To już ostatnie w 2018 r. wydanie Wyczerpującego Raportu Całotygodniowego (WRC). Także ostatni tydzień grudnia obfitował w ciekawe wydarzenia w świecie sportów motorowych.
Ruszyli do Dakaru
Z Quai Antoine 1er, bocznej ulicy dojazdowej do przedostatniego zakrętu ulicznego toru Grand Prix Monako F1, wystartowali uczestnicy 11. edycji Africa Eco Race. Impreza kontynuująca tradycję afrykańskiego Rajdu Dakar przyciągnęła do portu jachtowego w Monte Carlo 100 pojazdów (31 samochodów, 47 motocykli, 1 quad, 11 UTV, 10 ciężarówek).
Z Monako, stawka udała się do francuskiego portu Sete w Oksytanii, skąd prom transportuje karawanę do marokańskiego Nador. Tam, 1 stycznia 2019 r. wystartuje pierwszy etap z 90-kilometrowym odcinkiem specjalnym. 13 stycznia zawodnicy po zaliczeniu etapów w Maroku i Mauretanii dotrą do mety w stolicy Senegalu, Dakarze. Długość odcinków specjalnych Africa Eco Race wynosi 4022,8 km (więcej niż w Dakar Rally 2019 rozgrywanym tylko w Peru).
Polo R5 już wygrywa
Dwukrotny rallycrossowy mistrz świata, Johan Kristoffersson z pilotem Stigiem Rune Skjaermoenem zdążyli w 2018 r. zapewnić pierwsze zwycięstwo w rajdzie nowemu Volkswagenowi Polo GTI R5. Fabryczny kierowca VW triumfował w norweskim Romjulsrally, zaliczając swoją pierwszą wygraną w klasyfikacji generalnej rajdu samochodowego.
Szwed wystartuje Polo R5 w drugiej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata, Rajdzie Szwecji (14-17 lutego) w kategorii WRC 2. Na przełomie stycznia i lutego w ramach przygotowań wybierze się jeszcze na 2 mniejsze rajdy w swoim kraju.
Zbroja zawstydził R5-tki
Rozgrywany w ostatni weekend grudnia, węgierski Szilveszter Rallye tym razem padł łupem Czechów, Ondreja Bisahy i Petra Tesinsky’ego (Skoda Fabia R5). Sensację sprawili czwarci w generalce (i pierwsi w kat. Amateur) Tomasz Zbroja i Jakub Wróbel, którzy Fordem Fiesta Proto pokonali 10 samochodów R5.
W kategorii Historic pewne zwycięstwo odnieśli Grzegorz Olchawski z Łukaszem Wrońskim (Audi Quattro A2). Na trasie wytyczonej po torze Hungaroring i okolicach, z Polaków popisali się także Maciej Serafin i Robert Pawlak (Renault Clio RS) – drudzy w H8, a także Miłosz Świegoda i Piotr Augustyński (Opel Astra F) – drudzy w H4. Do mety dojechało 9 polskich załóg.
Szilveszter Rallye: Historyczne zwycięstwo Olchawskiego. Zbroja bił się z R5
Duże szanse Breena
Craig Breen zapowiedział na swoim fanpage’u na facebooku, że istnieją duże szanse na jego powrót do WRC. Irlandczyk pracuje nad wsparciem sponsorskim.
Hope you guys can understand the silence for the last weeks, it’s been quite tough for me.. Wanted to give you a little update, and I felt the video was a better way to get it across. Not the news that we wanted, but greater challenges have crossed my path in the past, so we will attack this one like no different!??
Julkaissut Craig Breen Perjantaina 28. joulukuuta 2018
W latach 2016-2018 był fabrycznym kierowcą Citroena. Ekipa z Wersalu ma do dyspozycji trzecie C3 WRC, o ile załoga wniesie kilkumilionowy budżet. Opcją jest także Ford Fiesta WRC z M-Sportu. Trzeci samochód zespołu z Dovenby na razie jest zarezerwowany tylko na 2 pierwsze rundy sezonu przez Pontusa Tidemanda.
Griazin z ERC do WRC 2
Po wywalczeniu wicemistrzostwa Europy, Nikołaj Griazin wraz z pilotem Jarosławem Fiedorowem przenoszą się do Rajdowych Mistrzostw Świata. Rosjanin z łotewską licencją zaplanował 9 rund WRC 2.
W programie widnieje Rajd Szwecji, Rajd Korsyki, Rajd Portugalii, Rajd Sardynii, Rajd Finlandii, Rajd Niemiec, Rajd Turcji, Rajd Wielkiej Brytanii i Rajd Katalonii. 21-latek musi nominować 7 imprez, z których do końcowego wyniku będzie liczyć się 6 najlepszych.
Nie żyje wiceprezes PZM
Wieczorem, 27 grudnia na autostradzie A2 śmierć w wypadku samochodowym poniósł Robert Werle. Wiceprezes Zarządu Głównego Polskiego Związku Motorowego oraz prezes Automobilklubu Wielkopolski miał 64 lata. Od 2006 r. (gdy został prezesem AK Wielkopolski) oficjalnie zarządzał Torem Poznań, jedynym homologowanym torem wyścigowym w Polsce.
Nie żyje Robert Werle – wiceprezes Polskiego Związku Motorowego
Zagrożony start ERC?
Malowniczy Rajd Azorów, który ma rozpocząć sezon Rajdowych Mistrzostw Europy 2019 (22-24 marca) stracił tytularnego sponsora. Jak donosi lokalny dziennik Acoriano Oriental, linie lotnicze Azores Airlines wycofały się ze sponsorowania imprezy z powodu problemów finansowych (firma przechodzi proces prywatyzacji).
Promotor rajdu Grupo Desportivo Comercial nadal nie podpisał kontraktu z promotorem ERC, Eurosport Events. Utrata Azores Airlines wiąże się z uszczupleniem budżetu o 400 000 euro. Ponad połowę z niezbędnych 1,5 mln euro pokrywa rząd regionu autonomicznego Portugalii. GDC przekonuje, że prowadzi zaawansowane rozmowy z nowymi sponsorami, także spoza Azorów.
Gdyby Rajd Azorów nie podpisał kontraktu z Eurosport Events, sezon ERC rozpocząłby się dopiero w maju od Rajdu Wysp Kanaryjskich.