Przez lata w środowisku motoryzacyjnym przyjęło się stwierdzenie, że ”diesel musi kopcić”. Nie jest to, jednak prawda i nie należy w to wierzyć. Jeśli Twój silnik jest w pełni sprawny, takie zjawisko nie będzie występować. Zawory EGR, filtry DPF, niesprawne wtryski i inne… poznaj możliwe przyczyny dymienia Twojego samochodu.
Prawdą jest natomiast, że niektóre jednostki dymienie ”mają we krwi”. Dotyczy to głównie starszych silników i wtedy jest to zupełnie normalny objaw. Szczególnie w przypadku dłuższego postoju rzeczą naturalną jest, że nasz diesel puści czasem „dymka”. Inaczej sprawa wygląda, gdy chodzi o nowe konstrukcje.
Czarny dym – zawory EGR i filtry DPF
Stosowane w nowych jednostkach zawory EGR powodują, że część paliwa niespalonego ponownie trafia do komór spalania tak, aby mogło się do końca wypalić. Bardzo często usterkę tego zaworu sygnalizują kontrolki na desce rozdzielczej w samochodzie. Z kolei w starszych jednostkach, nie jest to w żaden sposób sygnalizowane.
„Kopcenie” w stosunkowo nowym samochodzie może oznaczać, że samochód może nie posiadać już filtra DPF. Jeżeli twój samochód nie posiada żadnego systemu filtrującego cząstki stałe (np. DPF/FAP), to w momencie, gdy po długiej i spokojnej jeździe nagle zwiększone zostaną obroty, powstały dym nie będzie wskazywał na awarię silnika. Zwłaszcza, gdy po chwili spaliny wrócą do normalnego zabarwienia.
Czarny dym z rury wydechowej może oznaczać również niesprawne wtryski lub problemy z układem dolotowym. Warto także sprawdzić turbosprężarkę, a w razie jakiejkolwiek awarii od razu ją naprawiać.
Niebieski i biały dym
Niebieskawy odcień dymu informuje o zbytnim zużyciu niektórych elementów silnika. Wywołany jest on spalaniem oleju silnikowego, który na skutek usterki wycieka do komór spalania. Najczęściej odpowiedzialne są za to uszczelniacze zaworowe. Taki kolor dymu z rury wydechowej świadczy już o poważnej awarii, która z reguły kończy się dość kosztownym remontem silnika.
Jeśli chodzi o biały dym jest to zupełnie naturalne zjawisko podczas rozruchu silnika. Jeśli jednak występuje po rozgrzaniu jednostki, może oznaczać przedostawanie się płynu chłodniczego do komory spalania, co z kolei często świadczy o przepalonej uszczelce pod głowicą.
Konieczna wizyta u fachowca!
Jak widać przyczyn „kopcenia” z rury wydechowej jest bardzo wiele. Każdorazowo warto dokładnie ją zdiagnozować, a najlepszym rozwiązaniem będzie szybki kontakt ze sprawdzonym mechanikiem.