Peugeot legendą Dakaru

Peugeot legendą Dakaru

ambrosio-and-baumgartner-dakar-1990

Podaj dalej

Peugeot po raz pierwszy wystawił swoje samochody do rywalizacji w Rajdzie Dakar 30 lat temu – od tego czasu zdołał wygrać aż 6 razy i z pewnością do zaczynającej się w sobotę imprezy przystąpi w roli faworyta.

Ponad 60 000 kilometrów w najbardziej wymagających i nieprzystępnych warunkach na świecie – tyle, albo aż tyle, wystarczyło, by stworzyć dakarową legendę Peugeota.

Francuski producent zarówno w Afryce, jak i Ameryce Południowej, wystawiał na próbę takie konstrukcje jak Peugeot 205 Turbo 16, 405 Turbo 16, 2008 DKR i DKR 3008. Jak przez te wszystkie lata radzili sobie w Dakarze, którego w tym roku partnerem generalnym jest firma olejowa Motul, Francuzi? Jak ich zapamiętamy?

Osiem samochodów w pierwszym Dakarze

W pierwszej edycji ówczesnego Rajdu Paryż-Dakar wzięło udział sześć Peugeotów 504 i dwa Peugeoty 404 – najlepszy z nich okazał się Pieree Chamagne, który pilotowany przez Raymonda Therage’a ukończył rywalizację na 70. miejscu.

Zdecydowanie szybsi od nich byli jednak Pieree Louis Moreau i Jean Yves Touya w bliźniaczej 504-ce – tej załodze udało się nawet odnieść etapowe zwycięstwo, choć trasa między Arlitem i Agadez okazała się od nich silniejsza.

W tej edycji na 182 samochody, które pojawiły się na starcie, tylko 74 dotarły do mety.

Co zrobić z grupą B?

W 1987 roku Peugeot po raz pierwszy zdecydował się na wystawienie do rywalizacji zespołu fabrycznego. Taka decyzja była podyktowana m. in. faktem wykluczenia z WRC dalszego udziału samochodów Grupy B, które Franuzi postanowili wykorzystać w rajdach terenowych.

Po dwóch mistrzowskich tytułach z Timo Salonenem i Juhą Kankkunenem Peugeot 205 Turbo 16 pojawił się na piaszczystych wydmach, rozpoczynając legendę Dakaru – jedną z najwspanialszych na całych kartach historii Peugeot Sport.

Lek Dakar

Jean Todt, ówczesny szef zespołu Peugeot Sport w Dakarze, chciał mieć możliwie najlepszy skład kierowców, aby zapewnić sukces swojemu zespołowi. To oznaczało konieczność zatrudnienia Ari Vatanena, który był wcześniej członkiem francuskiego teamu w latach 1984 i 1985.

Jego przerwa wyniknęła z bardzo poważnego wypadku w Rajdzie Argentyny, a Dakar okazał się być najlepszym lekarstwem: To był mój pierwszy rajd po wypadku w Argentynie. Kiedy zobaczyłem siebie na starcie Dakaru, musiałem się uszczypnąć, aby w to uwierzyć – wspominał Vatanen.

Wróciłem do tego sportu, który tak bardzo kocham. To jest moje życie. Zwycięstwo w Dakarze było czymś pięknym, ponieważ tak naprawdę moim prawdziwym zwycięstwem było już samo życie. Wróciłem z ciemności prosto do światła. Moja żóna czekała na mnie nad jeziorem Rosa. To było niesamowite!

 Uwaga złodziej!

– Myśleliśmy, że takie rzeczy dzieją się tylko na filmach mówił Ari Vatanen, komentując nieprawdopodobną wręcz sytuację z 1988 roku.

Jego nowy Peugeot 405 T16 został… skradziony! Sytuacja miała miejsce w parku serwisowym w Bamako, Fin znajdował się wtedy na prowadzeniu, jednak wczesnym rankiem szef francuskiego teamu został poinformowany, że 405-tka Vatanena została skradziona i zostanie zwrócona dopiero w chwili otrzymania okupu w wysokości 25 mln franków francuskich.

Choć ostatecznie samochód udało się odnaleźć w polu, dla Vatanena było już za późno: Fin nie zdążył na start i został wykluczony z rajdu. Najbardziej na całej sytuacji skorzystał zespołowy kolega Vatanena – Juha Kankkunen, który wygrał rajd.

Pierwszy hattrick

Pierwszy etap Rajdu Dakar w 1990 roku zakończył się pierwszą, historyczną tripletą dla Peugeota. Ari Vatanen, Bjorn Waldegard i Alain Ambrosino zajęli wszystkie trzy pozycje na podium, zostawiając swoich rywali daleko w tyle.

Peugeot w tej edycji rajdu wygrał 15 z 20 rozegranych etapów, zajął całe podium i dołożył do swojej już bogatej kolekcji cztery kolejne tytuły.

Powrót drużyny Dakar Dream

Peugeot po dłuższej nieobecności wrócił do Dakaru w 2015 roku z prawdziwym zespołem marzeń. Z całym zebranym w poprzednich latach doświadczeniem cel mógł być tylko jeden: zwycięstwo.

Stephane Peterhansel, Cyril Despres i Carlos Sainz, do których w kolejnym roku dołączył Sebastien Loeb. Ci zawodnicy łącznie mogli pochwalić się 40. mistrzowskimi tytułami: Peterhansel 13x Dakar, Despres 5x Dakar, Sainz 1x Dakar i 2x WRC a także Loeb 11x WRC.

Dookoła świata i jeszcze dalej

64 000 kilometrów – tyle pokonały samochody tej marki we wszystkich edycjach Dakaru w Ameryce Południowej i Afryce, na piaszczystych wydmach, rzekach, skałach i w najbardziej ekstremalnych warunkach pogodowych.

Peugeot jest drugą najbardziej utytułowaną marką w historii Dakaru. Od 1987 roku francuskie samochody 65 razy wygrywały poszczególne etapy i 6 razy cały rajd.

Tagi: Peugeot, Dakar, Peterhansel, Vatanen, LoebRajd DakarThisIsDakarOriginalByMotulMotulEpicStoryDakar18PeugeotVatanen

 

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News