Według informacji udostępnionych przez władze Szanghaju, chińska fabryka Tesli będzie produkować w pierwszej fazie dwa rodzaje pojazdów: Model 3 oraz zapowiadany Model Y. Początkowo z taśm montażowych zakładu ma zjeżdżać 250 tys. zeroemisyjnych samochodów rocznie, zaś docelowo – dwukrotnie więcej.
Fabryka Tesli powstanie w regionie Szanghaju i stanie się pierwszym tego typu obiektem w Państwie Środka należącym w 100% do inwestora spoza Chin. Powierzchnia zakładu wyniesie ponad 850 tys. metrów kwadratowych. Elon Musk ocenił koszt wybudowania fabryki na ok. 2 mld dolarów.
Planowany obiekt stanowi kluczową inwestycję Tesli w Państwie Środka z uwagi na bariery celne, powstałe na skutek wojny taryfowej z USA, skutkujące znacznymi podwyżkami cen samochodów spółki z Palo Alto w chińskich salonach. Chiny są po Stanach Zjednoczonych największym rynkiem zbytu Tesli.
Model Y będzie całkowicie elektrycznym SUVem bazującym na Modelu 3. Produkcja pojazdu ma się rozpocząć w USA w 2020 r. (termin przesunięto z pierwotnie zapowiadanego listopada 2019 r.), zaś w Chinach w 2021/2022 r. Oficjalną prezentację Modelu Y zapowiedziano na marzec 2019 r. Z kolei Model 3 może zacząć zjeżdżać z taśmy montażowej szanghajskiej fabryki jeszcze przed końcem 2019 r.
W ubiegłym roku w Państwie Środka sprzedano 777 tys. EV. Według prognoz Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, w 2018 r. liczba ta może wzrosnąć do ponad miliona sztuk. Z kolei plany rządu w Pekinie zakładają, że do 2025 r. sprzedaż pojazdów elektrycznych na lokalnym rynku wyniesie 7 milionów szt. rocznie.
Źródło: Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych – ORPA.PL