WRC Motorsport&Beyond

Scania AXL – ciężarówka w której kabina jest zbędna

Scania AXL to najmłodszy członek rodziny pojazdów autonomicznych Scania. Jest to koncepcyjny pojazd ciężarowy który nie potrzebuje kierowcy, więc nie ma też kabiny.

Wydaje się, że przyszłość związana z samochodami autonomicznymi jest nieunikniona. Niemal każda licząca się firma na rynku prowadzi mniej lub bardziej zaawansowane prace w tym kierunku. Nie inaczej jest ze Scanią. Szwedzki producent lada chwila wprowadzi do swojej oferty autonomiczny model AXL.

Nie potrzebuje kierowcy

Zapewne większość z was widziała już koncepcyjne Volvo, które testowane było w jednej z norweskich kopalń. Scania AXL jest jeszcze bardziej futurystyczna, bowiem w ogóle nie ma kabiny.

Aktualna koncepcja tego modelu zakłada poruszanie się po ustalonych trasach – na przykład po zamkniętym terenie danego przedsiębiorstwa. Dzięki temu nie potrzebuje zbyt wielu dodatkowych elementów.

O mały włos od wypadku. TIR prawie staranował radiowóz

Ekologiczne paliwo i modułowa konstrukcja

Charakterystyczną cechą pojazdu marki Scania jest też modułowa konstrukcja. Sprawia ona, że część użytkową AXL można dostosować do konkretnych, aktualnych potrzeb. Jak tłumaczy producent, jest to krok w kierunku utworzenia inteligentnego systemu transportowego przyszłości.

Henrik Henriksson: Koncepcyjny pojazd ciężarowy Scania AXL to duży krok w kierunku inteligentnych systemów transportowych przyszłości, w których pojazdy bezzałogowe będą odgrywały istotną rolę. Stale tworzymy i testujemy pojazdy koncepcyjne, aby pokazać, co możemy zrobić, korzystając z technologii, które są dostępne już dziś.

Scania nie zamierza na razie stawiać w przypadku swojej ciężarówki na silniki elektryczne. Wciąż chce instalować „spalinowce”, tyle tylko, że działające z biopaliwem pochodzącym z odnawialnych źródeł – dodał Henrikson.