Nowe Porsche 911 ma nowatorski system do jazdy po mokrej nawierzchni

Nowe Porsche 911 ma nowatorski system do jazdy po mokrej nawierzchni

911 wet mode 2

Podaj dalej

Porsche 911 nowej generacji jest nie tylko mocniejsze od poprzedniej, ale także posiada specjalnie dedykowany dla tego modelu nowatorski tryb jazdy „Wet Mode”. Ma ułatwić jazdę po mokrej nawierzchni zarówno laikom jak i doświadczonym kierowcom lubujących się w kultowym modelu z Zuffenhausen.

Nowy system Porsche Wet Mode może automatycznie wykryć mokrą jezdnię i ostrzec kierowcę o ryzyku aquaplaningu. W tym celu czujniki akustyczne umieszczone w przednich nadkolach wykrywają tzw. „mgiełkę”, jaką tworzy rozpryskiwana woda. Koncepcja systemu fundamentalnie różni się zatem od koncepcji działania czujników deszczu wycieraczek, który reaguje na krople deszczu spadające na przednią szybę wyłącznie optycznie – i nie uwzględnia warunków drogowych. Asfalt może bowiem pozostawać mokry nawet po tym, jak opady ustaną.

Przed zdrowym rozsądkiem nie ochroni

Wspomniana nowinka technologiczna została opracowana po to, aby zapewnić kierowcy stałe wsparcie, kiedy na drodze jest mokro. Jego działanie nie ogranicza znamionowej mocy silnika czy prędkości maksymalnej, dlatego tryb ten nie powinien służyć jako rodzaj „polisy ubezpieczeniowej” podczas zbyt szybkiej jazdy po bardzo mokrej nawierzchni, ale jako system wspomagający.

Jeśli system wykryje mokrą nawierzchnię, następuje wstępne przygotowanie charakterystyki układów Porsche Stability Management (PSM) oraz Porsche Traction Management (PTM). Wówczas oba interweniują wcześniej i bardziej finezyjnie. Ponadto na wyświetlaczu po prawej stronie obrotomierza pojawia się ostrzeżenie, które informuje kierowcę o wykrytej wilgoci i zaleca ręczne włączenie trybu jazdy Wet.

Można go aktywować za pomocą nowego zestawu klawiszy nad konsolą środkową lub przełącznikiem trybów jazdy na kierownicy, wchodzącym w skład opcjonalnego pakietu Sport Chrono.

Po włączeniu trybu jazdy Wet systemy PSM i PTM, adaptacyjna aerodynamika, opcjonalny układ Porsche Torque Vectoring (PTV) Plus i reakcja napędu zostają przystosowane pod kątem uzyskania maksymalnej stabilności jazdy. Od prędkości 90 km/h wzwyż aktywny tylny spojler rozkłada się do pozycji wysokich osiągów, żaluzje w przednich wlotach powietrza zostają otwarte, a charakterystyka pedału przyspieszenia staje się bardziej „płaska”. Ponadto nie można już aktywować funkcji PSM Off ani trybu jazdy Sport.

Przyrost momentu obrotowego silnika następuje w płynniejszy sposób, do czego zostaje automatycznie dostosowana strategia zmiany przełożeń nowej 8-biegowej przekładni PDK. Elementem konfiguracji 911 do jazdy po mokrej nawierzchni są także ograniczone współczynniki blokowania elektronicznie sterowanej blokady tylnego dyferencjału.

Dla zainteresowanych wypróbowaniem potencjału ósmej generacji Porsche 911 informujemy, że Carrera S kosztuje w Polsce od 595 000 zł, a 911 Carrera 4S – od 633 000 zł. Ceny wariantów Cabriolet to, odpowiednio, od 664 000 zł oraz od 702 000 zł. We wszystkich wersjach tryb jazdy Porsche Wet Mode należy do wyposażenia standardowego.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News