Grupa BMW oraz chiński Great Wall Motor podpisały umowę w sprawie produkcji elektrycznych samochodów MINI w Państwie Środka. Samochody będą powstawać w ramach joint venture, w której partnerzy obejmą udziały w stosunku 50:50.
BMW i Great Wall zobowiązały się do utworzenia spółki o nazwie „Spotlight Automotive Limited”. W uroczystości podpisania porozumienia wzięła udział kanclerz Niemiec Angela Merkel oraz premier Chin Li Keqiang.
Oprócz elektrycznych MINI, joint venture zajmie się produkcją EV dla Great Wall Motor. Utworzenie nowej spółki wymaga akceptacji ze strony odpowiednich władz chińskich i zakończenia procedur rejestracji działalności gospodarczej. Siedzibą joint venture stanie się prowincja Jiangsu, gdzie partnerzy wybudują nowoczesny zakład produkcyjny.
Podpisanie porozumienia stanowi kontynuację postanowień zawartych w liście intencyjnym z 23 lutego 2018 r. Rozpoczęcie produkcji całkowicie elektrycznych MINI w Chinach, największym rynku elektromobilności na świecie, jest dla Grupy BMW kluczowym elementem rozwoju brytyjskiej marki w ramach strategii NUMBER ONE > NEXT. W przyszłym roku pierwszy, w pełni elektryczny model MINI zacznie zjeżdżać z taśm montażowych w głównym zakładzie firmy, zlokalizowanym w angielskim Oksfordzie.
W związku z powołaniem do życia nowej spółki, Grupa BMW nie zamierza tworzyć dodatkowej sieci sprzedaży w Państwie Środka. Producent z Monachium oprze swoją działalność na odnoszącej sukcesy, dotychczas istniejącej organizacji i kanałach sprzedaży. Aktywność joint venture skoncentruje się wokół rozwoju i produkcji pojazdów elektrycznych przeznaczonych na chiński rynek.
Grupa BMW zamierza ponadto dalej rozwijać joint venture BMW Brilliance Automotive (BBA), utworzoną z innym chińskim partnerem, firmą Brilliance. W 2017 r. do klientów w Państwie Środka dostarczono ok. 560 000 pojazdów marki BMW – więcej niż w USA i Niemczech łącznie.
Chiny stanowią dla producenta z Monachium największy pojedynczy rynek na świecie. Dwie trzecie wszystkich samochodów BMW sprzedanych w ubiegłym roku w Państwie Środka było wyprodukowane przez BBA. W przypadku MINI, Chiny w 2017 r. stały się czwartym największym rynkiem w skali globalnej. Do tamtejszych klientów dostarczono ok. 35 000 pojazdów brytyjskiej marki.