Hyundai ma w nosie paragrafy, bo Diesel jest mu potrzebny jak sukces. Koreańczycy opracowują rewolucyjny silnik

Hyundai ma w nosie paragrafy, bo Diesel jest mu potrzebny jak sukces. Koreańczycy opracowują rewolucyjny silnik

Hyundai-logo-3

Podaj dalej

Hyundai za nic ma widmo zakazu silników typu Diesel i opracowuje zupełnie nową, rewolucyjną jednostkę. Do biura patentowego wpłynął nowy dokument, prezentujący interesującą technologię silnika wysokoprężnego. Koreański producent planuje użyć pompy próżniowej do zebrania ciśnienia powstałego w skrzyni korbowej. Wszystko to ma na celu całkowite zlikwidowanie turbodziury.

Nowoczesny Diesel od Hyundaia 

hyundai-diesel-patent-crdi

Takie rozwiązanie jest interesujące z kilku powodów. Po pierwsze, pompy próżniowe skrzyni korbowej są w stanie zwiększyć moc silnika o około 2-4%. Dzieje się to za pomocą podciśnienia, pozwalającego na lepszą kontrolę pracy oleju i mniejsze straty podczas pompowania. Ciśnienie powstające z pompy jest zwykle odprowadzane do atmosfery po oddzieleniu z niej oleju. Hyundai w swoim silniku typu Diesel chce jednak wykorzystać to ciśnienie, które w przeciwnym razie zostałoby zmarnowane. 

Od pewnego czasu w swoich silnikach podobny patent stosuje Volvo. Nie jest on jednak tak inteligentny. Szwedzka marka używa napędzanej silnikiem pompy powietrza do napełniania zbiornika sprężonym powietrzem, a następnie opróżnia je, gdy występuje turbo dziura. 

System Hyundaia jest bardziej inteligenty, bowiem uruchomienie pompy próżniowej w celu przechowywania ciśnienia doładowania sprawi, że urządzenie działa podwójnie. 

hyundai

Zaskakująca prostota

Logika sterowania systemem Hyundaia jest zaskakująco prosta. Jeśli ciśnienie w kolektorze dolotowym jest niższe niż ciśnienie w zbiorniku, silnik Diesel wykryje, że prawdopodobnie ma miejsce opóźnienie turbodoładowania. Wtedy samoczynnie obniży ciśnienie. Jeśli ciśnienie w kolektorze dolotowym jest wyższe niż w zbiorniku, nic się nie dzieje. 

Jedyną komplikacją związaną z tym układem będzie prawdopodobnie odpowiednie oddzielenie oleju od sprężonego powietrza. Jeśli olej silnikowy dostanie się do przewody wlotowego, prawdopodobnie zanieczyści turbosprężarki, lub zostałby spalony. Hyundai w swoim patencie komentuje jednak, że pompy próżniowe mogą pomóc w uniknięciu zużycia oleju. 

diesel-podroz-za-jeden-usmiech-cummins

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News