Właśnie ujawnione zostały rezultaty badania „Drive On”, którego realizację Shell zlecił Kantar TNS. Eksperci przyjrzeli się, jakie typy osobowości dominują wśród kierowców na starym kontynencie. Pomysłodawcy przedsięwzięcia wyodrębnili aż sześć ich archetypów. Okazuje się, że na naszych drogach dominują prowadzący kompetentni, zdyscyplinowani i kompletni.
To dobra informacja, podobnie zresztą jak ta, że Polacy to najbardziej asertywni i dynamiczni kierujący Starego Kontynentu.
Pod lupę wzięto odpowiedzi udzielone przez 9 000 kierowców z 9 krajów europejskich (Polski, Turcji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Niemiec, Francji i Włoch). Autorzy badania przyjrzeli się zwyczajom i emocjom, jakie towarzyszą im podczas prowadzenia auta. Odpowiedzi udzielone przez ankietowanych pozwoliły wyłonić sześć najczęściej spotykanych wśród kierujących typów osobowości.
Większość kierowców w Europie reprezentuje typ kompetentny – 22,4% respondentów uważa się za osoby doświadczone, skoncentrowane i w pełni kontrolujące sytuację na drodze. Drugą pod względem liczebności grupę stanowią osoby przyjazne – 19,6% europejskich kierowców. Są praktyczni, odpowiedzialni i godni zaufania. Czerpią przyjemność z jazdy w towarzystwie przyjaciół i rodziny.
Pozostałe cztery wyróżnione typy to kierowcy:
Troskliwi (17,6%) – za kółkiem rozważni i odpowiedzialni, ale przede wszystkim niezwykle opiekuńczy i troskliwi. Cenią bezpieczną, komfortową oraz spokojną jazdę w towarzystwie bliskich. Samochód często wykorzystują do wożenia dzieci z i do szkoły. Lubią odwiedzać nowe miejsca i podróżować z muzyką w tle.
Beztroscy (17%) – to mistrzowie czerpania radości z jazdy. Auto daje im poczucie wolności i niezależności. Lubią krótkie weekendowe wycieczki bez wcześniej określonego celu podróży.
Asertywni (13,3%) – królowie szos. Kierowcy reprezentujący ten typ często eksponują swoje umiejętności. Cenią precyzję prowadzenia, lubią dźwięk pracę silnika, działanie zawieszenia czy hamulców. Czerpią radość z szybkiej jazdy po autostradach, przejażdżek po mieście drogimi, luksusowymi samochodami, a także kontrolowaną walkę z bezdrożami.
Dynamiczni (10,1%) – poszukiwacze przygód, wojownicy i ryzykanci. To kierowcy, którzy jeżdżą dynamicznie do granic możliwości – swoich, samochodu oraz panujących warunków. Lubią jazdę nocą po mieście oraz w trudnych warunkach drogowych.
Polak, Włoch – dwa bratanki
Na podstawie wyników badania „Drive On” odnotowano także pewne różnice pomiędzy kierowcami z poszczególnych państw europejskich w odniesieniu do okazji do jazdy samochodem:
Polska i Włochy – w tych krajach odnotowano największy odsetek kierowców dynamicznych i asertywnych –lubiących podkreślać swoją obecność na drodze oraz przywiązujących szczególną uwagę do swoich umiejętności.
Turcja – większość kierowców w tym kraju to ekstrawertycy i indywidualiści. Auto jest dla nich czymś więcej niż tylko środkiem transportu – jazda powinna wywoływać u nich dreszczyk emocji. Aż 25% tureckich kierowców przyznało, że lubi szybką jazdę po autostradzie.
Holandia i Belgia – statystycznie właśnie tam podróżują najbardziej przyjaźni i najmniej wybredni kierowcy. Praktyczni, odpowiedzialni i pragmatyczni. Postrzegają jazdę samochodem, jako podróż z punktu A do punktu B. Czerpią przyjemność z jazdy w towarzystwie przyjaciół i rodziny.
Hiszpania – najuprzejmiejsi i najspokojniejsi kierowcy. Ponad połowa z nich uważa się za idealnych miejskich kierowców – takich, którzy respektują przepisy i szanują innych uczestników ruchu drogowego.
Wielka Brytania – przyjaźni i beztroscy kierowcy, którzy lubią podróżować w towarzystwie rodziny i znajomych. Pragmatycznie podchodzą do prowadzenia i najczęściej wykorzystują rutynowe okazje do jazdy, np. na zakupy w weekend.
Niemcy – uporządkowani, zaplanowani i mało spontaniczni kierowcy. 44% niemieckich respondentów przyznało, że planują podróż przed wyruszeniem w trasę.
Francja – odkrywcy wśród europejskiej społeczności kierowców. 32% przebadanych Francuzów przyznało, że w nowych miejscach jeżdżą powoli, żeby podziwiać widoki.
Emocje europejskich kierowców
Emocje nierozerwalnie towarzyszą nam podczas jazdy samochodem. Dlatego, w ramach globalnej kampanii #DriveOn, eksperci postanowili zbadać jak zachowują się i jakie typy osobowości reprezentują kierowcy w Europie.
Roger Moulding, wiceprezes Shell ds. globalnego marketingu: W kampanii chcieliśmy zachęcić i zainspirować kierowców do czerpania radości z prowadzenia samochodów.
O badaniu
Badanie ,,#Drive On” zostało zrealizowane w pierwszym kwartale 2018 przez pracownię badawczą Kantar TNS na zlecenie Shell. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach – rozpoczęto od badania jakościowego w oparciu o wywiad fokusowy, następnie odbyło się badanie ilościowe metodą CAWI. Badanie zrealizowano w 9 krajach – Turcji, Polsce, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Niemczech, Francji i we Włoszech – na reprezentatywnej grupie europejskich kierowców.