Nissan LEAF zakończył najdłuższą i najbardziej złożoną podróż samochodu autonomicznego w Wielkiej Brytanii

Nissan LEAF zakończył najdłuższą i najbardziej złożoną podróż samochodu autonomicznego w Wielkiej Brytanii

HumanDrive_Dynamic_4-1200×800

Podaj dalej

W ramach realizowanego w Wielkiej Brytanii projektu badań nad technologiami przeznaczonymi do pojazdów autonomicznych zakończono z sukcesem 230‑milowy przejazd takiego pojazdu brytyjskimi drogami.

Projekt HumanDrive jest finansowany wspólnie przez rząd Wielkiej Brytanii za pośrednictwem Centrum Pojazdów Połączonych i Autonomicznych (Centre for Connected and Autonomous Vehicles — CCAV) i Innovate UK oraz dziewięciu innych partnerów konsorcjum. Całkowity budżet projektu wynosił 13,5 mln GBP.

W ramach projektu badawczego zakończono z powodzeniem dwie próby: 230-milową, autonomiczną podróż po brytyjskich drogach – „Grand Drive” – z wykorzystaniem zaawansowanej technologii pozycjonowania oraz testy na zamkniętych torach, w ramach których badano jazdę podobną do ludzkiej z wykorzystaniem nauki maszynowej w celu poprawy wrażeń użytkowników.

Jako samochody testowe wykorzystano Nissany LEAF wyposażone w moduł GPS, radar, LIDAR i kamery, czyli technologie pozwalające odbierać otaczający świat. Na podstawie tak zbieranych danych system może podejmować decyzje dotyczące poruszania się po drogach i omijania przeszkód na trasie podróży.

Szczegóły Grand Drive

Pierwszym elementem projektu była „wielka jazda” z Cranfield w Bedfordshire do Sunderland. Przejazd ten był zwieńczeniem 30‑miesięcznej pracy konsorcjum HumanDrive, czyli zespołu partnerów współpracujących pod kierunkiem inżynierów Nissana z Wielkiej Brytanii.

Jednym z kluczowych aspektów projektu było opracowanie zaawansowanego systemu sterowania pojazdem autonomicznym. W miarę postępu i upowszechniania się łączności z Internetem oraz rozwiązań autonomicznych konieczne jest opracowanie zaawansowanych systemów jazdy autonomicznej dających klientom poczucie komfortu oraz zapewniających im znajome wrażenia.

W trakcie 230‑milowej podróży wyciągnięte z badań wnioski zastosowano w praktyce, w różnych scenariuszach jazdy drogami pozamiejskimi z minimalnym oznakowaniem lub całkowicie go pozbawionymi, przez skrzyżowania i ronda, a także autostradami. Technologia autonomiczna była wykorzystywana przy zmianie pasów ruchu, włączaniu się do ruchu oraz zatrzymywaniu się i ruszaniu.

HumanDrive i uczenie maszynowe

W drugiej części projektu analizowano jak uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja mogą ulepszyć doświadczenie użytkownika i podnieść komfort jazdy pasażerów pojazdów autonomicznych i podłączonych do Internetu. Pojazdy testowe, sprawdzane na prywatnych torach, były wyposażone także w systemy sztucznej inteligencji umożliwiające uczenie maszynowe w czasie rzeczywistym, opracowane przez należącą do konsorcjum firmę Hitachi Europe Ltd. Analiza wcześniejszych scenariuszy drogowych i wyników testów różnych rozwiązań umożliwia zbudowanie zbioru danych i wykorzystanie wniosków z takich doświadczeń w podobnych sytuacjach w przyszłości, aby wytyczyć bezpieczną trasę omijającą przeszkodę.

Technologie te poddano rygorystycznym testom i dopracowywano na różne sposoby, w tym w symulacjach, z wykorzystaniem techniki Hardware-in-the-loop oraz na prywatnych torach doświadczalnych.

Projekt HumanDrive wykraczał poza rozwijanie technologii jazdy autonomicznej. Badanie dotyczyło także zaawansowanych funkcji cyberbezpieczeństwa w pojazdach autonomicznych, opracowania metod testowania i zapewnienia bezpieczeństwa testów takich samochodów w Wielkiej Brytanii oraz zweryfikowania konsekwencji pojawienia się samochodów autonomicznych w szerszym systemie transportowym.

Mimo że projekt badawczy HumanDrive ograniczał się do terenu Wielkiej Brytanii, wyciągnięte wnioski będą wykorzystane do tworzenia przyszłych systemów jazdy autonomicznej, a więc na znacznie szerszą skalę.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News