Manualne skrzynie biegów raczej kojarzą nam się z bezawaryjnością. Stosuje się je w większości pojazdów i faktycznie najczęściej nie przysparzają problemów. Podpowiadamy, jak ustrzec się ewentualnych awarii mając tego rodzaju skrzynię.
Większość manualnych skrzyń biegów jest skonstruowana w taki sposób, że naprawdę ciężko o ich awarię przy właściwej eksploatacji. Nie oznacza to jednak, że awarie są niemożliwe. Pojawiające się problemy wynikają z reguły z niewłaściwego użytkowania.
Najczęstsze awarie
Bardzo charakterystyczną oznaką problemu ze skrzynią jest jej „wycie”. Na określonym przełożeniu jest coraz głośniejsze wraz ze wzrostem prędkości obrotowej. Taki objaw oznacza problem z łożyskami w skrzyni. Nie powinniśmy go lekceważyć. Jeżdżąc z uszkodzonym łożyskiem, możemy doprowadzić do zniszczenia kół zębatych.
Łożyska zużywają się w nadmierny sposób z wielu powodów. Jednym z nich może być niewystarczająca ilość oleju lub po prostu stary olej. W manualnych skrzyniach biegów też powinniśmy pamiętać o jego wymianie. Zjawisko to występuje także podczas długotrwałej jazdy z maksymalnym obciążeniem.
Podobny dźwięk wydobywa się ze skrzyni również wtedy, gdy uszkodzeniu ulegnie koło zębate. Wówczas hałas wydobywa się ze skrzyni najczęściej przy jednym, konkretnym przełożeniu.
Ostatnią usterką, o której chcieliśmy wspomnieć, jest uszkodzenie synchronizatorów. Jest ona dosyć prosta w zdiagnozowaniu. Jeśli mamy problem z wrzuceniem biegu, to prawdopodobnie problemem są właśnie synchronizatory. Gdy w trakcie zmiany biegu dodatkowo słychać zgrzyt, wtedy mamy już pewność, że czeka nas wizyta u mechanika.
Jeśli chcemy cieszyć się bezawaryjną pracą skrzyni biegów, to powinniśmy regularnie sprawdzać w niej poziom oleju oraz pamiętać o jego wymianie. Długotrwała jazda z maksymalnym obciążeniem też nie jest zalecana. Gdy zauważymy jakiekolwiek problemy z pracą skrzyni, to powinniśmy niezwłocznie udać się do serwisu. Im szybciej usterka zostanie zdiagnozowana i naprawiona, tym mniej przysporzy nam kosztów.
Źródło: AutoCentrum