Zagraniczni inwestorzy stawiają na Polskę. Volkswagen będzie produkował komponenty do samochodów elektrycznych

Zagraniczni inwestorzy stawiają na Polskę. Volkswagen będzie produkował komponenty do samochodów elektrycznych

Porsche Taycan 2020

Podaj dalej

Seryjną produkcję obudów do silników elektrycznych, poprowadzi należąca do firmy Odlewnia Volkswagen Poznań. Stosowane będą w modelach elektrycznych różnych marek Volkswagen AG, opartych na platformach PPE i MEB Performance.

Odlewnia otrzymała zamówienia na wykonanie obudów w dwóch etapach

Pierwszy przetarg dotyczył obudowy silnika elektrycznego osi przedniej, tylnej i tylnej osi platformy PPE do samochodów elektrycznych premium.

Porsche Taycan 2020
Fot. Motorauthority.com

Chodzi o marki Audi i Porsche. Produkcja seryjna tych komponentów, rozpocznie się w połowie 2022 r. Docelowa wielkość produkcji, wynosi 860 000 sztuk rocznie. Aby zrealizować zamówienie, odlewnia musi zainwestować w nową linię produkcyjną. Zakup obejmuje 10 nowych maszyn obróbczych, maszynę myjącą i automat pakujący.

Volkswagen ID.4
Fot. Volkswagen VW ID.4 1ST Max

Drugi przetarg, rozstrzygnięty w zeszłym miesiącu, obejmuje obudowy silników do modeli na platformie MEB Performance. Zasilą flagowe elektryczne modele Volkswagena: ID.3 i ID.4, ale także inne modele od Skody, Seata, Audi i przyszłego VW ID. Buzz. W tym przypadku seryjna produkcja komponentów rozpocznie się w I kwartale 2023 roku.

Maksymalna roczna wielkość produkcji, przekroczy 450 000 sztuk. Istniejąca linia produkcyjna MEB Base, która obecnie produkuje komponenty do elektrycznego ID.3, jest rozbudowywana, aby sprostać jej potrzebom.

Inwestycja Volkswagena, nie jest jedyną w branży elektromobilności w Polsce

Zdobyte przez odlewnię zamówienia zapewnią utrzymanie miejsc pracy przez kilka następnych lat. Produkcja obudów, staje się coraz bardziej przyjazna dla środowiska. Elementy są obrabiane przy minimalnym zużyciu chłodziwa – zamiast dużych ilości chłodziwa, stosowana jest mgła olejowa i powietrze.

VW Poznan odlewnia
VW Poznan odlewnia, fot. Volkswagen

Zapowiedziana przez Volkswagena produkcja, to kolejna zagraniczna inwestycja w branży elektromobilności w naszym kraju. W ubiegłym tygodniu, koreańska firma SK ie Technology, potwierdziła inwestycję o wartości 1,5 mld zł. Rozbuduje fabrykę separatorów do akumulatorów litowo-jonowych w województwie śląskim. Druga linia produkcyjna powstaje w zakładzie w Dąbrowie Górniczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

 Fabryka SK ie technology
Fabryka separatorów do baterii SK ie technology, Dąbrowa Górnicza

W ubiegłym miesiącu w jaworski zakład Daimlera, uruchomił pierwszą z trzech linii do produkcji baterii elektrycznych. Ta 50-hektarowa fabryka za ponad 3 mld zł,  produkuje silniki do Mercedesa od prawie roku.

Najbardziej spektakularną firmą w polskiej branży elektromobilności, będzie jednak rozbudowana za 2,8 mld euro, fabryka akumulatorów w Kobierzycach (LG Chem). Ma być największym tego typu obiektem na świecie.

W minionym roku zapowiadane były dalsze inwestycje związane z napędem samochodów elektrycznych, na przykład : produkcja katod niklowych w Koninie (Johnson Matthey) czy elektrolitu w Oławie (Guotai-Huarong).

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News