Jak zmniejszyć zużycie wody w skutecznym czyszczeniu myjką wysokociśnieniową? Niezbędna jest jedna funkcja

Jak zmniejszyć zużycie wody w skutecznym czyszczeniu myjką wysokociśnieniową? Niezbędna jest jedna funkcja

HD_8_18_4_M_automotive_app_29_CI15_96 dpi (jpg)

Podaj dalej

Każdy kto wypróbował urządzenie wysokociśnieniowe firmy Kärcher ma świadomość, że czyszczenie nim zajmuje dużo mniej czasu względem metod tradycyjnych. Czy przy okazji oszczędzania czasu, można też zmniejszyć zużycie wody?

Oczywiście. Jednak w takiej sytuacji trzeba sięgnąć po urządzenia, które posiadają funkcję podgrzewania wody. Gorąca woda w połączeniu z odpowiednim środkiem czyszczącym skuteczność mycia jest tak duża, że robimy to ponad 2 razy szybciej. Zużywamy też nawet 9 razy mniej wody w porównaniu do tradycyjnych metod, które dodatkowo wymagają większego wysiłku.

Karcher Easy!Force

Coraz częściej czyścimy na ciepło

Urządzenia z podgrzewaniem wody doceniają specjaliści z branży samochodowej, bowiem to dzięki nim usuwanie zwłaszcza tłustych zabrudzeń stało się dużo łatwiejsze. W ofercie Kärcher jest już sporo modeli z podgrzewaniem wody, której temperatura jest podnoszona w specjalnych kotłach.

Odbywa się to poprzez spalanie oleju napędowego, opałowego, biodiesla, ale są też już nawet kotły elektryczne. Przy pełnej wydajności i poziomie ciśnienia roboczego (około 700 l/godz. do 120 bar – urządzenie średniej klasy), woda pod wysokim ciśnieniem jest podgrzewana do maksymalnie 85° C. Przez zmniejszenie ilości wody, w nagrzewnicy przy nawet 155° C wytwarzana jest para wodna. To ona idealnie nadaje się do czyszczenia wszelkiego rodzaju powierzchni.

Dlaczego gorąca woda daje lepsze efekty?

Nie jest tajemnicą, że energia cieplna przyspiesza proces czyszczenia. Można to zaobserwować chociażby podczas próby mycia rąk z oleju, gdzie samo mydło lub specjalny preparat nie są tak skuteczne, dopóki nie pojawi się ciepła woda. Dlatego oprócz czynnika mechanicznego (strumień wody pod wysokim ciśnieniem: punktowy, płaski, obrotowy), chemicznego i czasowego, temperatura jest jednym z czterech współzależnych parametrów, które składają się na sukces w procesie mycia zgodnie z cyklem opracowanym naukowo przez dr Sinner.

Jest to szczególnie istotne, gdy przyjdzie zmierzyć się ze zmyciem smarów. Okazuje się, że każdy wzrost temperatury o 10° C przyspiesza procesy chemiczne oraz zmniejsza o połowę czas reakcji. Każda oszczędność czasu to obniżenie kosztów pracy. Poza tym powierzchnia umyta z użyciem ciepłej wody wysycha szybciej, co przyspiesza czas realizacji zadania.

mycie parą wnętrza samochodu

Gorąc także dla wrażliwych powierzchni

Generowanie wspomnianej wcześniej pary wodnej to niezwykle przydatna funkcja, która umożliwia czyszczenie delikatnych powierzchni, których nie można potraktować ostrym strumieniem wody. Pełny efekt czyszczenia można osiągnąć się przy znacznie niższym ciśnieniu roboczym, mniejszym wydatku wody i zastosowaniu dysz trójstopniowej czy parowej. Dziś często zwraca się uwagę na dbanie o środowisko, a wykorzystanie pary zamiast wody do usuwania powłok bitumicznych, farb, porostów czy glonów przekłada się na mniejszą ilość ścieków do odprowadzenia. Poza tym gorąca para eliminuje do 99% bakterii i zarazków.

Co wybrać?

Firma Kärcher oferuje wiele urządzeń z podgrzewaniem wody, ale warto wyróżnić chociażby model HDS 8/17 C, który wyposażony jest w mocny trójfazowy silnik. Do obsługi zaawansowanej technologii wystarczy jedno pokrętło z czytelnymi piktogramami oznaczającym poszczególne funkcje. Zaletą jest też energooszczędny system eco!efficiency, który pozwala ograniczyć zużycie paliwa oraz emisję dwutlenku węgla aż o 20%. Konstrukcja typu Jogger z dużymi kołami bardzo podnosi jego mobilność.

Drugim z interesujących modeli jest HDS 8/18 – 4M. Wydajność jest zasługą trójtłokowej pompy osiowej z mosiężną głowicą i ceramicznymi tłokami. Dla wielu osób zbawienny będzie system tłumienia drgań (SDS), który kompensuje skoki ciśnienia w układzie wysokociśnieniowym. Dla zapewnienia bezpieczeństwa i większej niezawodności urządzenie wyłączy się automatycznie, gdy temperatura spalin przekroczy 300 stopni.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News