Autogaz, a więc propan – butan, dostępny na stacjach paliw ma różne nazwy. W zależności od kraju, może być nazywany LPG, GPL lub Autogas. Nazewnictwo to nie jedyne różnice, bo końcówki w dystrybutorach do tankowania LPG też mogą się różnić. Końcówka wlewu jest przystosowana do pistoletu, którym napełniamy zbiornik gazu w aucie. O ile w Polsce końcówki są zunifikowane, to za granicą często się różnią. Aby uniknąć problemów na stacji paliw, podczas wakacyjnych wojaży, sprawdź jak się zabezpieczyć.
Masz instalację LPG i jedziesz za granicę? ten gadżet ci się przyda
Aktualnie istnieją cztery podstawowe typy końcówek dystrybutorach, które służą do tankowania gazu:
– Dutch bayonet (tzw. holenderska lub z bolcami) – rozpowszechniona w Holandii, Skandynawii, Wielkiej Brytanii oraz częściowo w Niemczech;
– Italian dish (tzw. włoska) – najczęściej spotykana w Europie i na świecie, w tym w Polsce;
ACME thread (tzw. belgijska lub z dużym gwintem) – popularna w Belgii;
– rosyjska – używana w starszych systemach instalacji LPG, występuje przede wszystkim we wschodniej Europie (Ukraina, Białoruś, Rosja).
KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że mnogość końcówek stanowi przeszkodę w planowaniu dalekiej podróży. Na szczęście, tylko pozornie, bo ogólnodostępne są uniwersalne adaptery (redukcje). Zakupisz je bez problemu, nawet w sklepach internetowych. Pozwalają na dostosowanie się do systemu tankowania (wygodniejsze) i są przeznaczone do konkretnych rozwiązań. Pomocą służy także obsługa stacji, a jeśli jest bezobsługowa, można liczyć na uprzejmość lokalnych kierowców.
Specjalista na filmie wyjaśnia jak do tego podjeść.