Maksymalne prędkości osiągane przez nowoczesne pojazdy robią kosmiczne wrażenie. Dzięki pełnemu wsparciu fabrycznemu, brytyjska firma JCB zdobyła tytuł najszybszego na świecie pojazdu z silnikiem typu Diesel. Rozpędzili swojego „Mormon Missile” do niesamowitych 507,2 km/h.
Najszybszy Diesel na świecie!
Wyścigi na lądzie plasują się dość wysoko na liście naszych ulubionych rzeczy. Wszak zaprojektowanie, zbudowanie i ostateczne wprowadzenie pojazdu do księgi rekordów to niemałe przedsięwzięcie. Wśród tych napędzanych jednostką typu Diesel to absolutny rekordzista.
Wielu ludzi próbuje bić rekordy, ale niewielu się to udaje. W sportach motorowych sukces nigdy nie jest gwarantowany. Każde osiągnięcie kogoś z zewnątrz odbija się szerokim echem i tak też było w przypadku firmy JCB w 2006 roku.
Podobnie jak w przypadku wielu innych form wyścigów samochodowych, silniki typu Diesel w ostatnich latach zaczęły wkraczać do walki o prędkość. 15 lat temu Banks Power wepchnął prawie 6-litrowego Diesla do Dodge’a Dakota, rozpoczynając niesamowitą walkę o prędkość jednostek wysokoprężnych. Pobili wcześniejszy rekord aż o 80 km/h.
Król jest tylko jeden
Dzięki pełnemu wsparciu fabrycznemu brytyjska firma JCB ustanowiła rekord, który na długo pozostanie niepokonany. Międzynarodowa korporacja znana z budowy maszyn budowlanych i rolniczych w 2004 roku postawiła sobie za cel barierę 500 km/h.
Oprócz oczywistego celu, jakim jest zbudowanie najszybszego pojazdu z silnikiem typu Diesel na świecie, projekt ten miał pokazać trwałość nowych silników JCB444. Chociaż dwie jednostki, które napędzały pojazd „Dieselmax” były mocno zmodyfikowane, to jednak narodziły się w głowach inżynierów JCB.
Każdy z dwóch silników miał 5 litrów pojemności skokowej, a kompresja spadła do 10,5:1. Układ paliwowy common-tail dostał potrzebne mu sterydy, a turbosprężarki pomogły każdemu 4-cylindrowemu silnikowi uzyskać prawie 90 psi doładowania.
Nie tylko silnik
Podwozie „Dieselmaxa” zostało zbudowane przez firmę Visioneering. Składało się z 2-calowej kwadratowej rury ze stali miękkiej, korpusu z włókna węglowego i umieszczonego na niej aluminiowego plastra miodu.
Każdy silnik był zamontowany z boku, jeden umieszczony przed kierowcą, drugi za nim. Oba silniki miały moc 750 KM, dając łączny wynik 1500 KM. Jednostki korzystały z systemów suchej miski olejowej i chłodnicy typu woda-powietrze.
Nadbieg JCB potroił prędkość wału korbowego silników, zanim trafił do 6-biegowej skrzyni biegów z napędem pneumatycznym. Dieselmax wykorzystywał również niezależny napęd na cztery koła, bez połączenia układu napędowego między przednim i tylnym zestawem kół.
Według South California Timing Association rekord Dieselmax w postaci 507,2 km/h od ponad 10 lat znajduje się na szczycie listy w kategorii Diesel. Od 2006 roku to międzynarodowy rekord prędkości lądowej Diesla również z certyfikatem FIA. Na ten moment nic nie wskazuje na to, żeby miał zostać pobity.