Według zapewnień MSWiA Centra Powiadamiania Ratunkowego są przygotowane do obsługi zgłoszeń z systemu eCall. Jak będzie on działać w praktyce, dowiemy się już wkrótce.
Urządzenie, które będzie instalowane standardowo w nowych samochodach może być aktywowane na dwa sposoby. Automatycznie za pomocą czujników lub ręcznie przez kierowcę lub pasażera. Po jego aktywacji samochód połączy się z numerem alarmowym 112. Zgodnie z unijnymi przepisami obowiązek montażu systemu eCall w nowych samochodach wchodzi w życie od początku kwietnia 2018 roku.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zapewnia, że już w październiku ubiegłego roku przystosowało System Informatyczny Centrów Powiadamiania Ratunkowego na terenie całej Polski do przyjmowania i obsługi zgłoszeń z systemu eCall.
System poza wykonaniem połączenia pod numer 112 prześle również inne ważne informacje dotyczące wypadku, m.in. lokalizacji pojazdu, kierunku jazdy, liczby pasażerów z zapiętymi pasami.
Jeśli nie będzie możliwości nawiązania rozmowy z poszkodowanym ze względu na jego stan zdrowia operator numeru alarmowego 112 przekaże wszystkie dane, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, do odpowiednich służb. Zgłoszenie do CPR będzie zawierało informacje o lokalizacji pojazdu (GPS), czasie zdarzenia, kierunku jazdy, rodzaju paliwa w aucie, maksymalnej liczbie przewożonych pasażerów, numerze identyfikacji auta (VIN) oraz czy zgłoszenie było wywołane ręcznie czy automatycznie.
Ten pomysł w porównaniu z obowiązkowymi czujnikami ciśnienia w oponach wydaje się bardzo przydatny. Mamy tylko nadzieję, że będzie on działał tak jak powinien.
Tagi: system eCall, MSWiA, przepisy 2018