Potęga widoczna na przestrzeni lat. Ford zawsze był tam groźny

Potęga widoczna na przestrzeni lat. Ford zawsze był tam groźny

wP5xK6V

Podaj dalej

Rajd Portugalii ma już całkiem bogatą historię. Jego pierwsza edycja odbyła się w roku 1967, kiedy to na liście zgłoszeń pojawiło się 10 załóg. Jak to wszystko rozwijało się później?

Pierwsza edycja Rajdu Portugalii odbyła się pod nazwą 1. Rali Internacional TAP w roku 1967. Na starcie mieliśmy wtedy 10 samochodów. Jeśli chodzi o producentów po dziś dzień obecnych w rajdach, to nie mogło tam zabraknąć oczywiście Forda ze swoim modelem Cortina Lotus. Zasiadający w nim Antonio Peixinho i Jocames zajęli wtedy 2. miejsce, za załogą Carpinteiro/Silva w Renault 8 Gordini.

Praktycznie co roku w Portugalii zwyciężał inny samochód. Na tej liście były m.in. Citroen, BMW, czy Fiat. Pierwszą edycją imprezy rozgrywaną już w ramach mistrzostw świata była ta w roku 1973. Cztery lata później oglądaliśmy piękną walkę, w której po 579 kilometrach ostatecznie zwyciężył Markku Alen w Fiacie 131 Abarth, a drugi był Bjorn Waldegard w Fordzie Escorcie RS 1800 MKII. Co ciekawe, amerykański producent musiał czekać na to podium od czasów pierwszej edycji w roku 1967.

Kolejne dwa lata były zresztą bardzo owocnymi dla Forda. Najpierw w 12. Rallye de Portugal – Vinho de Porto miejsca 2. i 3. w Escortach zajęli odpowiednio Hannu Mikkola i Jean-Pierre Nicolas, a już rok później błękitny owal za sprawą Mikkoli i Waldegarda zgarnął dublet.

Po latach dominacji Lancii i Audi nadeszła też pora na triumf dla fabrycznego zespołu Forda. Podczas 27. edycji imprezy w 1993 roku równych nie mieli sobie Francois Delecour oraz Miki Biasion, którzy zgarnęli dla błękitnego owalu kolejny dublet. Po triumfach Escorta nadszedł także czas na zwycięstwo Focusa. W 1999 wyczynu tego dokonał nie kto inny jak Colin McRae, który w zaciętej walce pokonał Carlosa Sainza i Didiera Auriola.

W latach 2002-2006 Rajd Portugalii nie był już częścią mistrzostw świata, a zaledwie rundą krajowego czempionatu. Na dobre zmieniło się to w 2009 roku, kiedy to o zwycięstwo do samego końca walczyli Sebastien Loeb i Mikko Hirvonen. Po trzech zwycięstwach Citroena nadeszła pora na absolutną dominację Forda w 2012. Pomijając wszelkie okoliczności, Fiesty RS zajęły pięć miejsc w pierwszej szóstce, w tym wszystkie trzy na podium. Fordowskie 1-2-3 uzupełnili Mads Ostberg, Jewgienij Nowikow i Petter Solberg.

Tak oto powoli dochodzimy do końca naszych wspomnień. Do pięknych tradycji amerykańskiego producenta w ubiegłym roku nawiązał Sebastien Ogier, który w Fordzie Fiesta WRC po raz piąty wygrał Rajd Portugalii. Jak będzie tym razem? Kto sięgnie po zwycięstwo? Wszystko będzie jasne już w niedzielę około godziny 14:00.

Tagi: WRC, Rajd Portugalii, Ford, Ford Polska, Ford Performance

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News