Miliony aut na świecie jeżdżą z zakazanymi airbagami Takaty. W środku jest saletra amonowa, która spustoszyła Bejrut

Miliony aut na świecie jeżdżą z zakazanymi airbagami Takaty. W środku jest saletra amonowa, która spustoszyła Bejrut

poduszki-takata-maja-saletre-amonowa-i-nadal-jezdza

Podaj dalej

Były pracownik upadłego dostawcy części samochodowych Takata, przestrzega opinię publiczną o śmiertelnym niebezpieczeństwie ze strony milionów aut na świecie. Chodzi o poduszki powietrzne, które mogą eksplodować, bowiem zawierają saletrę amonową.

Ten związek chemiczny zyskał ostatnio dużą popularność za sprawą potężnego wybuchu w Bejrucie. W stolicy Libanu eksplodowało 2750 ton saletry amonowej, a właściwie azotanu amonu. Takata używała jej jako tańszego zamiennika do bezpiecznego azotanu guanidyny (10 raz droższy). Problem w tym saletra amonowa przyczyniała się do pękania generatorów gazu w airbagach. W 25 przypadkach doprowadziło to do eksplozji ze skutkiem śmiertelnym.

Temat zamiatany pod dywan?

Sprawę stara się nagłośnić Jerry Cox, który w 2014 r. został zatrudniony przez amerykański oddział Takaty do opracowania strategii poradzenia sobie z kryzysem. Japończycy przekonywali, że problem może pojawić się tylko w wyjątkowo gorących i wilgotnych warunkach (saletra amonowa musi być w stanie suchym). W 2017 r. Takata zgodziła się zapłacić miliard dolarów kary i zbankrutowała. W 2018 r. kupiła ją chińska firma Key Safety Systems, zmieniając nazwę na Joyson Safety Systems.

Takata nie przetrwała afery w przeciwieństwie do jej niebezpiecznych poduszek
Takata nie przetrwała afery w przeciwieństwie do jej niebezpiecznych poduszek

W maju amerykański urząd bezpieczeństwa transportu drogowego NHTSA uznał nowe konstrukcje airbagów za bezpieczne. Jednak Cox, który widział raport techniczny, o który się oparto, przekonuje, że nie są to bezpieczniejsze rozwiązania od poprzednich. – Zrobiono to w tajemnicy bez udziału żadnych niezależnych inżynierów – powiedział Cox. Tylko w Stanach Zjednoczonych wciąż na wymianę starych modułów nie podstawiono 12 milionów wezwanych samochodów. Cox zapewnia, że 30 milionów innych nadal nie otrzymało wezwania na akcję serwisową.

Jakie samochody używały poduszek Takaty?

Takata była dostawcą poduszek na wybranych rynkach dla kilkudziesięciu producentów. Wśród nich byli tacy potentaci jak Acura, Audi, BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Daimler Trucks North America, Daimler Vans USA LLC, Dodge/Ram, Ferrari, Fisker, Ford, GMC, Honda, Infiniti, Jaguar, Jeep, Land Rover, Lexus, Lincoln, Mazda, McLaren, Mercedes-Benz, Mercury, Mitsubishi, Nissan, Pontiac, Saab, Saturn, Scion, Subaru, Tesla, Toyota i Volkswagen.

Według obecnych ustaleń, śmiertelne wypadki lub związane z okaleczeniami dotyczyły pojazdów Hondy. Najsłynniejszym przypadkiem jest śmiertelny wypadek z lipca 2014 r. Malezyjka w ciąży jadąc Hondą Civic z 2003 r. uczestniczyła w kolizji przy 30 km/godz. Została zabita metalowymi odłamkami, które przecięły jej szyję po eksplozji poduszki powietrznej. Do tego typu wypadków nigdy nie doszło na terenie Europy.

Wybuch poduszki powietrznej
Wybuch poduszki powietrznej Takaty przyczynił się do 25 śmiertelnych wypadków na świecie.

Nagłaśniający problem, Jerry Cox wydał książkę o aferze Takaty, pt. „Killer Airbags: The Deadly Secret Automakers Don’t Want You to Know” (pol. Zabójcze poduszki powietrzne: Śmiertelny sekret, o którym producenci nie chcą żebyście wiedzieli).

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News