Scania AXL to najmłodszy członek rodziny pojazdów autonomicznych Scania. Jest to koncepcyjny pojazd ciężarowy który nie potrzebuje kierowcy, więc nie ma też kabiny.
Wydaje się, że przyszłość związana z samochodami autonomicznymi jest nieunikniona. Niemal każda licząca się firma na rynku prowadzi mniej lub bardziej zaawansowane prace w tym kierunku. Nie inaczej jest ze Scanią. Szwedzki producent lada chwila wprowadzi do swojej oferty autonomiczny model AXL.
Nie potrzebuje kierowcy
Zapewne większość z was widziała już koncepcyjne Volvo, które testowane było w jednej z norweskich kopalń. Scania AXL jest jeszcze bardziej futurystyczna, bowiem w ogóle nie ma kabiny.
Aktualna koncepcja tego modelu zakłada poruszanie się po ustalonych trasach – na przykład po zamkniętym terenie danego przedsiębiorstwa. Dzięki temu nie potrzebuje zbyt wielu dodatkowych elementów.
O mały włos od wypadku. TIR prawie staranował radiowóz
Ekologiczne paliwo i modułowa konstrukcja
Charakterystyczną cechą pojazdu marki Scania jest też modułowa konstrukcja. Sprawia ona, że część użytkową AXL można dostosować do konkretnych, aktualnych potrzeb. Jak tłumaczy producent, jest to krok w kierunku utworzenia inteligentnego systemu transportowego przyszłości.
Henrik Henriksson: Koncepcyjny pojazd ciężarowy Scania AXL to duży krok w kierunku inteligentnych systemów transportowych przyszłości, w których pojazdy bezzałogowe będą odgrywały istotną rolę. Stale tworzymy i testujemy pojazdy koncepcyjne, aby pokazać, co możemy zrobić, korzystając z technologii, które są dostępne już dziś.
Scania nie zamierza na razie stawiać w przypadku swojej ciężarówki na silniki elektryczne. Wciąż chce instalować „spalinowce”, tyle tylko, że działające z biopaliwem pochodzącym z odnawialnych źródeł – dodał Henrikson.