Piąte miejsce w kończącym sezon 27. Kennards Hire Rally Australia wystarczyło załodze Sebastien Ogier/Julien Ingrassia do świętowania szóstego z rzędu tytułu rajdowych mistrzów świata. Po 19 latach Toyota został mistrzem producentów WRC.
Po raz drugi ta sztuka udała się bez wsparcia zespołu fabrycznego, kolejny rok z M-Sport Fordem Malcolma Wilsona. Po raz 16. w historii mistrzostwo świata kierowców zdobył Francuz, po raz 15. z rzędu o imieniu Sebastien. Ogier (34 l.) jest najmłodszym w historii sześciokrotnym mistrzem WRC. Jedyny bardziej utytułowany w dziejach, Sebastien Loeb sięgał po szóstą koronę jako zaawansowany 35-latek.
Sebastien Ogier: To był niesamowity sezon. Bardzo ciasny! Wzloty i upadki. Nie tak dawno myśleliśmy już, że to niemożliwe. Dziękuję zespołowi za ogromny wysiłek! Osiągnęliśmy coś wyjątkowego w ciągu ostatnich dwóch lat.
Malcolm Wilson, szef M-Sport Ford WRT: Dwa miesiące temu nie wyglądało to dobrze, ale jeżeli masz Sebastiena w najlepszym wydaniu, jak w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, to wszystko okazuje się możliwe. Będziemy za nim tęsknić.
Rajd Australii wygrała załoga Toyoty Yaris WRC, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. Finowie czekali na ten sukces 1 rok, 9 miesięcy i 6 dni, ponieważ tyle minęło od ubiegłorocznego Rajdu Szwecji. 33-latek rzutem na taśmę awansował na 4. miejsce w końcowej punktacji.
Pozostający bez potwierdzonego kontraktu na sezon 2019, Hayden Paddon i Sebastian Marshall zakończyli globalny czempionat drugim miejscem w Australii. Nowozelandczyk, który ma na koncie 1 zwycięstwo w mistrzostwach świata, ostatnio tak wysoką pozycję zajął w Orlen Rajdzie Polski 2017. Najniższy stopień podium przypadł Madsowi Ostbergowi i Torsteinowi Eriksenowi (Citroen C3 WRC). Norwegowie również nie potwierdzili przyszłorocznych planów.
Na końcowym Power Stage wytyczonym w lesie Wedding Bells 5 bonusowymi punktami tytuł przypieczętowali Ogier i Ingrassia. Dodatkowy dorobek do końcowej klasyfikacji sezonu dopisali jeszcze Esapekka Lappi (4), Mads Ostberg (3), Elfyn Evans (2) i Jari-Matti Latvala (1). Po kolejnym piruecie Craiga Breena, zapłakanego Irlandczyka w wynikach odcinka wyprzedził jeszcze Gaurav Gill (Skoda Fabia R5). Ósmym miejscem w klasyfikacji generalnej, zwycięstwo w rundzie WRC 2 przypieczętowali Alberto Heller i Jose Luiz Diaz (Ford Fiesta R5). Swój pierwszy w historii punkt do klasyfikacji mistrzostw świata w wieku 54 lat wywalczył Jourdan Serderidis (Ford Fiesta WRC).
W klasyfikacji kierowców Sebastien Ogier uzbierał 219 punktów. Thiery Neuville z dorobkiem 201 punktów wywalczył czwarte, a trzecie z rzędu wicemistrzostwo świata. Ott Tanak zdobywając w przeciągu sezonu 181 punktów drugi rok z rzędu znalazł się na podium WRC. Czwarty w końcowym zestawieniu Jari-Matti Latvala (128) wyprzedził żegnającego Toyotę, Esapekkę Lappiego o 2 punkty. Za Andreasem Mikkelsenem (84) i Elfynem Evansem (80) sklasyfikowano Haydena Paddona (73). Nowozelandczyk okazał się ostatecznie lepszy od zespołowego kolegi, Daniego Sordo (71), z którym dzielił trzeciego i20 Coupe WRC.
W klasyfikacji producentów kierowana przez Tommiego Makinena Toyota (368) zdystansowała Hyundaia (341), M-Sport Forda (324) i Citroena (237). Dla japońskiego producenta to czwarty triumf w historii. Poprzednie tytuły jako Toyota Castrol Team udało się zdobyć w latach 1993-1994 (Celic’kami Turbo 4WD ST185) i w 1999 r. (Corollą WRC).
Tommi Makinen, szef Toyota Gazoo Racing WRT: Dziś to jest absolutnie niesamowite uczucie. To był najbardziej zacięta finałowa runda sezonu, jaką pamiętam. Odpadnięcie Otta tak blisko mety było dużym rozczarowaniem, ale to fakt, że Jari-Matti mógł znów wygrać było absolutnie genialne. Esapekka także pomógł nam zdobyć potrzebne punkty. Rozpoczęliśmy ten projekt 3,5 roku temu i rozwinęliśmy się znacznie szybciej niż zakładaliśmy. Poprzednik rok spędziliśmy na nauce i zbieraniu danych. W drugiej części tego sezonu byliśmy w stanie wprowadzić dużo poprawek do samochodu. Ten wynik to ogromny wysiłek każdego członka zespołu. Jestem pewien, że ten sukces zmotywuje nas do dalszego rozwoju w 2019 r.
Wypowiedzi po Power Stage
Jari-Matti Latvala: To trwało zbyt długo. To były 2 bardzo długie lata. Traciłem nadzieję na to, że wygram rajd. Te podstępne warunki ułożyły się pode mnie. To wspaniałe, że to zwycięstwo gwarantuje też tytuł wśród producentów!
Hayden Paddon: To podium jest takie jak należy. To zeszłoroczne zdobyliśmy po problemach innych. Każdego roku poprawiamy się w Australii, więc jeśli będziemy tu w przyszłym to naprawdę powinniśmy odnieść zwycięstwo!
Mads Ostberg: To był niesamowity weekend. Tyle wzlotów i tyle upadków. Prawdopodobnie więcej tych drugich, ale mieliśmy dziś niesamowity dzień. To ciężkie po tak długiej przerwie wrócić do samochodu. Jestem trzecim najszybszym kierowcą na świecie w tym rajdzie, więc szkoda by było, gdybym nie miał miejsca na przyszły rok.
Esapekka Lappi: Na pewno będę tęsknił za Yarisem, ale też nie mogę doczekać się nowych wyzwań. Jestem wdzięczny zespołowi za ich wsparcie. Mają tak ogromną pasję do rajdów. Mam nadzieję, że Jari dojedzie i wygramy tytuł wśród producentów. To jest to, na co wszyscy zasłużyli.
Sebastien Ogier: To trudne, ponieważ sezon był tak intensywny, a to wszystko wydarzyło się między dwoma odcinkami. Odebrałem wiadomość na dojazdówce. Jestem bardzo dumny z mojego zespołu. Jesteście najlepsi! Spędziliśmy razem niesamowity czas. Zaliczyłem ostatni przejazd w tym samochodzie. Nie mogę się doczekać by znów zobaczyć się z zespołem.
Elfyn Evans: To była trudna rzecz. Wiele razy musiałem to akceptować i sobie z tym [ustępowaniem] radzić, ale cieszę się, że zdobył koronę. Wykonał świetną pracę i jestem zadowolony z całego zespołu. Wszyscy pracowali naprawdę ciężko. Mam nadzieję na dalszy ciąg.
Craig Breen: Było naprawdę bardzo, bardzo ciężko. Kocham to [rajdy] tak bardzo, ale musiałem przejść przez piekło by tu się znaleźć (łzy). Potrzebuję jeszcze kilku rzeczy, aby znów ułożyć sprawy jak należy.
Andreas Mikkelsen: Jestem przekonany, że mogliśmy mieć dobry wynik na tym rajdzie. Miło by było odmienić passę w ten weekend, ale myślę, że chyba musimy poczekać do Monte Carlo. Jestem pewny, że wystartujemy tam w dobrych nastrojach i wrócimy mocniejsi.
Thierry Neuville: Oczywiście, to nie jest koniec, jakiego chcieliśmy, ale od piątku, gdy złapaliśmy kapcia sprawy się utrudniły. Myśleliśmy, że wciąż jest mała szansa na zwycięstwo. Gdy pogoda się zmieniła wiedzieliśmy, że musimy cisnąć. Na popołudniowej pętli naciskaliśmy nieco powyżej limitu i rozbiliśmy się. Gratulacje dla Seba i Juliena. To była wielka bitwa przez cały sezon. Nie mogę doczekać się kolejnego roku w WRC.
Rajd Australii 2018 – wynik na OS24 (Power Stage)
1. | Ogier Sébastien – Ingrassia J. Ford Fiesta WRC |
4:16.2 |
2. | Lappi Esapekka – Ferm Janne Toyota Yaris WRC |
+0.1 +0.1 |
3. | Østberg Mads – Eriksen Torstein Citroën C3 WRC |
+2.7 +2.6 |
4. | Evans Elfyn – Barritt Daniel Ford Fiesta WRC |
+3.0 +0.3 |
5. | Latvala Jari-Matti – Anttila M. Toyota Yaris WRC |
+4.2 +1.2 |
6. | Paddon Hayden – Marshall S. Hyundai i20 Coupe WRC |
+4.6 +0.4 |
7. | Mikkelsen Andreas – Jæger A. Hyundai i20 Coupe WRC |
+9.5 +4.9 |
8. | Gill Gaurav – Macneall Glenn Ford Fiesta R5 |
+22.2 +12.7 |
9. | Breen Craig – Martin Scott Citroën C3 WRC |
+24.9 +2.7 |
10. | Glenney Steve – Sarandis Andrew Škoda Fabia R5 |
+29.4 +4.5 |
Rajd Australii 2018 – wyniki końcowe
1. | Latvala J. – Anttila M. Toyota Yaris WRC |
2:59:52.0 |
2. | Paddon Hayden – Marshall S. Hyundai i20 Coupe WRC |
+32.5 +32.5 |
3. | Østberg Mads – Eriksen T. Citroën C3 WRC |
+52.2 +19.7 |
4. | Lappi Esapekka – Ferm Janne Toyota Yaris WRC |
+1:02.3 +10.1 |
5. | Ogier S. – Ingrassia J. Ford Fiesta WRC |
+2:30.8 +1:28.5 |
6. | Evans Elfyn – Barritt D. Ford Fiesta WRC |
+3:05.1 +34.3 |
7. | Breen Craig – Martin Scott Citroën C3 WRC |
+8:59.0 +5:53.9 |
8. | Heller Alberto – Díaz J. Ford Fiesta R5 |
+22:28.5 +13:29.5 |
9. | Glenney Steve – Sarandis A. Škoda Fabia R5 |
+27:01.8 +4:33.3 |
10. | Serderidis J. – Vanneste L. Ford Fiesta WRC |
+35:14.1 +8:12.3 |
Końcowa punktacja kierowców WRC 2018
1. | Sébastien Ogier | 219 | |
2. | Thierry Neuville | 201 | |
3. | Ott Tänak | 181 | |
4. | Jari-Matti Latvala | 128 | |
5. | Esapekka Lappi | 126 | |
6. | Andreas Mikkelsen | 84 | |
7. | Elfyn Evans | 80 | |
8. | Hayden Paddon | 73 | |
9. | Dani Sordo | 71 | |
10. | Mads Østberg | 70 | |
11. | Craig Breen | 67 | |
12. | Teemu Suninen | 54 | |
13. | Sébastien Loeb | 43 | |
14. | Kris Meeke | 43 |
Końcowa punktacja producentów WRC 2018
1. | Toyota Gazoo Racing World Rally Team | 368 |
2. | Hyundai Shell Mobis World Rally Team | 341 |
3. | M-Sport Ford World Rally Team | 324 |
4. | Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team | 237 |