Ostatnio pisaliśmy na temat sportowych pasów, które są idealnym uzupełnieniem foteli kubełkowych. Tym razem zajmiemy się właśnie fotelami.
Fotele kubełkowe zamocowane zgodnie z załącznikiem J przede wszystkim zwiększają nasze bezpieczeństwo. To jednak niejedyna ich zaleta. Wpływają one w bardzo dużym stopniu na nasze czucie samochodu. Sztywno zamocowany fotel z porządnie dopiętymi pasami szelkowymi sprawiają, że znacznie łatwiej i bardziej możemy kontrolować auto.
Odpowiednio dobrany fotel wpływa także na nasz komfort podróżowania. Tego typu fotele są z reguły bardzo wygodne, często znacznie bardziej od tych montowanych seryjnie. Budując auto, warto myśleć przyszłościowo. Z czasem, zamiast kręciołków na placach zaczynamy jeździć dłuższe odcinki, a co się z tym wiąże mamy większą ilość tzw. dojazdówek. Wybierając fotel dla siebie, powinniśmy pamiętać, że za jakiś czas będziemy w nim spędzać nawet większość dnia.
Podobnie jak w przypadku pasów, fotele również dzielą się na te z homologacją FIA lub bez niej. Nowy fotel ma ważną homologację przez 5 lat od jego sprzedaży. W rajdach amatorskich do zawodów dopuszczane są fotele z wygasłą homologacją lub zupełnie bez niej.
Fotele posiadające homologację FIA
Homologowane fotele wykonuję się ze stelaża rurowego, włókna szklanego (fiberglass) lub włókna węglowego (carbon). Niektóre modele posiadają dodatkowe uszy, które zwiększają bezpieczeństwo w przypadku uderzeń bocznych. Poniżej trzy przykłady foteli z homologacją, w których sam siedziałem i mogę śmiało polecić.
Fotele bez homologacji
Najczęściej są wykonane z włókna szklanego. W zależności od modelu mają budowę monolityczną lub z regulacją. Fotele z regulacją oparcia przypominają seryjne fotele i często są używane przez osoby, które nie startują w rajdach, a chcą po prostu poprawić komfort podróżowania i wygląd auta. Poniżej trzy przykłady tego typu foteli.
W kwestii wyboru odpowiedniego do waszych potrzeb fotela, zawsze możecie się skonsultować ze specjalistami ze sklepu inter-rally.pl