Renault Spider - francuski roadster o zwinności gokarta

Renault Spider - francuski roadster o zwinności gokarta

Renault Spider

Podaj dalej

,Renault Spider to samochód sportowy, który stawiał na mocne wrażenia z jazdy. Już podczas prezentacji na salonie w Genewie w 1995 roku Spider wywołał spore zaskoczenie i zadziwienie. Opracowany przez Renault Sport samochód nawiązywał do gamy Alpine i jej bezkompromisowych modeli.

Sylwetka nadwozia oraz płynne i mocno zarysowane linie świadczyły o mocy, a jednocześnie elegancji. Umieszczony centralnie z tyłu silnik oraz lekki, aluminiowy szkielet podwozia gwarantowały przyjemność jazdy na drodze. Na torze zapewniała ją wersja Spider Trophy. Zgodnie z tradycją roadsterów Spider stawiał na proste i niezbędne wyposażenie: kubełkowe fotele, klatka bezpieczeństwa, brak wspomagania kierownicy, ABS-u czy ogrzewania nawiązywały do świata sportów samochodowych.

Renault Spider

Spider zaprezentowany w 1995 roku był bezkompromisowym samochodem sportowym. Zamiast przedniej szyby miał niewielki spojler-owiewkę podkreślający płynną i nisko biegnącą linię nadwozia. To aerodynamiczne rozwiązanie chroniło przed strumieniem powietrza lub drobnego deszczu. Na typowe warunki eksploatacji, przy dużej prędkości konieczna była jazda w kasku. Aby trochę „ucywilizować” ten mocno odchudzony samochód (bez ogrzewania, ABS-u czy wspomagania kierownicy), w kolejnym roku Renault zaproponowało wersję wyposażoną w przednią szybę. Oprócz lepszego zabezpieczenia pozwalała ona na założenie miękkiego dachu chroniącego przed deszczem.

Renault Spider

Poza tym, oba samochody były identyczne. Ta sama wersja wyposażenia, aluminiowy szkielet podwozia, drzwi otwierane do góry, klatka bezpieczeństwa. Centralnie umieszczony z tyłu silnik zapewniał niezwykle korzystny dla Spidera stosunek masy do mocy. Wprowadzenie przedniej szyby nie spowodowało, że stracił na charakterze.

Renault Spider, wyposażony w 2-litrowy silnik reagował natychmiast na polecenia kierowcy dzięki mocy 150 KM i masie nieprzekraczającej 900 kg. Christian Contzen, dyrektor Renault Sport, zdecydował o wdrożeniu projektu Spidera Trophy w sezonie 1995. Bazą był model, który nie miał jeszcze homologacji do jazdy po drogach publicznych.

Renault Spider

W wersji Trophy, bliskiej seryjnemu modelowi, wprowadzono kolejne, istotne modyfikacje silnika. Jego moc wzrosła do 180 KM. Hamulce z dwiema niezależnymi pompami regulowanymi z kabiny pozwalały kierowcy na zmianę ustawień Spidera Trophy i pełne wykorzystanie sztywnego szkieletu podwozia.

Model, wyprodukowany w limitowanej serii 90 egzemplarzy, uświetnił otwarcie europejskich wyścigów cyklu Mistrzostw Świata Formuły 1.

Robert Downey Jr. i jego garaż. Oto czym jeździ filmowy Iron Man

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News