Tego typu dym unoszący się z rury wydechowej twojego silnika typu Diesel oznacza poważne kłopoty. Zgodnie z ogólną zasadą posiadania samochodu, nigdy nie chcemy, aby pojawiał się dym. A może ogień? Też lepiej nie… Niezależnie od jego koloru, dym jest nieprawidłowością i sugeruje, że coś jest nie tak.
W chłodniejszych miesiącach mamy do czynienia z ulotną kondensacją. Przyczynia się ona do zagęszczenia dymu. Jednakże, oprócz tego, biały gęsty dym jest oznaką poważnego problemu. Należy go natychmiast rozwiązać. Ignorowanie tego problemu w najgorszym przypadku może doprowadzić do wybuchu silnika.
Aby zrozumieć, dlaczego twój diesel dymi i dlaczego dym ma kolor, musisz zrozumieć podstawy działania samochodu. Tylko wtedy uda nam się zdiagnozować przyczynę problemu. To jednak nic trudnego, uwierz!
Co to są emisje spalin?
Spaliny, które wydostają się z rury wydechowej silników typu Diesel, są bezpośrednimi produktami ubocznymi procesu spalania zachodzącego w silniku. Iskra zapala mieszankę benzyny i powietrza, a powstałe gazy są odprowadzane do układu wydechowego. Przechodzą przez katalizator, aby zredukować szkodliwe emisje i przez tłumik, aby zmniejszyć hałas.
W normalnych warunkach dym z rury wydechowej jest niewidoczny. Jak wspomnieliśmy, od czasu do czasu pojawi się jasnobiały kolor, który jest po prostu parą wodną. Ważne jednak, aby zrozumieć, czym różni się od gęstego, białego dymu, który jest dużym problemem.
Dym podczas uruchamiania silnika
Biały, czarny lub niebieski dym z rury wydechowej to wołanie twojego samochodu o pomoc. Biały dym sugeruje, że płyn chłodzący lub woda przypadkowo dostały się do komory spalania. Spalony w bloku silnika wytwarza gęsty biały dym, który wydostaje się przez wydech. Nie dobrze!
Gęsty biały dym wydobywający się z wydechu zwykle wskazuje na przepaloną uszczelkę głowicy, pęknięcie głowicy lub pęknięcie w bloku silnika. Pęknięcia i wadliwe uszczelki pozwalają płynowi dotrzeć do miejsc, do których nie powinien.
Co robić, gdy z wydechu unosi się biały dym?
Najważniejsze jest to, aby nie kontynuować jazdy samochodem. Jeśli twój silnik ma usterkę, lub pękniętą uszczelkę, może to doprowadzić do całkowitego zniszczenia lub przegrzania. Wtedy zasadniczo będziesz mógł pożegnać się ze swoją jednostką.
Jeśli chcesz uzyskać dalsze dowody na to, że masz problem z wyciekiem chłodziwa w swoim silniku, masz dwie możliwości. Najpierw należy sprawdzić poziom płynu chłodniczego. Jeśli zauważysz niski poziom, a nie widzisz żadnego innego wycieku, potwierdzi to teorię, że doszło do najgorszego. Ponadto, możesz też kupić zestaw do wykrywania nieszczelności bloku silnika. Wykorzystuje on środki chemiczne do wykrywania zanieczyszczeń w płynie chłodzącym.
Niestety, po ustaleniu, że masz przepaloną uszczelkę głowicy, pękniętą głowicę cylindrów lub pęknięty blok silnika, czas zaakceptować, że czeka cię poważna naprawa. Jedynym sposobem na potwierdzenie tych problemów jest zdjęcie połowy silnika i dotarcie do bloku. To bardzo poważna naprawa, więc jeśli będzie potrzebna, sięgnijcie po rady najlepszego dostępnego w waszej okolicy mechanika.