Niestety, na jedno z kluczowych połączeń z Niemcami będziemy musieli jeszcze trochę czasu poczekać. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała o unieważnieniu przetargu na przebudowę 22 kilometrów drogi krajowej numer 18.
Droga, która pamięta jeszcze czasy II wojny światowej i jest zbudowana z betonowych płyt, nie zostanie wyremontowana w najbliższym czasie. W przetargu na przebudowę pierwszych 22 km DK18 i dostosowanie do parametrów autostrady wpłynęło łącznie pięć ofert. Okazało się jednak, że wszystkie oferty przekroczyły kwotę, jaką zamawiający przeznaczył na realizację inwestycji. Ponowne postępowanie ma zostać ogłoszone w pierwszej połowie czerwca tego roku.
Przetarg dotyczył przebudowy starej, południowej jezdni drogi krajowej numer 18. Miała powstać tam także infrastruktura niezbędna do utrzymania autostrady. Poza tym trzeba wykonać węzeł autostradowy Żary, trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt, most oraz przejścia pod autostradą. Po tych wszystkich modernizacjach droga dopiero mogłaby zyskać miano autostrady A18.
Obecna DK18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym. Jest połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. DK18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym.