Prawie połowa autobusów na świecie będzie posiadać napęd elektryczny do 2025 roku. Wynika to z nowego raportu Bloomberga. Chiny zaś będą zdecydowanym liderem tego globalnego przedsięwzięcia. Plany są naprawdę ambitne i mamy nadzieję, że uda się je zrealizować.
Całkowita liczba autobusów elektrycznych obsługujących transport publiczny zwiększy się ponad trzykrotnie do 2025 roku. Tak wynika z nowego raportu opublikowanego przez Bloomberg New Energy Finance (BNEF). W 2017 roku na całym świecie wykorzystywanych było 386 000 autobusów elektrycznych. Raport BNEF przewiduje, że liczba ta wzrośnie do około 1,2 miliona w ciągu następnych siedmiu lat, co oznacza, że, około 47 procent światowej floty autobusów miejskich będzie zasilane energią elektryczną.
Chiny prawdopodobnie zdominują rynek autobusów elektrycznych. Według Aleksandry O’Donovan, autora badania i analityka BNEF: Chiny będą przewodzić temu rynkowi, ze względu na mocne wsparcie wewnętrzne i wysoko stawiane sobie cele. Według jej analizy chińskie autobusy będą stanowić 99% światowego rynku pojazdów elektrycznych.
Nowy Jork również pracuje nad wprowadzeniem do użytku większej ilości autobusów elektrycznych. Metropolitan Transportation Authority (MTA) poinformował na początku roku, że obecnie testuje flotę 10 takich autobusów, aby pomóc w zmodernizowaniu masowego transportu publicznego w tym mieście. Według raportu Judah Aber z Columbia University, zamiana całej floty autobusów MTA na autobusy elektryczne skutkowałaby roczną redukcją 575 000 ton emisji dwutlenku węgla w mieście.
Największą przeszkodą w przejściu z autobusów z tradycyjnymi silnikami, na autobusy elektryczne jest różnica w kosztach początkowych. Może to zniechęcać władze miast do inwestowania w te przyjazne środowisku pojazdy. Raport Columbia University z 2016 roku wykazał, że autobusy elektryczne kosztują 300 000 USD więcej niż autobusy np. na olej napędowy. Koszty te są wymuszane przez okres użytkowania autobusów elektrycznych. Aber oszacował, że roczne oszczędności na autobusie elektrycznym, dzięki zmniejszeniu kosztów paliwa, wynoszą 39 000 USD. Ma to też związek z ich 12-letnim okresem użytkowania.
Do Nowego Jorku i Chin dołączyli burmistrzowie z innych 12 dużych miast, od Londynu przez Paryż po Los Angeles, którzy zobowiązali się do zaprzestania kupowania nowych autobusów na tradycyjne paliwa do 2025 roku. Takie globalne zobowiązania sprawią, że ilość trujących autobusów na ulicach zostanie mocno zmniejszona.
Poza tym autobusy elektryczne idealnie nadają się do transportu miejskiego, ponieważ podróżują stałymi wyznaczonymi trasami. Dzięki temu kierowcy nie będą musieli się martwić o to, ile przejadą na jednym ładowaniu, w przeciwieństwie do posiadaczy elektrycznych samochodów osobowych. Podejmowanie takich systematycznych kroków w kierunku ekologicznych środków transportu wydaje się bardzo rozsądnym rozwiązaniem.
Tagi: elektromobilność, auta elektryczne, ekologia, autobusy, transport