PKN Orlen dostrzega potencjał biznesowy i marketingowy w tym projekcie. Polski Koncern Naftowy uważa, że tęsknimy za dawnymi logotypami, które widniały na większości stacji w kraju. Wkrótce będziemy mogli znowu zatankować pod szyldem CPN lub Petrochemii Płock.
CPN w Warszawie, Petrochemia koło Płocka
Jak donosi Polska Agencja Prasowa, na początek PKN Orlen uruchomi pod znanymi w PRL i latach 90-tych szyldami CPN i Petrochemia Płock w dwóch lokalizacjach. CPN na warszawskiej Pradze, a biały napis Petrochemia Płock na niebieskim tle pojawi się na stacji w Bodzanowie koło Płocka.
Marcin Stefaniak, biuro reklamy PKN Orlen: Spółka dostrzega potencjał biznesowy i marketingowy w reaktywacji wysoce rozpoznawalnych znaków towarowych od lat budzących pozytywne reakcje klientów, będących jednocześnie ponadczasowymi dziełami grafiki użytkowej i wzornictwa przemysłowego.
Logotyp CPN należy do klasyki polskiego wzornictwa i jest unikatowym dziełem sztuki. Jest on eksponowany m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie.
20 lat od połączenia
Może niewielu to zainteresuje, ale z dziennikarskiego obowiązku przypomnijmy, że mija dokładnie 20 lat od momentu połączenia i zmiany wizerunku na obecną nazwę Orlen właśnie tych dwóch placówek – CPN i Petrochemia Płock.
Trochę patosu, ale chyba dobrego, bo reaktywując obie marki firma ma na celu także dać klientom okazję do tego, by mogli bezpośrednio obcować z dziedzictwem nierozerwalnie związanym z historią Polski i rodzimej motoryzacji.
Rebranding powinien zostać zakończony do końca tygodnia. Charakterystyczne logotypy marek CPN i Petrochemii Płock pojawią się m.in. na dystrybutorach, pylonach z cenami oraz na budynku obu stacji – wyjaśniła spółka.
Trochę historii i kultury
Centrala Produktów Naftowych powstała w grudniu 1945 r., a w szczytowym okresie rozwoju dysponowała ponad 1400 stacjami paliw i prawie 600 nowoczesnymi autocysternami. Spółka wyjaśniła, że kultowe logo CPN to zestawienie pomarańczowych trzech liter, których forma nawiązywać miała do kształtu dystrybutora paliwowego.
Z kolei Petrochemia Płock powstała jako reakcja na wzrastające zapotrzebowanie na paliwa oraz surowce do produkcji wynikające z gwałtownego rozwoju przemysłu i motoryzacji w latach 50. XX w., a także niewystarczające zdolności przerobowe istniejących już rafinerii – w 1958 r. zapadła decyzja o lokalizacji zakładu w Płocku, a w grudniu 1959 r. powołano przedsiębiorstwo państwowe Mazowieckie Zakłady Rafineryjne i Petrochemiczne (MZRiP), które – jak zaznaczył koncern – jako jeden z nielicznych w ówczesnej Europie zakładów łączyło produkcję rafineryjną z petrochemiczną.
Jak przypomniał PKN Orlen, w lipcu 1993 r. MZRiP przekształcono w Petrochemię Płock, a charakterystycznym znakiem firmowym przedsiębiorstwa była stylizowana retorta, naczynie chemiczne z wpisaną w nie literą P, wywodząca się od słowa petrochemia lub jak uważają inni od nazwy miasta Płock. Potocznie logo nazywane było Petką. Od początku swojego istnienia występowało najczęściej w biało-niebieskiej kolorystyce” – wyjaśnił koncern.
W maju 1998 r. ówczesny rząd zdecydował o utworzeniu narodowego koncernu naftowego z połączenia CPN i Petrochemii Płock – nowy podmiot powstał formalnie we wrześniu 1999 r. pod nazwą Polski Koncern Naftowy z siedzibą w Płocku.