W kolejnym wydaniu Wyczerpującego Raportu Całotygodniowego (WRC) podsumowujemy najważniejsze wydarzenia ze świata sportów motorowych, które miały miejsce w trzecim tygodniu stycznia.
RoC dla rajdowca
Były mistrz PWRC z 2012 r., Benito Guerra wygrał, 30. edycję Race of Champions. Meksykanin świętwał triumf przed domową publicznością na torze Foro Sol, wykorzystującym infrastrukturę Autodromo Hermanos Rodriguez. W finale Guerra, który planuje starty w WRC 2, potrzebował tylko dwóch przejazdów do pokonania Loica Duvala.
W Pucharze Narodów zwycięstwo przypadło Team Nordic w składzie Tom Kristensen/Johan Kristoffersson. Finałowej potyczki nie zdołali przechylić na swoją korzyść Niemcy, których reprezentowali Sebastian Vettel i Mick Schumacher.
Drugie zwycięstwo Polo R5
Oliver Solberg i Aaron Johnston rozpoczęli sezon mistrzostw Łotwy od wygranej w Rally Aluksne. Syn mistrza WRC z 2003 r. zapewnił drugie w historii zwycięstwo Volkswagenowi Polo R5, pokonując o 16,06 sekundy Wałerego Gorbana i Sergeia Larensa (Mini WRC).
Trzeci stopień podium przypadł Łukaszowi Habajowi z Danielem Dymurskim (Skoda Fabia R5). Tomasz Kasperczyk i Damian Syty (Ford Fiesta R5) znaleźli się w czołowej piątce zimowego rajdu.
Loeb jeździł Hyundaiem
W czwartek Sebastien Loeb i Daniel Elena stanęli na podium Rajdu Dakar na plaży w Peru, a w sobotę byli już w zimowej scenerii alepejskiego departamentu Ardeche na testach Hyundaia i20 Coupe WRC. Alzatczyk po raz pierwszy miał okazję poprowadzić fabryczny samochód zespołu z Alzenau, którym zaliczy łącznie 12 rund WRC w sezonach 2019-2020.
9-krotny mistrz świata stwierdził, że na szybkich partiach w samochodzie występuje tendencja do przeciążenia przedniej osi, przez co auto staje się niestabilne. Francuz potwierdził przy okazji, że po Rajdzie Monte Carlo i Rajdzie Szwecji, jego kolejnym trzecim tegorocznym występem w WRC będzie Rajd Korsyki.
Chorwacja zbliża się do WRC
Prawdopodobnie jeszcze w tym roku, Chorwacja przeprowadzi oficjalny rajd kandydacki do Rajdowych Mistrzostw Świata. Dyrektor zarządzający spółką promotora WRC, Oliver Ciesla przyznał, że to poważna kandydatura na dołączenie do kalendarza WRC już w sezonie 2020. W nadchodzącym miesiącu promotorowi zostanie przedstawiona ostateczna propozycja asfaltowego rajdu z bazą w Zagrzebiu. Chorwacka runda WRC posiada silne wsparcie władz państwowych, zarówno prezydent Kolindy Grabar-Kitarović oraz rządu Andreja Plenkovića.
Promotor WRC: Chorwacja może wejść do kalendarza w sezonie 2020
Syn Schumachera w Ferrari
Mick Schumacher, 19-letni syn 7-krotnego mistrza F1 Michaela Schumachera, podpisał kontrakt z Ferrari Driver Academy. Mistrz Europy F3 znalazł się tym samym na dobrej drodze do dołączenia w przyszłości do Scuderii Ferrari w F1. W tym roku Niemiec zaliczy sezon w F2.
5 Polaków na mecie Dakaru
W miniony czwartek w Limie zakończył się 41. Rajd Dakar. W kategorii samochodów pierwsze zwycięstwo świętowała Toyota, a trzecie Nasser Al Attiyah, drugie jego pilot Mathieu Baumel. Samochodowe podium skompletowali Nani Roma z Alexem Haro (Mini JCW Rally) i Sebastien Loeb z Danielem Eleną (Peugeot 3008 DKR). Rekordowe dla siebie, czwarte miejsce zajął Kuba Przygoński, pilotowany przez Toma Colsoula (Mini JCW Rally). Benediktas Vanagas z Sebastianem Rozwadowskim (Toyota Hilux) uzyskali 4. czas na ostatnim etapie, ale do pierwszej dziesiątki zabrakło im 5 sekund.
Jedyne polskie podium w edycji 2019 wywalczył Darek Rodewald, mechanik pokładowy w Iveco Powerstar Gerarda de Rooya i Moisesa Torrallardony. Holendersko-hiszpańsko-polskie trio zajęło trzecie miejsce w kategorii ciężarówek za dwoma fabrycznymi Kamazami, które prowadzili Eduard Nikołajew i Dmitrij Sotnikow.
Kamil Wiśniewski poprawił osobisty rekord w Dakar Rally, meldując się na 6. miejscu w kategorii quadów. Rezultatu na mecie gratulował osobiście zwycięzca z 2015 r., Rafał Sonik. Triumf w drugim starcie wywalczył Nicolas Cavigliasso. Jeremias Gonzalez i Gustavo Gallego skompletowali argentyńskie podium.
Adam Tomiczek osiągnął metę na 16. miejscu wśród 75 sklasyfikowanych motocyklistów. Czołową trójkę kategorii obsadzili zawodnicy KTM (18 triumf z rzędu!) w kolejności Toby Price (z kontuzją nadgarstka), Matthias Walkner, Sam Sunderland.
Zdobywca dwóch podiów na motocyklu, Francisco Chaleco Lopez Contardo w końcu wygrał Dakar, ale w kategorii UTV z pilotem Alvaro Leonem.
W kategorii Original by Motul (samodzielna obsługa serwisowa) zwyciężył motocyklista Edwid Straver (KTM 450). Lider do przedostatniego etapu, Mark Tielemans nie zdołał stanąć na starcie ostatniego etapu z powodu złamania żeber.
Orlando Terranova i Bernardo Graue (Mini JCW Rally) zostali pierwszymi zwycięzcami nowej kategorii Półmaratonu (dla załóg samochodów, UTV i ciężarówek, które odpadły przed dniem przerwy).
Gronholm, Bertelli i Tuhino wracają do WRC
Dwukrotny rajdowy mistrz świata (2000, 2002), Marcus Gronholm wystartuje z Timo Rautiainenem w drugiej rundzie WRC, Rajdzie Szwecji. „Bosse” otrzyma nową Toyotę Yaris WRC, którą w dalszej części sezonu w mistrzostwach Finlandii pokaże się junior japońskiej marki, Takamoto Katsuta. Dla Gronholma to spóźniony o rok prezent na 50. urodziny od Tommiego Makinena (w ubiegłym sezonie nie było dostępnych tylu samochodów). Fin pojedzie w Szwecji z 68. numerem startowym (rocznik Marcusa).
Z kolei syn Miucci Prady, Lorenzo Bertelli wynajął na Rajd Szwecji Forda Fiestę WRC z M-Sportu. Włoch nie był widziany w WRC od 2017 r. Najlepszym wynikiem pozostaje 8. miejsce w Radzie Meksyku 2016.
W M-Sporcie musi się przelewać. 5 Fiest WRC na Rajd Szwecji!
Come back robi również Janne Tuohino. Przez krótki czas, były fabryczny kierowca Forda kupił z M-Sportu Fiestę WRC. Po Szwecji, Fin będzie oferował wynajem i obsługę samochodu WRC w najnowszej specyfikacji.
Ostberg w WRC 2 Pro
Mads Ostberg i Torstein Eriksen zaliczą pełny sezon mistrzostw WRC 2 Pro (bez Rajdu Monte Carlo). Zwycięzca 65 odcinków specjalnych w WRC otrzyma Citroena C3 R5 belgijskiego DG Sport. Zgłoszenia będzie firmować fabryczny zespół Citroen Total. Przed Rajdem Szwecji, Ostberg ma zaplanowany treningowy start w Rally Hadeland.
Hyundai mówi nie WRC 2 Pro i Huttunenowi
Rzecznik Hyundai Motorsport w rozmowie z nami potwierdził, że zespół z Alzenau nie przystąpi do mistrzostw WRC 2 Pro. Wsparcie będą objęci jedynie klienci korzystający z Hyundaia i20 R5 w WRC 2.
Z ekipy odszedł Jari Huttunen, który w ostatnich dwóch sezonach był oficjalnym juniorem koreańskiej marki. Podjęto decyzję o wstrzymaniu Hyundai Motorsport Driver Development Program do odwołania.
Hyundai nie przystąpi do WRC 2 Pro. „Chętnie zobaczymy Kajetanowicza w i20 R5”