Droga ekspresowa S7 Lubień – Rabka Zdrój, czyli fragment Zakopianki, jest na najlepszej drodze ku ukończeniu. Ponieważ prace trwają nieprzerwanie w tym trudnym okresie GDDiKA mogła pochwalić się, że doszło do przebicia drugiej nitki tunelu.
Choć do zakończenia prac wciąż daleko, to jednak prognozy są dobre. Z pewnością dwa tunele drążone pod górą Luboń Mały znacząco wpłyną na poprawę jazdy drogą S7. Każda nitka będzie prowadzić wednym kierunku i każda będzie miała 2060 m długości. Do wydrążenia jest około 1919,6 m tunelu prawego i około 1922,4 m tunelu lewego.
– Dzisiejsza uroczystość z pewnością cieszy użytkowników dróg nie tylko w Małopolsce, ale również turystów, którzy odwiedzają Podhale i Tatry. Prace budowlane są prowadzone rzetelnie, skutecznie i z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Liczę, że wszyscy zaangażowani w tę inwestycję staną na wysokości zadania i już w 2021 r. kierowcy będą mogli skorzystać z tunelu pod górą Luboń Mały – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
S7 – szybsze i bardziej komfortowe
Prace związane z drążeniem tunelu rozpoczęły się trzy lata temu w Naprawie. Odbywały się one w systemie ciągłym, a więc cały dniami przez siedem dni w tygodniu. W związku z tym faktem istniało i wciąż istnieje ryzyko z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń. Tu jednak odpowiednie osoby czuwają nad bezpieczeństwem. Na bieżąco wykonywana jest też obudowa wstępna, w tym spryskiwanie betonem ścian i przodków, by nie osypywał się materiał skalny.
Ściana, przed którą wykonywane są otwory w tymczasowej obudowie, czyli przodek lewego #tunel – lu #S7 #Naprawa #SkomielnaBiała w poniedziałek 27.04.2020 zostanie przebita na wylot. @GDDKiA @MI_GOV_PL #Małopolska #FunduszeUE #Zakopianka #Kraków #ŁączymyPolskę #Podhale pic.twitter.com/kwNiOv73U0
— GDDKIA Kraków (@GDDKiA_Krakow) April 25, 2020
Z kolei przy lewym portalu w Skomielnej Białej pojawiło się osuwisko, przez które wstrzymano rozpoczęcie drążenia lewego tunelu od strony południowej. Konieczne było zabezpieczenie osuwiska i przeprojektowanie obiektów inżynieryjnych. W czerwcu 2019 roku zakończyło się palowanie zabezpieczające.