Lexus testuje system, który ma całkowicie wyeliminować wypadki drogowe

Lexus testuje system, który ma całkowicie wyeliminować wypadki drogowe

lexus connected

Podaj dalej

Lexus stał się pierwszym producentem, który rozpoczął prace nad wykorzystaniem technologii łączności pomiędzy infrastrukturą drogową, a pojazdami w celu zmniejszenia liczby wypadków. Na początek przetestuje ów system przy wsparciu rządu australijskiego w stanie Queensland.

Prace obejmą również zarządzanie przepływem ruchu samochodowego i działania w celu zmniejszenia zatłoczenia na drogach oraz obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin do atmosfery.

Lexus i connected cars

Specjaliści przewidują, że do 2021 roku na drogach pojawi się prawie 400 mln samochodów na stałe połączonych z siecią – tak zwanych “connected cars”. Na drogi Australii już wkrótce wyjadą dwa specjalne przygotowane testowe modele – Lexus RX 450h F Sport. Luksusowe SUV-y zostaną wyposażone w systemy, które pozwolą komunikować się pojazdom między sobą oraz między drogową infrastrukturą. W tym celu zostanie wykorzystana sieć komórkowa 4G. Testy potrwają dwa lata.

Wyprzedzając fakty

Badania nad inteligentnymi systemami transportowymi obejmą między innymi system ostrzegania o zagrożeniach na drodze i awariach samochodu oraz wczesne ostrzeżenia pozwalające na uniknięcie kolizji z innymi uczestnikami ruchu drogowego – np. pieszymi i rowerzystami.

Scott Thompson, dyrektor Lexus Australia: Nasz lokalny zespół inżynierów ściśle współpracuje z rządem Queensland. Jego zadaniem jest między innymi ocena skuteczności inteligentnych systemów transportowych przy równoczesnym poszerzeniu naszej wiedzy na temat przyswajalności tej technologii przez kierowców. Samochody będą łączyły się z infrastrukturą oraz ze sobą, a wygenerowane dane zostaną zarejestrowane w celach dalszej analizy.

Co przyniesie przyszłość?

W przyszłości dwa doświadczalne Lexusy RX mają być wyposażone w szereg rozwiązań, pozwalających w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje komunikacja samochodów z infrastrukturą oraz pomiędzy sobą. System powiadomi kierowcę o aktualnych limitach prędkości, niebezpieczeństwie przejechania na czerwonym świetle na najbliższym skrzyżowaniu, o tym, że samochód przed nim rozpoczął awaryjne hamowanie, bądź porusza się bardzo wolno czy o rowerzyście lub pieszym, który właśnie nacisnął na przycisk przełączający sygnalizację na przejściu dla pieszych.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News