Tysiąc hop w krainie tysiąca jezior. Kolejnym wydarzeniem w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC), które odbędzie się w dniach 28-31 lipca, jest najszybszy rajd w sezonie – rajd Finlandii.
Polo R WRC pozostaje niezwyciężone zarówno w Finlandii jak i w Polsce – drugim w kolejności najszybszym rajdem. Każda z trzech załóg reprezentujących producenta z Wolfsburga – Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) i Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (N/N) w ciągu ostatnich trzech lat wygrała przynajmniej jeden z powyższych dwóch rajdów. Duet Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila przyczynił się do tego imponującego rekordu swoimi zwycięstwami w rajdach w Finlandii – swoim rodzimym kraju – w latach 2014 i 2015. Celem jest dopełnienie hat-tricku w 2016 roku. Aby to osiągnąć, załoga musi najpierw, ścigając się z czasem, przejechać w sumie 333,60 km, które podzielono na 24 odcinki specjalne na twardych, podobnych do asfaltu, szutrowych nawierzchniach.
„Ponad 70 hop i więcej niż 30 sekund w powietrzu – to dane z tylko jednego odcinka specjalnego Rajdu Finlandii, słynnego „Ouninpohja” – zauważa Jost Capito, Dyrektor Działu Sportów Samochodowych w Volkswagenie. „Aby sprostać temu wyjątkowemu wyzwaniu, kierowcy i piloci muszą być precyzyjni i inteligentni. W Finlandii kierowca odgrywa większą rolę niż praktycznie na jakimkolwiek innym rajdzie. Wkraczamy w drugą połowę sezonu z wiedzą, że każda z trzech załóg reprezentujących Volkswagena wygrała co najmniej jeden rajd w tym roku, więc jest w doskonałej formie. Oprócz tego otuchy dodaje nam wiedza, że Polo R WRC pozostaje niepokonany w szybkich rajdach, takich jak niedawny rajd w Polsce, a teraz w Finlandii.”
Jazda bokiem, hopy, pełna moc i… jeszcze raz to samo – tak wygląda jazda po odcinkach specjalnych Rajdu Finlandii
Rajd Finlandii w 2015 roku przeszedł do historii jako dotychczas najszybszy rajd mistrzostw świata. Średnia prędkość wyniosła 125,44 km/h – jeszcze nigdy żadna para kierowca-pilot nie była tak szybka jak Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila. Nigdy wcześniej zamykający rajd odcinek specjalny Power Stage nie był też tak szybki: wysoka średnia prędkość, wynosząca aż 135,25 km/h, to także nowy rekord, uzyskany przez Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassię. Niesamowita prędkość, dzięki której Rajd Finlandii zdobył miano „Formuły 1 w lesie”, wymaga od kierowców maksymalnej precyzji. Jednak to porównanie pod jednym względem jest mylące: podczas gdy jazda bokiem w wyścigach Formuły 1 zazwyczaj nie przekracza czterech stopni, jazda bokiem pod kątem od 10 do 15 stopni jest nieodłączną częścią przeciętnego rajdu. Z tego powodu przed każdą hopą samochód trzeba ustawić bardzo dokładnie. Gdy wszystkie cztery koła znajdują się w powietrzu, na niecałą sekundę kierowca i pilot stają się w aucie tylko zwykłymi pasażerami. W 2013 roku samochody biorące udział w tym rajdzie wzbijały się w powietrze ponad 70 razy tylko na słynnym oesie „Ouninpohja”. Łącznie w powietrzu auta spędziły ponad pół minuty. Z tego powodu maksymalna precyzja to konieczność, gdy jedzie się z prędkością około 200 km/h.
Efekt Latvali – dwa zwycięstwa w ojczyźnie pod rząd, a trzy w sumie
Obecnie Jari-Matti Latvala ma taką samą liczbę zwycięstw w Rajdzie Finlandii co Juha Kankkunen. Kolejna wygrana we własnym kraju oznaczałaby, że dorównałby dwóm innym legendarnym fińskim kierowcom rajdowym. Gdyby Latvala wygrał w Finlandii po raz czwarty, na liście zwycięzców wszech czasów wyrównałby rekord Hannu Mikkoli i Tommi Makinena. Markku Alen wygrał sześć razy, a testowy kierowca Volkswagena – Marcus Gronholm – ma na swoim koncie imponujące siedem zwycięstw w Finlandii. Połączenie – Latvala, Anttila i Volkswagen – pozostaje niedoścignione od 2014 roku: od dwóch lat fiński duet triumfuje w Polo R WRC.
Mr Momentum – Mikkelsen przyjeżdża do Finlandii z wiatrem w żaglach
Andreasowi Mikkelsenowi i Andersowi Jaegerowi udało się osiągnąć coś wyjątkowego w ostatnim Rajdzie Polski – jest to jedyny duet, który wygrał rajd na szutrze w 2016 roku ruszając do niego z jednej z pierwszych trzech pozycji startowych. W Polsce fortuna sprzyjała odważnym – Andreas Mikkelsen wraz z pilotem Andersem Jaegerem zgarnęli tam swoje drugie zwycięstwo w WRC. Ta wygrana dała dwóm przyjaciołom z dzieciństwa dodatkowy zastrzyk pewności siebie i motywacji przed występem w Finlandii. Ich celem jest osiągnięcie miejsca na podium w Finlandii po raz pierwszy w karierze. Najlepszy wynik Mikkelsena w tym rajdzie, to – jak dotychczas – czwarte miejsce w 2014 roku.
Lider klasyfikacji, po raz 30. z rzędu: Ogier rozpoczyna drugą część sezonu ze znaczną przewagą
Liderzy klasyfikacji mistrzostw świata od 30 rajdów, para Sebastien Ogier i Julien Ingrassia, rozpoczynają drugą połowę sezonu na czele stawki mistrzostw świata, mając 51 punktów przewagi nad swoimi najbliższymi rywalami – Adreasem Mikkelsenem i Andersem Jaegerem. Za zwycięstwo można zdobyć 25 punktów i kolejne trzy za najlepszy czas na odcinku Power Stage. Pozycja lidera w mistrzostwach wiąże się z wątpliwym zaszczytem bycia pierwszą załogą, która wyjeżdża na trasę. Surowsze zasady wprowadzone w 2016 roku oznaczają, że praktycznie nie można wygrać rajdu szutrowego, jeśli jest się pierwszym samochodem na trasie. Gdyby wygrali w niedzielę, byłoby to drugie zwycięstwo mistrzów świata w Finlandii (poprzednio triumfowali w 2013 roku).
Pełna moc, ale z rozsądkiem – prędkość obrotowa silnika ograniczona do 8500 obr./min.
Przepisy Rajdowych Mistrzostw Świata FIA stwierdzają, że prędkość obrotowa silników turbo o pojemności 1,6 litra w samochodach biorących udział w rajdzie nie może przekroczyć 8500 obr./min. Jest to kluczowy czynnik w Rajdzie Finlandii. Tylko ci, którzy zbliżą się do tej granicy – bez jej przekraczania – na długich, płaskich sekcjach trasy w pełni wykorzystają możliwości swojego samochodu. Jeśli złamią to ograniczenie, system wtrysku paliwa musi zostać elektronicznie wyłączony. Jest pewien problem: gdy samochód biorący udział w rajdzie wzbija się w powietrze nad niezliczonymi hopami, brak oporu oznacza, że prędkość obrotowa silnika przekracza tę magiczną liczbę i system wyłącza wtrysk paliwa. Jednak zanim samochód dotknie ziemi, należy przywrócić optymalną prędkość silnika, aby nie stracić napędu ani cennego czasu.
Wypowiedzi przed Rajdem Finlandii
Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1
„Rajd Finlandii to niewątpliwie jedna z głównych atrakcji roku. Uwielbiam tam jeździć, ponieważ Finlandia żyje rajdami. Cieszę się, że będę w Finlandii, ponieważ Finowie idealnie przygotowują trasy. Drogi są nie tylko piękne, ale wprost stworzone do rajdów. Kolejność na starcie oznacza, że praktycznie nie mam szans wygrać żadnych rajdów na szutrze w tym roku. Pogoda także będzie miała duże znaczenie. Poczekamy, zobaczymy – trzymamy kciuki, aby było ładnie i mokro. Tak naprawdę to liczy się to, abyśmy obronili nasz tytuł. W tym momencie pod tym względem nie jest źle, ale byłoby miło mieć szansę wygrania rajdu. Szczególnie dlatego, że w WRC jest kilku bardzo dobrych kierowców.”
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2
„Oczywiste jest, że Rajd Finlandii to dla mnie główny punkt sezonu. Naprawdę nie mogę się już doczekać, chociaż presja jest naturalnie większa niż podczas jakiegokolwiek innego rajdu. To może być czynnikiem motywującym, ponieważ przed własną publicznością chce się – oczywiście – wypaść jak najlepiej. Oczekiwania fińskich fanów są ogromne, szczególnie dlatego, że w tym roku wygrałem tylko raz. Pasują mi warunki na tym rajdzie. Szybkie szutrowe drogi i duże hopy – to lubię! Kluczami do wygrania tego rajdu są precyzyjny opis trasy, odpowiednie ustawienie samochodu przed hopami i optymalny tor jazdy na szybkich partiach odcinków specjalnych. Przed rajdem w ojczyźnie zrelaksuję się w typowo fiński sposób – w saunie.”
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9
„Wydaje mi się, że w Rajdzie Finlandii nie będzie łatwo powtórzyć naszego zwycięstwa w Polsce. Ten rajd ma kompletnie inny charakter. Nawierzchnia jest o wiele twardsza, jest dużo więcej szczytów i skoków. Generalnie ten rajd jest o wiele bardziej wymagający niż impreza w Polsce. Szczególnie ważne jest, aby mieć doskonały opis trasy. Dlatego podczas zapoznania z trasą bardzo skoncentrujemy się na sporządzeniu jak najdokładniejszego opisu. Ponieważ na trasie jest dużo ślepych szczytów, trzeba dokładnie wiedzieć, czego należy się spodziewać po drugiej stronie wierzchołka. To daje pewność, której potrzeba, aby być szybkim. Jednym z nowych elementów w tym roku będzie odcinek „Ouninpohja”, na którym będziemy jechać w odwrotnym kierunku niż w ostatnich latach. To urozmaici nieco tę imprezę.”