Nowa generacja Volvo z funkcją jazdy autonomicznej

Nowa generacja Volvo z funkcją jazdy autonomicznej

Volvo XC90 Diesel

Podaj dalej

Volvo to jedna z tych marek, która już od wielu lat upatrywała przyszłość mobilności w jeździe autonomicznej. Wreszcie nadszedł przełom. Za dwa lata do sprzedaży trafi kolejna generacja modeli, które pojadą samodzielnie. Oto nowa generacja Volvo z funkcją jazdy autonomicznej, kiedy się jej spodziewać i jak będzie działać? 

Nowa generacja Volvo z funkcją jazdy autonomicznej

Nad samochodami autonomicznymi szwedzka marka pracuje już od dawna. Dwa lata temu wspominaliśmy wam o tym tutaj. Teraz Volvo ogłosiło przełom w technologii jazdy autonomicznej. Wszystko dzięki nowoczesnym LiDAR-om, które zostaną zamontowane w modelach marki. Takie wyposażone pojazdy trafią do sprzedaży za dwa lata. Auta, których budowa zostanie oparta na platformie SPA2, będą sprzętowo przygotowane do zastosowania w nich technologii jazdy autonomicznej.

Jazda autonomiczna tylko na autostradach?

Nowa generacja Volvo z funkcją jazdy autonomicznej będzie pozwalała na samodzielne prowadzenie tylko na autostradach. Opcja ta ma się nazywać Highway Pilot. Później technologie te będą rozwijane, a oferta rozszerzana o kolejne opcje. To rozwiązanie wymusza określone zmiany w elektronice aut. Mapowanie obiektów i sytuacji wokół samochodu musi być precyzyjne i szybkie. Swoistym okiem na świat autonomicznego pojazdu jest LiDAR – czyli laserowy radar. Co ciekawe, kierowca  będzie potrzebował „specjalnej” zgody na uruchomienie jazdy autonomicznej. System Volvo uruchomi ją poprzez zdalną aktualizację (OTA). Przed aktywowaniem tej funkcji, system zweryfikuje, czy jej uruchomienie jest możliwe i bezpieczne w danym miejscu.

„Technologia jazdy autonomicznej może być jednym z najskuteczniejszych rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo ruchu drogowego w historii. Oczywiście, jeśli będzie wdrożona w sposób bezpieczny i odpowiedzialny. Nasze samochody będą przygotowane do samodzielnego podejmowania licznych decyzji. Stawiamy kolejny krok w kierunku bezpieczeństwa” – powiedział Henrik Green, szef rozwoju technologii w Volvo Cars.

Czym jest i do czego służy LiDAR

LiDAR to w zasadzie radar, które swoje działanie opiera o systemy laserowe. Wysyła miliony impulsów laserowych tworząc trójwymiarową mapę przestrzeni wokół pojazdu. Zawiera ona pełne dane dotyczące innych obiektów, ich położenia, prędkości, etc. W zasadzie, to wszystko dzieje się bez konieczności połączenia z internetem. Dodatkowo mapowanie obiektów odbywa się bardzo szybko. LiDAR jest niezbędny do jazdy autonomicznej przy wyższych prędkościach lub przy gorszych warunkach atmosferycznych.

„W związku z tym Volvo Cars uważa, że dla dobra bezpieczeństwa jazdy autonomicznej, tradycyjny radar i kamera to za mało. Dopiero radar laserowy dostarcza wystarczająco dużo dokładnych danych, w oparciu o które system pojazdu może podejmować właściwe decyzje” – zauważają eksperci marki.

Do jazdy autonomicznej nie wystarczy jedynie nowoczesny LiDAR. Ponadto, wsparcie dla systemów pełnić będą kamery i radary. Dodatkowo, dostosowanie auta do jazdy autonomicznej wymaga modyfikacji układu kierowniczego i hamulcowego oraz zasilania. Te systemy muszą mieć tzw. back-up.

Wkrótce Twoje Volvo będzie mogło samodzielnie jeździć po autostradach, gdy samochód uzna, że jest to bezpieczne. Po aktywowaniu tej funkcji, samochód przejmie odpowiedzialność za kierowanie pojazdem. Kierowca będzie się mógł odprężyć, oderwać wzrok od drogi i zdjąć ręce od kierownicy. Z biegiem czasu aktualizacje bezprzewodowe poszerzą obszary, w których samochód będzie zdolny do samodzielnej jazdy. Dla nas bezpieczne wprowadzenie autonomii oznacza jej stopniowy, przemyślany rozwój – dodał Henrik Green.

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News