Ogier o włos od zwycięstwa Rajdu Argentyny

Ogier o włos od zwycięstwa Rajdu Argentyny

Rally Argentina 2016

Podaj dalej


Andreas Mikkelsen (NOR), Anders Jæger (NOR) WRC Rally Argentina 2016
Andreas Mikkelsen (NOR), Anders Jæger (NOR)
WRC Rally Argentina 2016

Drugie miejsce – Sebastienowi Ogierowi i Julienowi Ingrassi niewiele zabrakło do wygranej
Po raz 74. załoga startująca w Polo R WRC staje na podium: Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger na trzecim miejscu
Solidna praca całego zespołu pozwoliła Latvali/Anttili zdobyć punkty w klasyfikacji producentów

W spektakularnym pojedynku pokonani z niewielką przewagą: Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) zajmując drugie miejsce w Argentynie zwiększyli swoją przewagę w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). Podczas dramatycznego finałowego dnia trzykrotni mistrzowie świata i liderzy klasyfikacji musieli uznać wyższość Haydena Paddona/Johna Kennarda (NZ/NZ, Hyundai), którzy świętowali swoje pierwsze zwycięstwo w Rajdowych MŚ. Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (N/N), startujący obok Ogiera/Ingrassi w Polo R WRC, potwierdzili dobry wynik całego zespołu zajmując trzecie miejsce. W Argentynie zakończyła się dla Volkswagena seria 12 kolejnych zwycięskich rajdów, w sumie zespół pozostawał niepokonany przez 335 dni. Ogier/Ingrassia oraz Mikkelsen/Jaeger zdobyli dla Polo R WRC 73. i 74. wynik na podium w ciągu 43 rajdów od chwili rozpoczęcia startów zespołu w cyklu WRC w 2013 roku. 11 spośród 18 możliwych najszybszych czasów na odcinkach specjalnych należało w Argentynie do Polo R WRC.

Sébastien Ogier (F), Julien Ingrassia (F) Volkswagen Polo R WRC (2016) WRC Rally Argentina 2016
Sébastien Ogier (F), Julien Ingrassia (F)
Volkswagen Polo R WRC (2016)
WRC Rally Argentina 2016

Ekstremalny rajd – mgła, szutrowe drogi i księżycowy krajobraz

Rajd Argentyny uchodzi za jeden z najtrudniejszych w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC), a edycja 2016 do tego obrazu dodała jeszcze kilka nowych puzzli. Wyjątkowo nieprzyjazne drogi wiodące raz po skalnym, raz po piaszczystym podłożu miały bardzo wąskie i kręte fragmenty, innym razem zaś na załogi czekały proste, które można było pokonywać z dużą prędkością. Nie zabrakło też mgły, której wszyscy obawiali się na legendarnym odcinku specjalnym „El Condor”. Wraz z oesem „Mina Clavero” pojawiło się ponownie jedno z największych wyzwań w Rajdowych Mistrzostwach Świata – przejazd wśród księżycowego krajobrazu, w tym roku po drogach szczególnie złej jakości.
Wyjątkowe osiągnięcie – Ogier/Ingrassia powiększają prowadzenie w klasyfikacji generalnej

Andreas Mikkelsen (NOR), Anders Jæger (NOR) Volkswagen Polo R WRC (2016) WRC Rally Argentina 2016
Andreas Mikkelsen (NOR), Anders Jæger (NOR)
Volkswagen Polo R WRC (2016)
WRC Rally Argentina 2016

Mimo bardzo ofensywnej jazdy zostali pokonani: Sebastien Ogier/Julien Ingrassia na końcowych odcinkach specjalnych, ponownie deptali po piętach prowadzącej w rajdzie załodze Paddon/Kennard. Przed ostatnim odcinkiem specjalnym, Powerstage, swój dystans do nich zmniejszyli z 29,8 do 2,6 sekund, ale na ostatnim oesie, wymagającym „El Condor”, nie zdołali pokonać rywali. Mimo to zdobyli dodatkowy punkt za trzeci czas na tym klasycznym odcinku. Ich drugie miejsce w rajdzie oznacza także, że zdołali powiększyć swoją przewagę w klasyfikacji kierowców i pilotów, mają teraz o 39 punktów więcej niż zajmujący drugie miejsce Paddon/Kennard.

Wypracowany sukces: miejsce na podium dla Andreasa Mikkelsena i Andersa Jaegera

Z dokładnym planem po sukces: Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger dojrzałą i przemyślaną jazdą zapracowali w Argentynie na sukces. Ich strategia nie polegała na bezwarunkowym ataku, lecz na konsekwentnym kalkulowaniu ryzyka – i taki plan się opłacił. Zajmując trzecie miejsce i stając po raz drugi w tym sezonie na podium, zdobyli cenne punkty potrzebne w walce o mistrzowski tytuł. Przesunęli się na czwarte miejsce w klasyfikacji Mistrzostw Świata – są teraz o 48 punktów za kolegami z zespołu Ogierem/Ingrassią.

Sébastien Ogier (F), Julien Ingrassia (F) Volkswagen Polo R WRC (2016) WRC Rally Argentina 2016
Sébastien Ogier (F), Julien Ingrassia (F)
Volkswagen Polo R WRC (2016)
WRC Rally Argentina 2016

Cenne punkty dla Volkswagena w klasyfikacji producentów – dzięki wspaniałej pracy mechaników

W sobotę Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila na 14. odcinku specjalnym rajdu pechowo otarli się o kamień, wielokrotnie przekoziołkowali i mimo że znajdowali się na prowadzeniu, byli zmuszeni pożegnać się z szansą na zwycięstwo. Lista czynności, jakie musieli wykonać mechanicy w ich aucie nie miała końca – uszkodzone zostały pokrywa bagażnika, zderzaki z przodu i z tyłu, maska silnika, przednia szyba, obydwa lusterka, prawy i lewy błotnik, wszystkie anteny i osłona podwozia – to z zewnątrz. W środku do wymiany nadawały się fotele wraz z prowadnicami, pasy bezpieczeństwa, systemy HANS i kaski, wahacze poprzeczne z przodu, przednie drążki kierownicze, cała tylna oś, wał Kardana, chłodnice wody i powietrza, wszystkie amortyzatory, wszystkie wsporniki kół, wały przegubowe oraz nadkola. Dzięki niezwykle sprawnej i ciężkiej pracy mechaników zespołu Volkswagena Polo R WRC udało się naprawić w ciągu maksymalnie dopuszczalnych przepisami trzech godzin. Dlatego fińska załoga mogła w niedzielę ponownie zjawić się na starcie i zdobyć jeszcze dwa punkty w klasyfikacji producentów.

Andreas Mikkelsen (NOR), Anders Jæger (NOR) Volkswagen Polo R WRC (2016) WRC Rally Argentina 2016
Andreas Mikkelsen (NOR), Anders Jæger (NOR)
Volkswagen Polo R WRC (2016)
WRC Rally Argentina 2016

Wypowiedzi po Rajdzie Argentyny

Sébastien Ogier (F) WRC Rally Argentina 2016
Sébastien Ogier (F)
WRC Rally Argentina 2016

Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1
„Zwykle to nie jest przyjemne uczucie dla kierowcy, gdy musi uznać przewagę rywala. Ale tym razem nie mam z tym problemu. Hayden i ja jechaliśmy w identycznych warunkach, on podjął na Powerstage pełne ryzyko i po prostu okazał się lepszy. Chylę czoła przed tym co zrobił. Dla mnie oznacza to jeszcze większą motywację na następnych rajdach, by znowu dać z siebie wszystko i stanąć na najwyższym stopniu podium. Odcinki specjalne były ekstremalnie trudne i dzikie, pewnie dlatego nie zdecydowałem się na pełne ryzyko. Drugie miejsce jest dla mnie i dla Juliena bardzo dobrym rezultatem, bo zwiększyliśmy naszą przewagę w klasyfikacji Mistrzostw Świata”.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2

„Nie ma wątpliwości – wypaść z trasy prowadząc w rajdzie to gorzkie rozczarowanie. Nie tak wyobrażaliśmy sobie Rajd Argentyny. Na 14. oesie uderzyliśmy w kamień, w samochodzie coś się złamało i doszło do wywrotki. Jednak przy całym rozczarowaniu w ostatnim dniu chodziło o to, by pomóc zespołowi. Moi mechanicy jakimś nadludzkim wysiłkiem sprawili, że nasze Polo R WRC było w stanie nadal jechać w rajdzie, a ja mogłem im podziękować zdobywając punkty w klasyfikacji producentów. Na Powerstage złamałem drążek kierowniczy, ale dojechaliśmy do mety i zyskaliśmy jeszcze dwa punkty”.

Andreas Mikkelsen (NOR) WRC Rally Argentina 2016
Andreas Mikkelsen (NOR)
WRC Rally Argentina 2016

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9
„Od początku mieliśmy plan i trzymaliśmy się go konsekwentnie. Okazał się bardzo dobry. Dlatego jestem więcej niż szczęśliwy ze zdobycia trzeciego miejsca – w końcu to moje pierwsze miejsce na podium w Argentynie. Spodziewaliśmy się, że rajd będzie bardzo trudny i właśnie taki był. Trasa okazała się bardzo dzika i surowa, w wielu miejscach była jeszcze bardziej ekstremalna niż w zeszłym roku. Jesteśmy dumni, że zakończyliśmy zmagania na trzeciej pozycji. A po tym, jak w Meksyku nie ugraliśmy żadnych punktów, bardzo nam zależało, żeby je zdobyć w Argentynie.”

Francois-Xavier Demaison, Jost Capito, Sven Smeets,  Sébastien Ogier (F) WRC Rally Argentina 2016
Francois-Xavier Demaison, Jost Capito, Sven Smeets,
Sébastien Ogier (F)
WRC Rally Argentina 2016

Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport

„Trudno sobie wyobrazić bardziej dramatyczną rundę mistrzostw – Rajd Argentyny na pewno przysporzył temu sportowi jeszcze więcej fanów. Mimo nadzwyczajnej pracy jaką wykonali Sebastien Ogier i Julien Ingrassia nie udało im się wygrać. Gratulujemy Haydenowi Paddonowi i Johnowi Kennardowi, którzy zasłużenie zdobyli pierwsze miejsce. Mimo to ani odrobinę nie czujemy się rozczarowani, bo nie tylko Sebastien i Julien, lecz także zdobywcy trzeciego miejsca Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger zrobili wszystko tak jak trzeba. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, którzy prowadzili w rajdzie uderzyli o kamień, uszkodzili coś w samochodzie i w końcu doszło do wywrotki. Dzięki solidnej robocie naszych mechaników mogli nadal jechać i zebrać dodatkowe punkty w klasyfikacji producentów”.

A oprócz tego…

…okrążenie kuli ziemskiej, czyli „Stage-Mode” plus 151,15 km. W rajdową niedzielę rano Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen mieli łącznie na koncie 39.986 km odcinków specjalnych i około 6 dodatkowych kilometrów przejechanych w Polo R WRC od pierwszego startu rajdówki z Wolfsburga w Rajdzie Monte Carlo w 2013 roku. To mniej więcej tyle, ile kilometrów potrzeba, żeby okrążyć Ziemię, i to w rajdowym tempie! Dla porównania – suma wszystkich odcinków specjalnych w roku 2015 wyniosła 4.393,29 km.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Argentyny – wyniki końcowe

01. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, 3h 40m 52.9s
02. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, + 14.3s
03. Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (N/N), Volkswagen, + 1m 05.2s
04. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 1m 17.1s
05. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 4m 56.7s
06. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, + 9m 29.5s
07. Marcos Sebastián Ligato/Rubén García (RA/RA), Citroën, + 9m 39.2s
08. Eric Camilli/Benjamin Veillas (F/F), Ford, + 10m 16.0s
09. Henning Solberg/Ilka Minor (N/A), Ford, + 10m 48.5s
10. Nicolás Fuchs/Fernando Mussano (PE/RA), Škoda, + 24m 42.8s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Argentyny – wyniki Power Stage

01. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai 13m 08.0s
02. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 11.2s
03. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 11.7s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*

Kategoria kierowców punkty
1. Sébastien Ogier, 96
2. Hayden Paddon, 57
3. Mads Østberg, 52
4. Andreas Mikkelsen, 48
5. Dani Sordo, 44
6. Jari-Matti Latvala, 27
7. Ott Tänak, 24
8. Thierry Neuville, 23
9. Stéphane Lefebvre, 10
10. Henning Solberg, 8

Kategoria producentów punkty
1. Volkswagen Motorsport, 117
2. Hyundai Motorsport, 81
3. M-Sport, 62
4. Hyundai Motorsport N, 49
5. Volkswagen Motorsport II, 45
6. DMACK, 30
7. Jipocar Czech National Team, 6
8. Yazeed Racing, 0

* wymaga zatwierdzenia przez FIA

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News