Volkswagen rozważa rozpoczęcie samodzielnej, seryjnej produkcji ogniw ze stałym elektrolitem. Dyrektor generalny koncernu z Wolfsburga Herbert Diess, poinformował, że wytwarzanie baterii tego rodzaju mogłoby się rozpocząć w 2024 lub 2025 r.
Prezes Volkswagena dodał, że fabryka baterii ze stałym elektrolitem prawdopodobnie powstanie w Europie, przy odpowiednich warunkach być może w Niemczech. W najbliższej przyszłości, warte ponad 25 mld dolarów dostawy akumulatorów do pojazdów elektrycznych niemieckiego koncernu będą realizowane przez takie firmy jak LG Chem, Samsung SDI oraz CATL.
Jak jednak ujawnił Diess: „Długoterminowo nie możemy sobie pozwolić na uzależnienie od kilku producentów z Azji”.
Volkswagen rozwija technologię związaną z ogniwami ze stałym elektrolitem we współpracy z kalifornijską firmą QuantumScape Corp. Według informacji z czerwca, koncern zamierza zainwestować w ten start-up 100 mln dolarów. QuantumScape Corp. została założona w 2010 r. w San José. Spółka posiada ok. 200 patentów oraz zgłoszeń patentowych dotyczących technologii związanej z bateriami ze stałym elektrolitem.
Komercjalizacja ogniw tego rodzaju jest powszechnie postrzegana jako potencjalny przełom dla rozwoju elektromobilności na świecie. W porównaniu do obecnej generacji akumulatorów litowo-jonowych, baterie ze stałym elektrolitem cechują się znacznie zwiększoną gęstością energii, zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa, lepsze przystosowanie do szybkiego ładowania oraz bardziej kompaktowe rozmiary.
Jak informuje Volkswagen, w przypadku całkowicie elektrycznego e-Golfa ogniwa ze stałym elektrolitem pozwoliłyby na zwiększenie zasięgu pojazdu na jednym ładowaniu z obecnych 300 do ok. 750 km.
Koncern z Wolfsburga do 2022 r. zamierza przeznaczyć łącznie 34 mld euro na rozwój technologii przeznaczonej do kolejnych generacji pojazdów. Do 2025 r. Volkswagen planuje produkować 3 mln samochodów elektrycznych rocznie.
Źródło: Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych – ORPA.PL