Marcin Zabolski13.10.2018

FIA ustaliła kalendarz F1, WRC 2019. Zapadło kilka kluczowych decyzji

18 interakcji Przejdź do dyskusji

FIA ustaliła kalendarz F1, WRC 2019. Zapadło kilka kluczowych decyzji

FIA ustaliła kalendarz F1, WRC 2019. Zapadło kilka kluczowych decyzji

18 interakcji

W piątek w Paryżu obradowała Światowa Rada Sportów Motorowych pod przewodnictwem prezesa FIA, Jeana Todta oraz wiceprezesa ds. sportu, Grahama Stokera. Na posiedzeniu podjęto wiążące decyzje dla wielu dyscyplin motorsportowych.

Mistrzostwa Świata Formuły 1 FIA

Zaakceptowano kalendarz 70. sezonu F1 w następującym kształcie:

17.03.2019 Australia Melbourne
31.03.2019 Bahrajn Sakhir
14.04.2019 Chiny Szanghaj
28.04.2019 Azerbejdżan Baku
12.05.2019 Hiszpania Barcelona
26.05.2019 Monako Monako
09.06.2019 Kanada Montreal
23.06.2019 Francja Le Castellet
30.06.2019 Austria Spielberg
14.07.2019 Wielka Brytania Silverstone
28 .07.2019 Niemcy Hockenheim
04.08.2019 Węgry Budapeszt
01.09.2019 Belgia Spa
08.09.2019 Włochy Monza
22.09.2019 Singapur Singapur
29.09.2019 Rosja Soczi
13.10.2019 Japonia Suzuka
27.10.2019 Meksyk Meksyk
03.11.2019 USA Austin*
17.11.2019 Brazylia São Paulo
01.12.2019 Abu Zabi Yas Marina

* – do potwierdzenia przed lokalną federację

fot. Getty Images

Rada zaakceptowała następujące zmiany do regulaminu sportowego na 2019 r.:

  • Zostanie ustalony stały punkt, w którym możliwe będzie wyprzedzanie, gdy samochód bezpieczeństwa będzie zjeżdżał do pit stopu (ten sam dla każdego rodzaju restartu)
  • Zespoły będą odpowiedzialne za wstępne badanie techniczne swoich samochodów. Zanim pojazdy wyjadą na tor po raz pierwszy, ekipy muszą zadeklarować zgodność wszystkich elementów dot. bezpieczeństwa
  • Metę wyścigu będzie sygnalizować panel świetlny z szachownicą, ale tradycyjna flaga nadal będzie wymachiwana
fot. Glenn Dunbar/Williams F1

W 2020 r. wydłużony zostanie czas nocnego zakazu pracy przez personel zespołu z 8 do 9 godzin (nie będzie miał prawa fizycznie znajdować się na torze). Ponadto zaakceptowano następujące propozycje Grupy Strategicznej F1 oraz Komisji F1 przy FIA dotyczące regulaminu technicznego na 2019 r.:

  • Dla zwiększenia widoczności i bezpieczeństwa zmienione zostaną przepisy dotyczące pozycji lusterek wstecznych oraz wysokości tylnego skrzydła (art. 3.6 i 14.3)
  • Dla ulepszenia transmisji telewizyjnych zmienione zostaną przepisy dotyczące kamer onboard (art. 21)
  • Dla zwiększenia bezpieczeństwa krawędzie tylnego skrzydła otrzymają dodatkowe oświetlenie (art. 14.5)
  • System halo otrzyma drobne modyfikacje (art. 15.2.6), aby jeszcze bardziej ułatwić ewentualne wydobycie zawodnika z bolidu
fot. Red Bull Content Pool

Szczegóły zostaną doprecyzowane wkrótce na stronie internetowej FIA. Rada Światowa otrzymała także raport przedstawiająca zaplanowane procedury bezpieczeństwa na Grand Prix Brazylii 2018.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA

Zaakceptowano kalendarz 47. sezonu WRC w następującym kształcie:

22-27.01.2019 Rajd Monte Carlo
14-17.02.2019 Rajd Szwecji
07-10.03.2019 Rajd Meksyku
28-31.03.2019 Rajd Francji
25-28.04.2019 Rajd Argentyny
09-12.05.2019 Rajd Chile
30.05-02.06.2019 Rajd Portugalii
13-16.06.2019 Rajd Włoch
01-04.08.2019 Rajd Finlandii
22-25.08.2019* Rajd Niemiec
12-15.09.2019 Rajd Turcji
03-06.10.2019* Rajd Wielkiej Brytanii
24-27.10.2019* Rajd Hiszpanii
14-17.11.2019* Rajd Australii

* – termin do potwierdzenia

fot. Red Bull Content Pool

W celu stabilizacji rozpoznawalności zawodników oraz pomocy w działaniach promocyjnych, kierowcy z priorytetem P1 będą mogli wybrać stały numer startowy na samochód od sezonu 2019. Numer 1 będzie zawsze zastrzeżony dla aktualnego rajdowego mistrza świata.

Dla redukcji ogólnych kosztów niektóre elementy, które nie wpływają bezpośrednio na widowisko zostaną zlikwidowane lub ograniczone. Liczba dni testowych zmaleje z 55 do 42 dla ekip fabrycznych. Limit kilometrów oesowych w jednym rajdzie zostanie zmniejszona z 500 do 350.

fot. Andre Lavadinho

Od 2019 r. mistrzostwa towarzyszące zostaną zrestrukturyzowane, aby zwiększyć ilość zgłoszeń w klasyfikacji producentów oraz powiększyć liczbę kierowców i samochodów wspieranych przez ekipy fabryczne. Zawodnicy prywatni będą rywalizować w WRC 2 oraz Junior WRC. “Fabryki” będą klasyfikowani w WRC 2 Pro. W obu seriach auta R5 utrzymają dotychczasową specyfikację techniczną (planowana była spec. R5+ z większą zwężką na turbinie). Likwidacji ulegną mistrzostwa WRC 3.

Załogi będą rywalizować o następujące tytuły:

  • Rajdowy mistrz świata kierowców/pilotów/producentów
  • Mistrz WRC 2 Pro kierowców/pilotów/producentów
  • Mistrz WRC 2 kierowców/pilotów
  • Mistrz Junior WRC kierowców/pilotów/narodów
fot. Toyota

Długodystansowe Mistrzostwa Świata FIA

Zaakceptowano kalendarz 8. sezonu WEC w następującym kształcie:

01.09.2019 4 Hours of Silverstone Wielka Brytania
06.10.2019 6 Hours of Fuji Japonia
10.11.2019 4 Hours of Shanghai Chiny
14.12.2019 8 Hours of Bahrain Bahrajn
01.02.2020 6 Hours of São Paulo Brazylia
??.03.2020 1000 Miles of Sebring (8 godzin) USA*
02.05.2020 6 Hours of Spa-Francorchamps Belgia
13-14.06.2020 24 Hours of Le Mans Francja

* – wymaga ostatecznego potwierdzenia

fot. Rebellion Racing

Drobne zmiany zostały zaakceptowane do regulaminu sportowego WEC na sezon 2019-2020, w tym doprecyzowanie kwestii związanych z procedurą zachowania w alei serwisowej.

Zaakceptowano szczegóły regulaminu technicznego 2020-2021 bazujące na koncepcji “Hypercar”. Oszacowane zostały budżety dla zespołów fabrycznych i ekip prywatnych, jakie będą wymagane dla konkurencyjności w określonych ramach finansowych.

fot. ABB FIA Formula E

Mistrzostwa Formuły E FIA

Zaktualizowano kalendarz 5. sezonu Formuły E  2018/2019 w następującym kształcie:

15.12.2018 Arabia Saudyjska Ad-Dirijja*
12.01.2019 Maroko Marrakesz
26.01.2019 Chile Santiago de Chile*
16.02.2019 Meksyk Meksyk
10.03.2019 Chiny Hong Kong
23.03.2019 Chiny Sanya*
13.04.2019 Włochy Rzym
27.04.2019 Francja Paryż
11.05.2019 Monako Monako
25.05.2019 Niemcy Berlin
22.06.2019 Szwajcaria Berno*
13.07.2019 USA Nowy Jork
14.07.2019 USA Nowy Jork

* – wymagane potwierdzenie homologacji toru

Komisja pojazdów jednomiejscowych

Rada zatwierdziła mianowanie włoskiej federacji ACI (Automobile Club d’Italia) na promotora nowych Europejskich Mistrzostw Regionalnych 2019. Pojazdy w cyklu European Regional Championship będą musiały spełniać normy regionalnych serii Formuły 3, dotychczas administrowanych przez Renault Sport.

fot. Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool

Komisja Off-Roadowa

Rada zatwierdziła decyzję o przesunięciu wprowadzenia samochodów elektrycznych do Rallycrossowych Mistrzostw Świata FIA z sezonu 2020 na 2021. Celem jest danie optymalnej ilości czasu dla co najmniej trzech producentów, którzy mogliby wejść do World RX. Deklaracje dołączenia do serii muszą zostać wysłane do końca marca 2019 r. W związku z przesunięciem elektryfikacji kategorii Supercars, odroczono przetarg na wyłączną dostawę opon. Cooper Tires otrzymał kontrakt na dodatkowy rok zaopatrzenia cyklu w ogumienie.

fot. Iveco

Puchar Narodów FIA GT

Regulaminy sportowy inauguracyjnego serialu został zatwierdzony przez Radę i będzie udostępniony na stronie internetowej FIA. Wybrano pojedynczych dostawców na poszczególne elementy. Pojazdy będą rywalizować z użyciem paliw Panta oraz opon Pirelli.

Mistrzostwa Europy Ciężarówek FIA

Goodyear Dunlop Tires Operations S.A. otrzymał zgodę na wyłączną dostawę ogumienia do europejskiego cyklu wyścigów ciężarówek.

fot. X-raid

Puchar Świata FIA w Rajdach Terenowych

Od 2019 r. rajdy baja (quady, motocykle) i cross country (samochody, ciężarówki, UTV) będą miały osobne puchary, aby zachęcić większą ilość uczestników do startu oraz zwiększyć dostępność dla młodych kierowców. Puchar Świata FIA w Rajdach Baja będzie towarzyszył rundom Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych, który w tym roku jako drugi Polak w historii wywalczył Kuba Przygoński.

fot. Yoshiaki Miura

Drifting

Zaktualizowano regulamin sportowy Interkontynentalnego Pucharu Driftingowego FIA, którego system punktowania został dopasowany do najbardziej powszechnego schematu w świecie driftingu. W efekcie zwiększy się znacznie ludzkiej oceny sędziego, co ma pomóc jednocześnie w lepszym zrozumieniu dyscypliny. Skład pierwszej Komisji Driftingowej przy FIA będzie ogłoszony na dorocznym zgromadzeniu ogólnym w grudniu tego roku.

Komisja bezpieczeństwa

Rada zaakceptowała propozycję, aby zdobywca Pucharu Świata FIA F3 został nagrodzony 5 punktami potrzebnych do starań o super licencję.

Globalny Instytut

FIA samodzielnie będzie przeprowadzać badania naukowe, a także rozwijać wyposażenie bezpieczeństwa do sportów motorowych. Do tej pory zajmował się tym Global Institute for Motorsport Safety, który był osobnym podmiotem prawnym, choć należącym do FIA.

E-Motorsport

Rada zatwierdziła powołanie Grupy Roboczej ds. E-Motorsportu, której przewodniczyć będzie Graham Stoker. Zasiądą w niej także przedstawiciele właściciela praw komercyjnych F1 oraz federacji z Hiszpanii, Francji, Niemiec, Turcji, Belgii oraz Stanów Zjednoczonych.

Komisja Kobiet w Motorsporcie

We współpracy z Komisją Kierowców, w sierpniu odbyło się 2-dniowe spotkanie oceniające potencjał 15 kobiet rywalizujących obecnie w różnych dziedzinach sportów motorowych. FIA przeprowadziła testy na hiszpańskim Circuito de Navarra.

Serie międzynarodowe

Miano międzynarodowych serii w sezonie 2019 otrzymały:

  • Porsche GT3 Cup Challenge Middle East
  • MRF Challenge
  • Asian Le Mans Series
  • W Series

Kolejne zebranie

Termin następnego posiedzenia Światowej Rady Sportów Motorowych wyznaczono na 5 grudnia 2019 r. Miejscem spotkanie będzie rosyjski Sankt Petersburg.

Przeczytaj również