Od początku maja stacje paliw w Polsce mają obowiązek dokonać fundamentalnej zmiany przy swoich dystrybutorach z benzyną. W Święto Pracy powinniśmy już móc tankować paliwo zgodne ze standardami sezonu letniego. To bardzo ważne z punktu widzenia pracy silnika. Jednak kierowcy muszą uważać, ponieważ na wielu stacjach wciąż zalegać będzie zimowa benzyna.
Spis powszechny jest obowiązkowy! Co musisz zrobić?
Wbrew pozorom, to czy tankujemy benzynę letnią czy zimową ma dosyć duże znaczenie dla jednostki napędowej. Odmiana na chłodniejsze miesiące charakteryzuje się wyższą prężnością par (ciśnienie do 90 kPa). Taka specyfikacja ułatwia uruchomienie silnika benzynowego na mrozie. Jednak latem zbyt wysoka zdolność do odparowywania może doprowadzić do powstawania tzw. korków parowych. Konsekwencją może być efekt „dławienia się” się silnika. Z tego względu zmiany na stacjach paliw są już na wiosnę nieuniknione.
KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN
Dlaczego zmiany nie będą na czas?
Oficjalnie letnia benzyna ma prężność par do 60 kPa i zgodnie z przepisami powinna być dostępna w dystrybutorach już od dziś. Jednak niech nikt nie łudzi się, że 1 maja zatankuje letnią benzynę na dowolnej stacji paliw. Nie sprzyja temu nie tylko „wolny” weekend majowy, ale sytuacja epidemiczna w kraju. Na naszych drogach nie ma zresztą aż tak dużo cystern. Ma to związek także z tym, że poszczególne stacje mają zróżnicowane zapasy i nikt nie będzie wylewał zimowej benzyny o północy z podziemnego zbiornika. Każdy punkt zużyje zimową odmianę w swoim tempie.
Jeśli zatem chcecie mieć pewność, że wasz benzyniak otrzyma letnią benzynę, warto jest przeczekać te pierwsze kilka dni maja. Im szybciej jednostka napędowa otrzyma adekwatne do sezonu paliwo, tym lepiej będzie pracować. Warto mieć to na uwadze i nie rozczarować się, że mimo przepisów, z dystrybutora nadal będzie płynąć zimowe benzyna. Kierowcy i tak mają już dość zmartwień z powodu obecnych cen paliw. Niestety ceny benzyny 95-tki średnio utrzymują się w przedziale 5,20-5,30 zł za litr.
KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN
Co jeśli mam Diesel?
Zmiana Diesla zimowego na letni jest już za nami, o czym informowaliśmy tutaj. Ta dokonała się 16 kwietnia i w dystrybutorach na pewno jest już olej napędowy, który nie ma rozszerzonej skali blokady zimnego filtra na wypadek minusowych temperatur. Letni Diesel wytrąca parafinę dopiero poniżej 0 st. C, ale takie warunki to od maja raczej mało możliwe anomalie. W pełni zimowy Diesel ma próg blokady filtra często powyżej -20 st. C. Przed zmianą na letnią specyfikację, w dystrybutorach pojawia się jeszcze wersja przejściowa zapobiegająca wytrącaniu się parafiny do -10 st. C.