedziało, że wspomniane rampy faktycznie pojawią się na MOP-ach. Takiej infrastruktury można się spodziewać na autostradzie A1 (Woźniki Wschód i Zachód, Mszana Południe), drodze ekspresowej S3 (Racula Zachód), S8 (Kołaki i Kossaki) oraz DK8, Biernatki Wschód i Zachód). Co ważne, na niektórych obiektach będą automatyczne urządzenia, które zajmą się usunięciem śniegu. Kolejne lokalizacje będzie systematycznie wskazywać GDDKiA.
Kolejnym udogodnieniem dla kierowców zawodowych mają być także nowe tablice informacyjne. Poinformują one o odległości do następnego MOP-u oraz dostępnego tam wyposażenia. Dostępny będzie także elektroniczny licznik wolnych miejsc, co z pewnością ułatwi zaplanowanie jazdy. Pojawią się też cyfrowe tablice, na której będzie można wyświetlić istotne komunikaty. Tą częścią poprawek zajmie się KRajowy System Zarządzania Ruchem.