100. urodziny Jana Pawła II. Jakimi samochodami w swoim życiu jeździł polski papież?

100. urodziny Jana Pawła II. Jakimi samochodami w swoim życiu jeździł polski papież?

Jan Paweł II samochody

Podaj dalej

Dziś, 18 maja 2020 roku przypada 100. rocznica urodzin papieża Jana Pawła II. Jakimi samochodami w trakcie swojej posługi poruszał się Karol Wojtyła? Z okazji dzisiejszego święta przyglądamy się pojazdom, z jakich korzystał polski papież. 

Warszawa

Jan Paweł II samochody

Karol Wojtyła został prekonizowany arcybiskupem metropolitą krakowskim 13 stycznia 1964 roku. Jako biskup diecezji krakowskiej wizytował parafie, odwiedzał klasztory, czy udzielał się czynnie w życiu Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. 

W tym czasie poruszał się… Warszawą. Początkowo do podróżowania miał służyć mu bardziej luksusowy Chevrolet, jednak Wojtyła zrezygnował z tego przywileju. 

Po pewnym czasie okazało się jednak, że Warszawa nie jest wystarczająco niezawodna. Wówczas biskup przesiadł się do Opla Senatora. 

Opel Kapitan

Jan Paweł II samochody

To nie jedyne samochody, z których Karol Wojtyła korzystał w trakcie swojej posługi w Krakowie. Przyszłego papieża mogliśmy spotkać także w czarnej Wołdze, lub widocznym na zdjęciu Oplu Kapitanie. 

Ford Escort GL z 1975 roku

Jan Paweł II samochody

To pierwszy samochód, który Wojtyła sprawił sobie po przyjeździe do Watykanu. Jako kardynał nie miał jeszcze do dyspozycji papamobile, więc kupił jednego z najprostszych i najbardziej skromnych samochodów dostępnych. Ta podstawowa wersja Escorta korzystała z czterocylindrowego silnika o pojemności 1,1 litra. 

Nie było tu miejsca na klimatyzację, czy radio – w środku był tylko kardynał Wojtyła ze swoimi modlitwami i 4-biegowym manualem. 

Gdy został papieżem, musiał pożegnać się ze swoim samochodem, z którego korzystał przez 2 lata. Ford stał jednak na watykańskim parkingu przez bardzo długo – został sprzedany dopiero w 1995 roku za 102 000 dolarów (430 tys. zł). Kwota ta zasiliła polski Dom Pielgrzyma w Rzymie.

Escort był w rękach nabywcy do 2005 roku, kiedy po śmierci papieża jego cena wystrzeliła do 700 000 dolarów (3 mln zł) 

Fiat Campagnolo

Jan Paweł II samochody

W 1981 roku doszło do zamachu, w którym papież niemal stracił życie. Jan Paweł II jechał wówczas Fiatem Campagnolo z otwartym dachem. To był pierwszy sygnał do przesiadki na papamobile z zamkniętymi, kuloodpornymi szybami, którymi papież podróżował dookoła świata przez resztę życia. 

Mercedes ML 430

Jan Paweł II samochody

Samochód oparty na pierwszej generacji „ML” został przystosowany przez producenta. Był to również ostatni papamobile, jakim w Polsce podróżował Jan Paweł II podczas swojej pielgrzymki w Polsce w 2002 roku. 

Mercedes swoją budową przypominał pickupa, gdzie zamiast paki pieliśmy umieszczone stanowisko dla papieża. Te wyposażone było m. in. w klimatyzację, czy kuloodporne szyby. Samochód miał także wzmocnioną konstrukcję silnika o mocy 272 KM i pojemności 4,3 litra, która w razie potrzeby pozwalała na osiągnięcie 170 km/h. 

Auto przekazano papieżowi Janowi Pawłowi II 6 czerwca 2002 przez oficjalną delegację dyrekcji oraz pracowników koncernu Daimler.

Bus Mercedesa

Jan Paweł II samochody

Jako papamobile wykorzystywano także autobusy. W 1987 roku podczas swojej pielgrzymki do Chile Jan Paweł II występował przed wiernymi przeszklonym busem. Samochód powstał na bazie Mercedesa, a jego dach został odpowiednio podniesiony, by można było jeździć na stojąco. 

W 1999 roku polski papież podczas wizyty w Meksyku poruszał się z kolei pełnoprawnym autobusem. Pojazd miał wymiary charakterystyczne dla tych, wykorzystywanych w transporcie publicznym. 

Ferrari Mondial

Jan Paweł II samochody

W 1988 roku będąc we włoskiej Modenie papież poruszał się czerwonym Ferrari Mondial. Za kierownicą kabrioleta zasiadał sam Enzo Ferrari, syn założyciela marki. Pod maską samochodu z Maranello pracował 3,2-litrowy silnik V8 o mocy 274 KM. 

Sprint od 0 do 100 km/h zajmował 7,4 sekundy, a prędkość maksymalna Ferrari Mondial to 250 km/h. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News