Załoga Jakub Brzeziński/Jakub Gerber po dobrym występie w swoim domowym Rajdzie Polski przenosi się w najbliższy weekend do Finlandii.
- Trzecia runda Drive DMACK Fiesta Trophy odbędzie się w towarzystwie ósmej odsłony Rajdowych Mistrzostw Świata, 66. Rajdu Finlandii
- Jakub Brzeziński będzie miał do pokonania aż 1370,66 km, z których 333,99 km stanowią 24 odcinki specjalne
- Rozpoczęcie rywalizacji zaplanowane jest na czwartkowy wieczór, kiedy to odbędzie się odcinek wytyczony na ulicach miasta Jyvaskyla, pełniącego rolę bazy rajdu
- Na prawym fotelu Forda Fiesty R2T „Colina” po raz kolejny zasiądzie Jakub Gerber
- Zarówno dla Jakuba Brzezińskiego, jak i jego doświadczonego pilota, będzie to debiut na fińskich szutrach
Na liście zgłoszeń monomarkowego pucharu Fiesty znalazło się dziewięciu zawodników, wśród których znajdziemy takie nazwiska jak: Max Vatanen, czy Oscar Solberg. Jakub Brzeziński będzie w Finlandii oprócz Huberta Ptaszka jedynym reprezentantem biało-czerwonych barw.
Rozpoczęcie rywalizacji zaplanowane jest na czwartkowy wieczór, jednak wcześniej załoga GO+Cars ColinTeam będzie musiała zmierzyć się z niezwykle ważnym zapoznaniem i odcinkiem testowym. To właśnie te elementy mają kluczowy wpływ na dalszy przebieg rywalizacji. Zarówno Brzeziński, jak i Gerber wystartują w Finlandii po raz pierwszy, dlatego podczas rekonesansu będą skupiali się na tym, aby zaczerpnąć jak najwięcej wiedzy i doświadczenia podczas przygotowywania notatek.
W piątek cała stawka przeniesie się na zachód w stronę Keuruu, gdzie zmierzy się ze sławnymi trasami wiodącymi przez malownicze lasy. Na pierwszy dzień rywalizacji składać się będzie jedenaście odcinków specjalnych, wśród których nie zabraknie oczywiście oesów Mokkipera i Jukojarvi.
Sobota z kolei będzie stała pod znakiem przenosin na południe w regiony Jamsa, gdzie zlokalizowany jest jeden z najbardziej popularnych odcinków na świecie: Ouninpohja. Ta 33-kilometrowa próba będzie główną atrakcją tego dnia, a kibice, którzy chcą podziwiać niesamowite hopy powinni zjawić się na trasie jeszcze przed godz. 7:00 rano. Warto wspomnieć, iż Ouninpohja jest też najdłuższym odcinkiem tegorocznego Rajdu Finlandii.
Ostatniego dnia kierowcy udadzą się na południowy-wschód, gdzie zmierzą się z nieużywanymi od ponad 15 lat odcinkami specjalnymi. Ceremonia mety i oficjalne zakończenie rajdu odbędzie się w niedzielne popołudnie w centrum Jyvaskyla.
Rajd Finlandii jest szczególnym przystankiem w kalendarzu mistrzostw świata i pucharu Drive DMACK Fiesta Trophy. Charakteryzuje się mieszanką twardych, szerokich tras z kilkoma wąskimi, bardziej technicznymi sekcjami. Od startu do mety kierowcy trzymają tu gaz praktycznie cały czas wciśnięty w podłogę, dlatego też często określa się Rajd Finlandii jako swoiste Grand Prix – aż dziewięć z dziesięciu najszybszych rajdów w historii WRC odbyło się właśnie tutaj.
Ciekawostki Rajdu Finlandii:
- Historia rajdu sięga jeszcze wczesnych lat 50. XX wieku, kiedy fińscy kierowcy na swoich lokalnych trasach walczyli o pierwszeństwo zgłoszeń do Rajdu Monte-Carlo.
- Rajd Finlandii po raz pierwszy pojawił się w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata w 1973 roku, jednak nazywał się wtedy Rajdem 1000 Jezior.
- W poprzednich 65 edycjach aż 54 razy triumfowali kierowcy z Finlandii.
- Największą liczbą zwycięstw w postaci siedmiu legitymują się do dziś Hannu Mikkola i Marcus Gronholm.
- Do harmonogramu wracają dwa odcinki położone na południowy-wschód od Jyvaskyli. Lempaa była używana po raz ostatni w 1999 roku, a Oittila po raz ostatni gościła rajdowe samochody w 1994 roku.
Kuba „Colin” Brzeziński: – Przed nami największy klasyk w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata. Mam ogromny respekt do tutejszych odcsinków specjalnych oraz dość specyficznej nawierzchni. Do Finlandii przyjechaliśmy już w ubiegły piątek i od samego początku pracuję nad opisem trasy, aby jak najlepiej opisać setki następujących po sobie szczytów. Odcinki w Finlandii są przepiękne z punktu widzenia motorsportu. Wydaję mi się, że największą trudność stanowi oszacowanie miejsca, w którym wyląduje samochód po skoku na hopie oraz jak zachowa się pomiędzy przejściami na wysokim biegu na wybrzuszonej drodze. Po przyjeździe do Finlandii dotarło do mnie, że do tej pory niewiele wiedziałem o rajdach. Dopiero tutaj przejdziemy prawdziwy chrzest bojowy. Chciałbym z każdym kilometrem upewniać się z tym co robię, lepiej czytać drogę oraz jechać z większą pewnością. Gdy po raz pierwszy stanąłem na fińskiej szutrowej drodze to skakałem i cieszyłem się jak dziecko. Kilka lat temu grałem w Colina 2 i uwierzcie mi – te drogi wyglądają identycznie jak w grze. We wtorek rozpoczęliśmy zapoznanie z trasą. Jestem bardzo ciekaw, jakim tempem trzeba będzie jechać, aby wszystko opisać, ale też móc się spokojnie zastanowić co zrobić, aby pozostać na drodze. Odcinek Ouninpohja to w świecie rajdowym legenda, coś jak w Polsce patelnie walimskie. Planem całego zespołu GO+Cars ColinTeam jest zdobycie jak najwięcej doświadczenia, które pomoże w przyszłości – zarówno podczas naszych startów w mistrzostwach świata, jak i na krajowym podwórku. Na fotelu pilota kolejny raz zasiądzie Kuba Gerber czyli popularny „Gaduła”. Wielkie podziękowania dla całego teamu za pomoc w przygotowaniach oraz naszemu sponsorowi GO+Cars, a także pozostałym partnerom: MOTUL Polska, Atlas Ward, StecKarton. Zapraszamy również na stronę colinteam.pl
Jakub Gerber: – Od początku swojej przygody z pilotowaniem rajdowym marzyłem o startach w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Raz nawet udało mi się tego dokonać podczas Rajdu Korsyki 2004, gdzie wystartowałem u boku Tomasza Kuchara. Po 12 latach trafiam do cyklu Drive DMACK Fiesta Trophy, który jest częścią rajdowego cyrku WRC. Będę siedział na prawym fotelu mojego dobrego kolegi Kuby Brzezińskiego, zwanego Colinem. Widać gwiazdka w tym roku przyszła wcześnie i taki oto dostałem prezent. To realizacja moich marzeń. Po rozgrzewce na znanych mi oesach Rajdu Polski, czas na trudne wyzwanie dla pilota czyli legendarny Rajd Finlandii. Duże prędkości, mnóstwo skoków i zakrętów oraz nieskończona ilość żartów Colina. To będzie doskonała zabawa połączona z pasją i ciężką pracą.