Jaka opona jest właściwa dla twojego motocykla?

Jaka opona jest właściwa dla twojego motocykla?

Motorcycle-Tires-so-Expensive-1

Podaj dalej

Nie wszystkie opony motocyklowe są takie same – to wydaje się oczywiste. Choć każda z nich jest okrągła i – w przeciwieństwie do opon samochodowych – ma zakrzywiony profil, aby ułatwić kierowcy wchodzenie i wychodzenie z zakrętów, różnią się od siebie w konstrukcji i przeznaczeniu.

Przykładowo – opony motocyklowe do Yamahy R6 i Harleya-Davidsona będą znacznie się od siebie różniły. Opona przeznaczona do Harleya nie zapewniłaby odpowiedniego poziomu przyczepności w „R6”. Z kolei opona z Yamahy założona na Harleya doprowadziłaby do szału motocyklistów lubiących pokonywać dalekie trasy ze względu na konieczność wymiany co kilka tysięcy kilometrów. 

Opony do motocykli można podzielić na wiele kategorii w zależności od tego, jakie chcemy uzyskać rezultaty. Na potrzeby tego artykułu postaramy się wyodrębnić szerokie kategorie, biorąc pod lupę opony dopuszczone do ruchu drogowego.

Przy tak wielu oponach do różnych zastosowań przekonacie się, że każda firma ma swój własny sposób definiowania typów opon motocyklowych i nazw własnych kategorii. Najbardziej ogólny podział opon motocyklowych będzie wyglądał więc następująco: Cruiser/Touring, Sport/Super Sport/Hyper Sport/Performance, Sport-Touring, Dual Sport/ADV. 

Opona Cruiser/Touring: 

W wolnym tłumaczeniu będą to opony turystyczne – zostały one zaprojektowane tak, aby były wytrzymałe na ciężkie motocykle i zapewniały długie przebiegi przy dobrej przyczepności na mokrej nawierzchni. Opony te najbardziej pasują do motocykli typu „cruiser”, tzw. „V-twinów”, czy motocykli robionych na specjalne zamówienie. 

Motocykl typu „cruiser” to m. in. Harley-Davidson Softail oraz Dyna, Yamaha Bolt, Styker i Raider, a także Kawasaki Vulcan. Do rodziny turystycznych należeć będą więc takie jednoślady jak Harley-Davidson Street Glide, Road Glide, oraz wszystkie modele Hondy Gold Wing i Yamaha Venture. 

Ze względu na przeznaczenie do cięższych motocykli, opony typu cruiser/touring mają sztywniejsze ścianki boczne, które pozwalają radzić sobie z większym obciążeniem. Te opony mają także większą głębokość bieżnika. To połączenie pozwala też zmniejszyć zużycie i zwiększyć przebieg. Choć opona tego typu ma bardzo solidną konstrukcję, jest również nieco cięższa od większości opon w porównywalnym rozmiarze. 

Przykład: Dunlop American Elite 

Opona Sport/Super Sport/Hyper-Sport/Performance:

Opony przeznaczone do lekkich motocykli sportowych i wysokowydajnych jednośladów ulicznych zaprojektowano tak, by zapewniały zwinne i precyzyjne prowadzenie oraz doskonałą przyczepność od krawędzi do krawędzi. Opony te są lżejsze i składają się z bardziej miękkich mieszanek, które zapewniają świetne osadzenie motocykla w zakrętach. Niektóre opony w tej kategorii mogą mieć bardziej wyraźną linię środkową, która ułatwia i przyspiesza przejście z boku na bok. 

Choć opony te mają mniej lameli bieżnika, nadal radzą sobie w mokrych warunkach pogodowych. Sztywna osnowa zapewnia stabilność i wsparcie podczas szybkiego pokonywania zakrętów i hamowania, kiedy siły są największe. Wielu producentów stosuje różne mieszanki do budowy opon o wysokich osiągach, starając się znaleźć odpowiedni kompromis między przyczepnością i wytrzymałością opony. 

Ze względu na skoncentrowanie się na osiągach, opona ta nie wytrzyma tylu kilometrów ile opona typu cruiser/touring i jest także zbudowana z bardziej miękkiej mieszanki. Tego typu ogumienie najlepiej sprawdzi się na takich motocyklach jak: Honda CBR 1000RR, Yamaha R1M, czy Suzuki GSX-R1000R. 

Przykład: Michelin Pilot Power, Pirelli Angel ST, Pirelli Diablo

Opona Sport-Touring

W najprostszym tłumaczeniu ta kategoria obejmuje wszystkie opony sportowo-turystyczne. Ich optymalizacja ma zapewnić to, co najlepsze z obu światów, a więc długi przebieg i doskonałą przyczepność. Opony te idealnie nadają się do takich motocykli jak Yamaha FJR1300, Kawasaki Concours 14, czy BMW 1200 RT. 

Na tej oponie będziemy mogli spędzić dużo czasu w trasie, jednocześnie dając jej popalić na zakrętach. Ze względu na ich długowieczność i dobre właściwości jezdne, można je znaleźć również w lżejszych motocyklach sportowych i motocyklach typu naked, takich jak Yamaha FZ-10, gdzie właściciel może bardziej skupić się na przebiegu, niż perfekcyjnej przyczepności. 

Większość opon sportowo-turystycznych składa się z podwójnej mieszanki z miękką gumą po bokach (zapewniającą przyczepność) i twardą w środkowej części (odpowiedzialną za przebieg i stabilną jazdę). Dzięki dużej liczbie lameli zaprojektowanych do odprowadzania wody opony te spisują się świetnie także w deszczowych warunkach. 

Dzięki szeroko zakrojonym testom opony Dunlop Sportmax Roadsmart III producent stwierdził, że opona na tył była w stanie zapewnić przebiegi rzędu 19 000 kilometrów, z kolei opona na przód wytrzymywała zdumiewające 32 000 kilometrów. Wszystko to przy jednoczesnym zachowaniu doskonałej trakcji i przewidywalności w pracy opony.

Przykład: Metzeler Z8 Road Tec

Opona Dual Sport/ADV 

Te opony są zatwierdzone do ruchu drogowego, jednak najlepiej sprawdzają się w terenie. To opona idealna na błoto, skały i lekki piasek. Wszystko to zapewnia bieżnik kostka, którego nie sposób pomylić z żadnym innym. 

Przyglądając się z bliska zaleceniom producentów, zauważymy, że stosunek użytkowania tego rodzaju opon w terenie i na drodze wynosi 70/30. Agresywne opony kostkowe przeznaczone są dla cięższych motocykli ADV, cross czy enduro takich jak Africa Twin czy KTM Super Adventure 1250.

W tej kategorii poszczególne opony różnią się od siebie najbardziej. Mamy bowiem gumę Continental Trail Attack 2 przeznaczoną w 85% na drogę i w 15% na teren, albo Dunlop D606, która jest w 90% oponą terenową, a tylko w 10% oponą drogową. Najlepszym kompromisem wydaje się być Michelin Anakee Wild, który jest oponą drogową/terenową w stosunku 50/50. 

Przykład: Michelin Anakee Wild 

Opona skuter 

Tę kategorię dodajemy jako bonus, bowiem w Polsce w ostatnich latach coraz większą popularnością cieszy się ten rodzaj jednośladu. Charakteryzuje się on charakterystycznym typem nadwozia, w którym prowadzący nie ma żadnych elementów między nogami. Skuter zazwyczaj pozwala siedzieć prosto – większość z nich to modele typowo miejskie, które mają niewielkie koła o średnicy około 12 cali. 

Najważniejsze przy wyborze opony do skutera będzie zdecydowanie się na jeden z dwóch rodzajów opony: miejski lub sportowy. Te pierwsze wykonane są z twardszej gumy i mają mniej wyrazisty bieżnik, dzięki czemu nadają się do dalszych podróży i jazdy po mieście. Opony sportowe są natomiast bardziej miękkie i zapewniają lepszą przyczepność kół do podłoża. 

Oprócz tego będziemy musieli odpowiedzieć sobie na jeszcze jedno ważne pytanie. Dętka czy bezdętkowa? W wielu sklepach możemy znaleźć zarówno tradycyjne opony dętkowe, jak i bardziej nowoczesne bezdętkowe. Zastosowanie konkretnego rodzaju opony zależy od posiadanych felg (TT – Tube Tyre – dętka; TL – Tubeless – bezdętkowa). 

Kiedy wymienić opony? 

Trwałość motocyklowych opon zależna jest od wielu czynników, które w grubszej mierze wymieniliśmy już po wyżej. Oprócz ich konstrukcji i stylu jazdy, mamy jeszcze częstotliwość jazdy i właściwą eksploatację. 

Wymiana opon niezbędna jest również w przypadku ich uszkodzenia, czy naruszenia konstrukcji, ale także gdy całkowicie zetrzemy bieżnik. W przypadku jednośladów minimalna wysokość bieżnika wynosi 1 mm. 

Bardzo ważny przy zakupie opon jest także rok produkcji. Eksperci zwracają uwagę, by nie kupować opon starszych niż trzy lata – tę wartość odczytamy z symbolu DOT. Następujące po nim litery i cyfry określają miejsce i rok produkcji opony (DOT2010 – produkcja w 20 tygodniu 2010 roku). 

Przemyślany zakup

Najważniejszy jest, jak to w wielu dziedzinach życia bywa, przemyślany zakup. Wybierając kolejny zestaw opon pomyśl jaki rodzaj jazdy będziesz wykonywać i wybierz zestaw opon, który najlepiej pasuje do twojego stylu. Dopasowując opony w ten sposób może okazać się, że nowe gumy zapewnią lepszą wydajność i znacznie przyjemniejszą jazdę. 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News