Hak holowniczy – oryginalny czy zamiennik?

Hak holowniczy – oryginalny czy zamiennik?

Brink_towing_5

Podaj dalej

Niekiedy sytuacja zmusza do powiększenia możliwości ładunkowych pojazdu poprzez dołączenie do niego przyczepy. Podstawowymi kwestiami w takich przypadkach są wyposażenie samochodu oraz wybór właściwego haku holowniczego.

Niestety często kierowcy nie przywiązują należytej uwagi do samego połączenia oraz aspektów technicznych związanych z holowaniem przyczepy, czy to towarowej, czy kampingowej.

Jest to o tyle niebezpieczne podejście, że może skutkować odczepieniem się przyczepy w czasie jazdy, a tym samym spowodowaniem zagrożenia dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Jak wybrać dobry hak do naszego samochodu i jak sprawdzić jego stan już w czasie użytkowania? Co jaki czas należy kontrolować stan haka holowniczego? O tym w dalszej części tekstu.

Wybór i montaż haka holowniczego

Podstawową kwestią w przypadku chęci podłączenia przyczepy kempingowej jest wyposażenie samochodu w odpowiedni hak holowniczy. Obecnie w Europie spotykany jest jeden standard kuli haka holowniczego i tym samym odpada problem niekompatybilności połączeń między przyczepami, a samochodami. Brak kompatybilności pojawiać się może wyłącznie w aspekcie połączenia elektrycznego, gdzie powszechnie stosowane są dwa rozwiązania – gniazda 7 PIN oraz gniazda 13 PIN. W przypadku angielskich przyczep kempingowych spotkać możemy jeszcze inne rozwiązanie bazujące na dwóch wtyczkach 7 PIN.

To powinieneś wiedzieć przed zapięciem do samochodu przyczepy

Hak oryginalny czy zamiennik?

Decydując się na montaż haka holowniczego stajemy przed wyborem zakupu haka oryginalnego dedykowanego przez producenta naszego pojazdu lub będącego produktem producenta zewnętrznego. W przypadku zakupu haka oryginalnego z reguły mamy pewność, że będzie on idealnie pasował do przewidzianych otworów montażowych w nadwoziu pojazdu i nie będzie powodował osłabienia konstrukcji samochodu. Kupno oryginalnego haka jest dość proste i możemy to wykonać nawet przez internet, gdzie wiele sklepów podaje dokładne specyfikacje swoich produktów.

Co również istotne, producent często przygotowuje w instalacji elektrycznej samochodu dedykowane miejsce do wpięcia modułu haka holowniczego. W przypadku zakupu haka holowniczego innego producenta, można spotkać się z niepasującymi otworami montażowymi czy koniecznością podcinania i profilowania zderzaka w naszym samochodzie – wszystko zależne jest jednak od jakości wykonania danej konstrukcji haka holowniczego.

Kontrola stanu technicznego haka

Sam hak oraz połączenie trzeba regularnie kontrolować – przynajmniej raz w roku sprawdzić dokręcenie śrub haka holowniczego i zmierzyć średnicę kuli haka. Jeżeli średnica kuli będzie mniejsza niż dopuszczalna przez producenta danego haka holowniczego, to kwalifikuje się on do bezwzględnej wymiany i nie powinniśmy go do tego czasu wykorzystywać. Najłatwiej jest wtedy zakupić identyczny hak. Wtedy mamy pewność, że będzie pasował do naszego samochodu oraz do ewentualnych wykonanych już podcięć i profilowań zderzaka tylnego.

Montaż nie zawsze jest możliwy

Podsumowując, jeżeli chcemy uniknąć ewentualnych problemów przy montażu haka holowniczego i możliwych niespodzianek z niedziałającą instalacją elektryczną, warto postawić na dedykowane i oryginalne rozwiązania. Warto mieć również na względzie to, że nie w przypadku każdego pojazdu możliwy jest montaż haka holowniczego – mowa tutaj przede wszystkim o samochodach osobowych, które rejestrowane były jako samochody ciężarowe – nie posiadają one stosownych homologacji do montażu.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News