Wszystko musi mieć swój początek. Nie inaczej było również z rajdami samochodowymi, które narodziły się jeszcze w XIX wieku we Francji. Jak ten proces wyglądał w pozostałych europejskich krajach?
Finałowy akt pierwszej rundy cyklu WRC rozegra się już dzisiaj w Monte Carlo. Około godziny 15:00 wszyscy zawodnicy zameldują się pod Pałacem Książęcym w Monako, aby odebrać puchary i oficjalnie pogratulować liderom cyklu. Kończąca się właśnie runda uchodzi za najstarszy rajd samochodowy na świecie, którego początki datowane są już na 1911 rok. W materiale „Jak to się zaczęło?” przybliżaliśmy wydarzenie zorganizowane już w 1894 roku, czyli Paris–Rouen Horseless Carriage Competition. Uchodzi ono za pierwszą imprezę o charakterze przypominającym dzisiejsze rajdy samochodowe.
I chociaż wspomniany Paris-Rouen był pomysłem pionierskim, to ze względu na stosunkowo konkursowy styl wyłaniania zwycięzcy, o którym decydowali powołani sędziowie, można się sprzeczać i doszukiwać niedomówień. Z tego powodu rozegrany rok później Paris–Bordeaux–Paris przez wielu uważany jest za pierwszy motoryzacyjny wyścig w historii. Trzeba zauważyć, że nie posługiwano się jeszcze wówczas pojęciem rajdu. Ale to nie koniec sporów, bowiem w zestawieniu aspirującym do miana pionierskiego wydarzenia znajduje się jeszcze Bordeaux-Agen-Bordeaux. Na korzyść trwającej ponad tydzień imprezy przemawia fakt podzielenia jej na etapy. Z tego powodu wielu miłośników motoryzacji właśnie wydarzenie rozgrywane na przełomie września i października 1895 roku, traktuje jako matkę dzisiejszych rajdów samochodowych.
W tym samym roku we Włoszech zainaugurowano pierwsze próby drogowe, a debiut przeprowadzono na trasie Turyn-Asti-Turyn. Jednak oficjalnie uznany wyścig samochodowy odbył się w tym kraju dopiero dwa lata później i prowadził wzdłuż jeziora Maggiore z Arony do Stresa i z powrotem. Wydarzenie to doprowadziło do powstania sporej tradycji imprez motoryzacyjnych we Włoszech tj. Sicily’s Targa Florio (1906) czy chociażby Giro di Sicilia (1914). Pierwsza próba zlokalizowana w Alpach została natomiast zorganizowana już w 1898 roku i przebiegała przez legendarny odcinek Stelvio.
Narodziny motosportu w Wielkiej Brytanii były dosyć skomplikowane ze względu na obowiązujące w tamtejszym regionie ograniczenia prawne. Samochody nie mogły bowiem przemieszczać się z prędkością przekraczającą 19 km/h. Na przełomie kwietnia i maja 1900 roku Automobile Club of Great Britain zdecydował się jednak przeprowadzić Thousand Mile Trial, który można tłumaczyć jako Próbę Tysiąca Mil. Wydarzenie trwało ponad dwa tygodnie i łączyło największe miasta na Wyspach. Jego głównym celem była popularyzacja nowoczesnego środka transportu, jednak do walki zgłosiło się aż 70 samochodów. Kierowcy prezentowali się na trzynastu zaplanowanych etapach o długości od 69 do 198 km, przy zachowaniu obowiązujących w kraju norm prędkości. Podczas dni wolnych oraz w czasie posiłków pojazdy prezentowano publiczności zebranej w salach wystawowych.
W Niemczech Herkomer Trophy zostało po raz pierwszy zorganizowane w 1905 roku i ponownie powtórzone w kolejnym sezonie. Było to wymagające, pięciodniowe wydarzenie, które nie zniechęciło kandydatów a wręcz przeciwnie. Do walki stanęło bowiem ponad 100 samochodów, których kierowcy pokonali trasę o łącznej długości 1000 km. Trzeba zauważyć, że pierwsze edycje słynęły raczej ze złej organizacji i nieprecyzyjnych przepisów. Sytuacja uległa zmianie, kiedy w organizację zaangażował się pruski książę Henry. Od 1910 roku impreza w Niemczech zaczęła przyciągać najlepszych kierowców z całego świata oraz samochody, które budziły podziw zgromadzonej publiczności. Rok później zorganizowano wydarzenie w Monte Carlo, które do dziś uznawane jest oficjalnie za pierwszy aktualnie kontynuowany rajd samochodowy.
Tagi: Rajdy, Historia Rajdów, Rajd Monte Carlo