To proste i powszechnie znane zadanie konserwacyjne wydaje się być zapominane przez większość kierowców. Nie dość, że pozwoli nam zaoszczędzić rocznie kilkaset złotych, to jeszcze wpłynie na większe bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Dla wielu kierowców to zadanie wydaje się być drugorzędne. Nie należy go jednak ignorować! Opony to jedyna powierzchnia styku między naszym ważącym 2 tony samochodem, a drogą. Dobrze utrzymane opony pomogą w bezpiecznym podróżowaniu przez dziesiątki tysięcy kilometrów.
Jak często należy rotować oponami?
Eksperci zalecają, aby średnio co 8000 a 13 000 kilometrów dokonać rotacji opon. Bez tego prostego tricku opony mogą zużywać się nierównomiernie. Dlaczego jest to tak ważne?
Przednie opony odgrywają większą rolę w hamowaniu, a w pojazdach z napędem na przednią oś są odpowiedzialne także za przyczepność. Oznacza to, że zużywają się dużo szybciej. Ponadto, drobne różnice w zawieszeniu mogą również powodować nierównomierne zużycie.
Wszystko to może mieć wpływ na prowadzenie samochodu, poziom hałasu, a także – żywotność opony. Rozłożenie zużycia na wszystkie cztery opony zapewnia równą głębokość bieżnika i taką samą przyczepność na wszystkich czterech kołach.
Jak to zrobić?
Właściciele samochodów powinni rotować swoimi oponami zgodnie z instrukcjami zawartymi w instrukcji pojazdu i instrukcji obsługi. Rotowanie to czynność polegająca na zdjęciu jednego koła i zamianie go na inne koło samochodu.
Podczas rotowania należy przemieszczać opony według określonego wzoru, w zależności od typu pojazdu i typu opon. Krótko mówiąc – rotujemy oponami wokół całego samochodu, ale nigdy po okręgu.
Praca przy samochodzie może być niebezpieczna, więc pamiętajcie o zachowaniu wszelkich środków ostrożności!
Opony asymetryczne
Opony asymetryczne mogą być używane po obu stronach pojazdu, ale ważne jest, aby przestrzegać z góry określonego wzoru rotacji. Jest on zależny od typu układu napędowego naszego pojazdu.
Napęd na przód: Obie przednie opony wędrują na tył. Tylne opony wędrują na przód, ale naprzemiennie.
Napęd 4×4 lub na tył: Obie tylne opony wędrują na przód, ale bez zamiany stron! Przednie opony trafiają na tył, naprzemiennie.
Opony kierunkowe
W przypadku opon kierunkowych, pozostają one po tej samej stronie pojazdu i są przesuwane bezpośrednio na przednią oś i na tylną. Zamieniamy więc opony po tej samej stronie, przód z tyłem.