Skoda wraca do swoich korzeni. Marka z Mladej Bolesław zbuduje samochód z napędem na tylną oś po raz pierwszy od wczesnych lat 90. Enyaq iV będzie najmocniejszym modelem w historii czeskiej marki.
- Powrót do napędu na tylną oś po 30 latach pojawi się razem z wariantem RS o mocy 302 KM
- Enyaq iV będzie pierwszym modelem opracowanym w pełni jako pojazd elektryczny
- Najnowszy SUV Skody będzie dostępny z trzema rozmiarami baterii elektrycznych
Skoda wraca do napędu na tylną oś po 30-letniej przerwie. Ostatnie modele RWD (105/120/125) zostały wycofane na początku lat 90. by zrobić miejsce dla napędzanego na przód Favorita. Marka z Mladej Bolesław wraca do korzeni, ale z elektrycznym akcentem.
Wyłącznie w elektrycznym wariancie
Choć to malutki Citigo iV przejdzie do historii jako pierwsza w pełni elektryczna Skoda, to Enyaq iV będzie pierwszym modelem, który zostanie opracowany od samego początku jako pojazd elektryczny. Samochód otrzyma platformę MEB koncernu Volkswagena i będzie czeską odpowiedzią na Volkswagena ID.4.
Czeski producent rozpoczął już kampanię reklamową, udostępniając zdjęcia zakamuflowanych prototypów przedstawiające bezemisyjnego SUV-a.
Wiemy już naprawdę dużo
Skoda jest bardzo hojna w zakresie specyfikacji technicznych. Dowiadujemy się m. in. jakie wymiary będzie miał Enyaq: 4648 milimetrów długości, 1877 milimetrów szerokości i 1618 milimetrów wysokości. Otrzymamy duży rozstaw osi wynoszący 2765 milimetrów i pojemność ładunkową 585 litrów. To wymiary bardzo podobne do swojego kuzyna VW.
A co pod maską?
Enyaq będzie dostępny z trzema rodzajami akumulatorów. Bazowym pakietem będzie moc 55kWh, oferujący zasięg 340 kilometrów. Podstawowa wersja będzie miała napęd na tylną oś. Elektryczny silnik trafi do tyłu. Moc: 146 KM.
W opcji pośredniej otrzymamy akumulator o mocy 62 kWh z wystarczającą ilością prądu na pokonanie 390 kilometrów. Moc silnika wzrośnie do 177 KM.
Dla klientów poszukujących największego zasięgu Skoda przygotowała wariant z akumulatorem o mocy 82 kWh. Oferuje on zasięg 500 kilometrów między ładowaniami, a jednocześnie wytwarza 201 KM z zamontowanego z tyłu silnika elektrycznego.
RS najmocniejszy w historii
Skoda zaprojektowała Enyaqa tak, by przystosować do niego napęd na wszystkie koła z podwójnymi silnikami elektrycznymi – jeden z przodu, jeden z tyłu. Ich łączna moc będzie wynosiła 261 KM albo 302 KM.
Drugi wariant będzie jednocześnie najmocniejszym samochodem produkcyjnym w historii firmy i będzie odpowiednio oznaczony jako model „RS.” Od 0 do 100 km/h rozpędzi się w 6,2 sekundy, a maksymalna prędkość to 180 km/h. Najmocniejsze warianty SUV-a będą mogły pokonać dystans 460 kilometrów na jednym ładowaniu.
Naładuj mnie!
Właściciele będą mogli ładować akumulatory za pomocą zwykłego domowego gniazdka lub za pomocą wallboxa. Enyaq jest przystosowany do obsługi szybkiego ładowania. W tym przypadku ładowanie do 80% będzie trwało 40 minut.
Skoda twierdzi, że elektryczny SUV będzie wyposażony w duży 13-calowy ekran dotykowy i opcjonalnie wyświetlacz head-up, obsługujący rozszerzoną rzeczywistość. Po raz pierwszy w samochodzie produkcyjnym Skoda zastosuje ekologiczną skórę oliwkową.
Enyaq powstanie w domu Skody, w miejscowości Mlada Bolesław, począwszy od końca roku 2020. Do sprzedaży trafi na początku przyszłego roku.