Co najmniej kilkanaście minut, a w godzinach szczytu nawet kilkadziesiąt, zaoszczędzą kierowcy podróżujący S7 z Warszawy na południe kraju. Od kilku dni mogą skorzystać z blisko 25-kilometrowej obwodnicy Radomia omijającej miasto po jego zachodniej stronie.
Przez blisko 200 lat, wytyczony w czasach Królestwa Polskiego Trakt Krakowski prowadził z Warszawy przez Radom do Michałowic na ówczesnej granicy z Wolnym Miastem Kraków. Jego szlakiem biegła DK7 zastępowana sukcesywnie przez ekspresową S7, która na niektórych odcinkach znacząco odbiega od historycznego traktu.
Tak właśnie jest na oddanej do ruchu dwujezdniowej obwodnicy Radomia. Trasę poprowadzono po nowym śladzie, omijając po zachodniej stronie miasto. Bezpieczniej, krócej i bardziej komfortowo dla podróżnych. Mniej uciążliwie dla mieszkańców Radomia, którzy odetchną od ruchu tranzytowego i ciężarówek blokujących dotychczasowy miejski przebieg DK7.
Ekspresowa obwodnica Radomia płynnie włącza się w oddane wcześniej odcinki S7 przed i za miastem. Komunikację z siecią dróg umożliwiają cztery węzły: Radom Północ, Radom Zachód, Wolanów i Radom Południe. W ramach inwestycji wybudowano 27 obiektów mostowych, drogi dojazdowe, dwa miejsca obsługi podróżnych, nowy obwód utrzymania drogi, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa.
Koszt robót budowlanych to ok. 728, 2 mln zł, z czego ok. 402 mln zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Lata realizacji 2015-2018 (projektuj i buduj).
fot. GDDKiA (Jan Krynicki)