Sukcesy Porsche chociażby w postaci pobicia rekordu okrążenia Pętli Północnej Nürburgringu wśród aut drogowych to nie tylko zasługa wybitnych inżynierów ze Stuttgartu. W przygotowaniu finalnej wersji auta bierze udział także lider rynku opon, Michelin.
Zanim samochód niemieckiej marki trafi na rynek, francuskie przedsiębiorstwo przesyła ekspertyzy, które pomagają w maksymalizacji wykorzystania potencjału ich ogumienia. Przykładowo Michelin Pilot Sport Cup 2 niemalże skrojono pod Porsche 911 GT2 RS, co zaowocowało wspomnianym rekordem na Nordschleife. Inżynierowie z pełniejszym pakietem danych mogą jeszcze lepiej dopasować ostateczną wersją danego modelu.
Producent aut sportowych współpracuje z gigantem oponiarskim już od 1969 r. Doświadczenie obu firm wyniesione z najważniejszych serii sportów motorowych pomaga im w tworzeniu bardzo wydajnych produktów, dlatego ich połączenie nieprzypadkowo daje tak dobre rezultaty. W ciągu ostatniej dekady ta kooperacja jeszcze bardziej się zacieśniła.
Dziś kupując samochód marki Porsche zazwyczaj od razu ma założone opony Michelin, w tym jedne z najszybszych modeli dopuszczonych do użytku na drogach publicznych, czyli Michelin Pilot Sport 4S. Nie inaczej jest także na szkoleniach z cyklu Porsche Driving Experience (także w Polsce), gdzie kierowcy mogą na własnej skórze doświadczyć emocji związanych z prowadzeniem nawet najbardziej ekstremalnych modeli Porsche. Właściwie dobrane opony ten efekt jeszcze wzmacniają.
Porsche jest pierwszym producentem samochodów, który wprowadził specjalne oznaczenia jakości opon. Oznaczenia N (od N0 do N6) posiada topowe ogumienie firmy Michelin. Tego typu produkty wyróżniają się na tle innych swoją geometrią czy użytą mieszanką. Inne są także procedura badawcza, która sprawdza łącznie aż 33 kryteria, np. skuteczność hamowania na suchej i śliskiej nawierzchni, żywotność, opory toczenia czy wydajność przy szybkich prędkościach, ale również wygodę. Dlatego też Porsche, które nie lubi kompromisów w kwestiach bezpieczeństwa stawia na przyczepność Michelin niż na tańsze odpowiedniki, ponieważ w sytuacji awaryjnego hamowania liczy się każdy metr drogi. Stąd właśnie oznaczenia N gwarantują najwyższą jakość opon dla samochodów Porsche.
Opona o ultra wysokiej wydajności dla modeli 911 GT i 918 Spyder – zaprojektowane specjalnie do użytku na torze, ale dopuszczone także do ruchu drogowego. Gwarantują szybsze okrążenia i do 50% większy zasięg na torze (w porównaniu do poprzednika Michelin Pilot Sport Cup+), dzięki technologii z wyścigów długodystansowych rozwiniętej przez Michelin.
Sportowa opona dla 911 Carrera (typ 991) oraz Boxster/Cayman (typ 982/981). W pracach rozwojowych wykorzystano tutaj doświadczenia z Michelin Pilot Sport Cup 2. Cechuje się wyjątkową przyczepnością na suchej i mokrej nawierzchni, wysokim stopniem reakcji i znakomitym wyczuciem w zakrętach.
Ogumienie o wyskiej wydajności pod kątem modeli Cayenne i Macan. Doceniane za dynamikę jazdy i bezpieczeństwo (w porównaniu do poprzednika Michelin Latitude Sport). Posiadają homologację dla większości pojazdów typu SUV oraz o 2,7 metra krótszą drogą hamowania niż poprzednik.
Całoroczna opona dla Porsche Cayenne oraz Macan. Ta wersja to najlepsze rozwiązanie dla modeli z napędem na cztery koła, zapewniająca wyjątkowy komfort i doskonałą wytrzymałość. Oznaczenie M+S gwarantuje lepszą trakcję na błocie i śniegu.
Opona zimowa o wysokiej wydajności dla Porsche 911 (typ 991), Boxster/Cayman (typ 981/982) i Panamera. Optymalna kontrola w każdych zimowych warunkach. Zapewnia do 3 metrów krótszą drogę hamowania i lepszą przyczepność przy ruszaniu (w porówaniu do poprzednika Michelin Pilot Alpin PA3). Znakomite trzymanie osiąga się dzięki trójwymiarowym lamelom układającym się pod różnymi kątami.
Wysokiej jakości opona zimowa pod kątem nowego Porsche Cayenne (typ 9YA). Konstrukcja profilu specjalnie zaprojektowana dla Porsche, uzyskana z modelu Pilot Alpin PA4 N1. Prawidłowy balans na śniegu zarówno wzdłużnie (trakcja, stabilność) jak i poprzecznie (pokonywanie zakrętów, prowadzenie boczne). Ścianka boczna posiada tzw. „velvet look” (kontrastujące odcienie czerni) dzięki Michelin Premium Touch Technology. Oznaczenie M+S gwarantuje lepszą trakcję na błocie i śniegu.
Tekst: Marcin Zabolski
Tagi: Porsche, Porsche Driving Experience, Porsche Polska, Michelin