Apel do rodaków - czy znacie nowy taryfikator mandatów i wiecie czym grozi jazda na podwójnym gazie w UE?

Apel do rodaków - czy znacie nowy taryfikator mandatów i wiecie czym grozi jazda na podwójnym gazie w UE?

Podaj dalej

Zaledwie 27% mieszkańców Unii Europejskiej powyżej 15 roku życia wie, jakie są dopuszczalne wartości stężenia alkoholu we krwi w poszczególnych krajach UE. A ilu z Was wie, jakie zmiany wprowadzone zostały do taryfikatora mandatów w 2019 roku?

Jeśli chodzi o jazdę na podwójnym gazie, te szokujące dane przedstawia badanie opinii publicznej Eurobarometru. Zostały przeprowadzone na zlecenie Komisji Europejskiej. Z kolei doglądając swojego podwórka, budzi naszą ciekawość czy znacie „nowości” obowiązujące w taryfikatorze mandatów…

Prawy do lewego, wypij kolego – jak odpowiadają inni kierowcy UE

W ankiecie Eurobarometru wzięło udział 27 000 respondentów ze wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej. 37% z nich w ogóle nie potrafiło udzielić poprawnej odpowiedzi na pytanie o dopuszczalny limit promili w organizmie podczas kierowania pojazdem. 36% podało z kolei złą wartość.

Najlepszą postawą obywatelską, mimo i tak tragicznego współczynnika niewiedzy Europejczyków, wykazali Czesi. Nasi sąsiedzi z południa w 75% byli w stanie poprawnie wskazać dopuszczalną tolerancję alkoholu we krwi. Być może dlatego, że za kółkiem muszą być czyści jak łza, bowiem w Czechach wskaźnik ten wynosi równe 0 promili.

Z kolei najbardziej niedoinformowani są Belgowie i Holendrzy (0,5 promila). W ich przypadku odpowiednio 82% i 70% ankietowanych osób w ogóle nie potrafiło udzielić odpowiedzi. Na Malcie (0,8 promila) 91% pytanych podało błędne wartości.

W Polsce, która co roku przoduje w niepochlebnych statystykach ilości złapanych pijanych kierowców, zaledwie 1/4 ankietowanych była w stanie udzielić poprawnej odpowiedzi. 37% osób całkowicie nabrało wody w usta, a 38% podało niewłaściwy limit zawartości alkoholu we krwi, który przypomnijmy wynosi w naszym kraju 0,2 promila.

Oprócz wspomnianej Malty, do grona najbardziej tolerancyjnych krajów (0,8 promila) w UE należą jeszcze Irlandia i Wielka Brytania. Oba państwa wyspiarskie zanotowały kolejno tylko 6% i 3% właściwych odpowiedzi. Jeszcze większy dramat panuje na Cyprze i we Włoszech, gdzie nie stwierdzono ani jednego procenta zgodnych odpowiedzi!

Im dalej na zachód, tym więcej wyrozumiałości

W badaniu postawiono jeszcze pytanie odnoszące się do zdrowego rozsądku ankietowanych. Jego treść brzmiała następująco: Po spożyciu jakiej ilości alkoholu, nie powinno się prowadzić pojazdu. 15% pytanych stwierdziło, że każda kropla procentowego trunku powinna dyskwalifikować z kierowania samochodem.

Dla 20% już samo powąchanie napoi alkoholowych stanowiłoby blokadę przed zasiadaniem za kierownicą. 27% uważa za bezpieczne prowadzenie pojazdu po jednym piwie lub lampce wina, a dla 14% respondentów akceptowalne jest wypicie dwóch piw.

Najbardziej liberalni w przypadku tej kwestii byli Francuzi (32%), Belgowie (36%), Luksemburczycy (37%), a w szczególności Cypryjczycy (38%). Około 16% z łącznej liczby przepytanych osób stwierdziło, że byłoby w stanie bezproblemowo prowadzić samochód po wypiciu nawet trzech szklanek trunku. Co ciekawe tylko 12% kategorycznie przeciwstawiło się tej tezie.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że najwięcej błędnych odpowiedzi na temat dopuszczalnej ilości alkoholu we krwi, podali regularnie jeżdżący kierowcy – 40%. Ponad 1/4 z nich wskazała także złe wartości.

Przypomnijmy, że na Węgrzech, Słowacji, w Czechach i Rumunii obowiązuje zerowa tolerancja alkoholu we krwi. W Estonii, Szwecji, Polsce limit wynosi 0,2 promila. Na Litwie 0,4, zaś w Irlandii, Wielkiej Brytanii i na Malcie 0,8 promila. W pozostałych krajach Unii Europejskiej współczynnik ten wynosi 0,5 promila.

Taryfikator mandatów A.D. 2019

Zmiany wniesione do polskiego kodeksu drogowego, które obowiązują od początku 2019 roku, dotyczą kilku ważnych aspektów.  Na pierwszy rzut weźmy przekroczenie dopuszczalnej prędkości (art.20 lub art.31 ust.1 pkt 1 Kodeksu Drogowego). Od 1 stycznia 2019 będzie to wyglądało następująco:

  • do 10 km/h: do 50 zł,
  • od 11 do 20 km/h: od 50 do 100 zł,
  • od 21 do 30 km/h: od 100 do 200 zł,
  • od 31 do40 km/h: od 200 do 300 zł,
  • od 41 do 50 km/h: od 300 do 400 zł,
  • od 51 km/h i więcej: od 400 do 500 zł.

Inne drogowe „występki”

Jazda z prędkością utrudniającą ruch innym kierującym: od 50 do 200 zł (art.19 ust.2 pkt 1 Kodeksu Drogowego),  niezachowanie przez kierujących pojazdami objętymi indywidualnym ograniczeniem prędkości albo pojazdami lub zespołami pojazdów o długości większej niż 7 metrów niezbędnego odstępu od pojazdów znajdujących się przed nimi: 200 zł (art.19 ust.3 Kodeksu Drogowego). Z kolei  przekroczenie indywidualnie określonej dopuszczalnej prędkości dla danego pojazdu (art.21 ust.4 Kodeksu Drogowego):

  • do 10 km/h: do 50 zł,
  • o 11–20 km/h: od 50 do 100 zł,
  • o 21–30 km/h: od 100 do 200 zł,
  • o 31–40 km/h: od 200 do 300 zł,
  • o 41–50 km/h: od 300 do 400 zł,
  • o 51 km/h i więcej: od 400 do 500 zł

Wstępne podsumowanie 2018 roku: Mniej wypadków i mniej zabitych pieszych

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News