Kwestia wyboru w kontekście pytania ”Benzyna czy LPG” powraca co roku niczym bumerang, a kierowcy nieustannie zastanawiają się czy zmiana na gaz pozostaje opłacalna.
Większość osób wychodzi z założenia, że lepiej raz wydać większą sumę pieniędzy na instalację gazową, niż ciągle przepłacać za benzynę. W końcu po dość krótkim czasie założenie instalacji gazowej i tak się zwraca, a później możemy jeździć za ponad połowę taniej. Do podjęcia takiej decyzji zachęcają również aktualne ceny. LPG kosztuje obecnie w okolicach 2,10 zł, natomiast 95-tka wyceniana jest średnio na 4,90 zł, a za zatankowanie diesla trzeba zapłacić około 5,00 złotych. Ale czy na pewno jest to takie opłacane?
Ile zaoszczędzimy?
Warto wiedzieć, że LPG powinno tak naprawdę palić około 30 proc. więcej, niż pali benzyna. To dlatego, że jedynie wówczas samochód może mieć zbliżone osiągi do tych na benzynie. Jeżeli jest inaczej, wówczas można być pewnym, że instalacja jest źle wyregulowana. Należy mieć na uwadze również, że wiele instalacji jest tak skonfigurowanych, żeby przy głębszym wciskaniu gazu silnik spala jednocześnie gaz i benzynę lub wręcz przełączał się automatycznie na benzynę. Do tego należy doliczyć częstsze serwisy.
Aby faktycznie zaoszczędzić należy dobrze wiedzieć co tak naprawdę montujemy w swoim samochodzie. Najtańsza instalacja gazowa w najtańszym serwisie nie jest najlepszym rozwiązaniem. Druga kwestia – i w zasadzie najistotniejsza – ile pokonujemy tygodniowo kilometrów. Bo jeżeli dużo to instalacja na pewno się opłaca. Wtedy też warto zwrócić uwagę, czy naprawdę zależy nam na tym, aby samochód miał osiągi zbliżone do tych przy jeździe na benzynie. W tej kwestii fachowiec ma pole do popisu.
LPG z roku na rok coraz mniej popularny
Wynika to z faktu, że silniki benzynowe w nowych autach coraz trudniej, a co za tym idzie – też drożej, dostosowuje się do zasilania gazem. Co ciekawe, zaledwie 4 proc. wszystkich poruszających się po Polsce aut w wieku do 4 lat wyposażonych jest w instalację gazową. To pokazuje również, że istotną rolę zaczęły odgrywać tutaj rosnące środki finansowe większości Polaków.
LPG a popularna dziś ekologia
Czynnik ten nie ma co ukrywać, że dla zwykłego Kowalskiego jest mało istotny, ale w dobie nadchodzących samochodów elektrycznych i ogólnoświatowej modzie na walkę z zanieczyszczonym powietrzem, nie można go pomijać. Gaz propan – butan jest wolny od azotu paliwowego, dlatego też obecność tych wybitnie szkodliwych związków w spalinach jest w przypadku spalania LPG znacznie niższa, niż w przypadku spalania benzyn lub oleju napędowego. Jako paliwo dla transportu jest źródłem czystszej energii, ponieważ emituje około 20 proc. mniej związków węgla niż benzyna.
Większa awaryjność?
Bardzo często mówi się, że instalacja gazowa doprowadza większej awaryjności auta oraz niszczy silnik. Kilkanaście lat temu jeżeli amator montował najtańszą instalację gazową, mógł doprowadzić do tego typu sytuacji. Przy współczesnej technologii i w fachowych warsztatach, ani producent urządzenia ani też dany mechanik nie pozwoli sobie na to, aby taka sytuacja mogła mieć miejsce. Odpowiednio zamontowana i wyregulowana instalacja daje pewność, że nie powinno być żadnych niespodziewanych problemów.