Kierowco! Tankujesz do swojego samochodu to paliwo? Uważaj, jest dużo gorsze od Diesla!

Kierowco! Tankujesz do swojego samochodu to paliwo? Uważaj, jest dużo gorsze od Diesla!

diesel tankowanie paliwo

Podaj dalej

Ekolodzy biją na alarm! Okazuje się, że to paliwo jest bardziej szkodliwe dla środowiska od „zwykłej” benzyny czy paliwa typu diesel. Niemal połowa dostępnego na szwedzkim rynku biodiesla produkowana jest z oleju palmowego, który niszczy lasy deszczowe. 

Biodiesel jeszcze gorszy?

diesel paliwo tankowanie

Dążenie do jak najmniej trujących emisji spalin oznacza, że coraz więcej biopaliw dodawanych jest do benzyny i paliwa typu Diesel. Kierowcy, którzy w Szwecji tankowali czysty etanol E85 zmniejszyli swój wpływ na klimat o 46%. Według Szwedzkiej Agencji Energetycznej odnawialny olej napędowy zmniejsza wpływ na klimat aż o 83%.

– Ryzyko jest zbyt duże. Musimy pozbyć się produktów z oleju palmowego, aby zachować wiarygodność biopaliw – powiedział kierownik projektu Per Ostborn. 

KIEROWCO! SPÓŹNIŁEŚ SIĘ Z WYMIANĄ OPON? SPRAWDŹ NAJLEPSZE OFERTY! 

Ekolodzy biją jednak na alarm, że 44% biopaliw używanych w Szwecji pochodzi ze szkodliwego dla środowiska oleju palmowego. W łącznym rozrachunku daje to aż 6% udział w całym rynku paliw. Według Komisji Europejskiej olej palmowy jest gorszy od kopalnego paliwa typu Diesel i benzyny, ponieważ podczas produkcji niszczy się lasy deszczowe. 

diesel diesla silnik

– Łatwo jest stracić z oczu zrównoważony rozwój w imię odnawialności. Ryzyko jest jednak zbyt duże w przypadku oleju palmowego. Producenci muszą powstrzymać się od krótkoterminowych zysków, aby stworzyć rynek, który będzie działał latami – dodał Per Ostborn. 

Wycofujemy!

Neste, największy sprzedawca biopaliw, obiecał już wycofać olej palmowy. Stanie się to jednak nie wcześniej niż w 2025 roku. Firma wykorzystywała niecały 1% światowej produkcji oleju palmowego w 2019 roku. Surowiec ten służył do produkcji biopaliw. 

Wycofujemy olej palmowy od 2025 roku, to decyzja na poziomie globalnym – skomentowało całą sytuację Neste.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News