Badanie techniczne kontra przegląd okresowy. Czym się różnią, ile kosztują i dlaczego kierowcy je ciągle mylą?

Badanie techniczne kontra przegląd okresowy. Czym się różnią, ile kosztują i dlaczego kierowcy je ciągle mylą?

kierowcy kontra przegląd techniczny

Podaj dalej

Kierowcy często mają problemy z odróżnieniem przeglądu okresowego od badania technicznego. Być może wynika to z powszechnie stosowanego pojęcia „przeglądu technicznego”, który stanowi językowe połączenie obu terminów. Co w praktyce oznacza każdy z nich?

Kierowcy co roku obowiązkowo przeprowadzają badanie techniczne

Badanie techniczne to czynność obowiązkowa, której szczegóły określa ustawodawca. Ministerstwo Infrastruktury właśnie szykuje jej kolejne zmiany. Badanie przeprowadza się co roku ( od tej zasady sa pewne wyjątki) w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Pomyślny wynik jest warunkiem dopuszczenia pojazdu do ruchu po drogach publicznych.

Badanie techniczne obowiązuje wszystkie samochody osobowe, ciężarowe, motycykle oraz ciągniki rolnicze. Wyjątkiem są tu fabrycznie nowe samochody, które mają homologację. Pierwsze badanie techniczne obowiązuje je dopiero po trzech latach od pierwszej rejestracji, kolejne po dwóch latach, a następne najpóźniej rok od ostatniego badania.

przeglad-samochodu

Jaki jest zakres badania technicznego?

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury, szczegółowo określa zakres badania dla poszczególnych typów pojazdów. Dla samochodów osobowych konieczna jest identyfikacja pojazdu (zgodność numeru VIN z dowodem rejestracyjnym), sprawdzenie dodatkowego wyposażenia (na przykład LPG lub CNG) oraz kontrola stanu poszczególnych części i systemów takich jak:

  • oświetlenie (wykrycie ewentualnych uszkodzeń, ewentualnie jego regulacja);
  • ogumienie (głębokość bieżnika, równomierność zużycia);
  • silnik (pomiar emisji związków, szkodliwych, ewentualne wycieki oleju);
  • układ hamulcowy (sprawdzenie siły i równomierności, kontrola hamulca ręcznego);
  • zawieszenie (luzy elementów metalowo-gumowych);
  • układ kierowniczy (ocena zużycia drążków kierowniczych i luzu)
  • układ wydechowy (stan ogólny, nasilenie dźwięku);
  • nadwozie (stan szyb, ram, progów);
  • elementy bezpieczeństwa (kontrola działania pasów bezpieczeństwa);
  • obowiązkowe wyposażenie (gaśnica, trójkąt ostrzegawczy).

W przypadku wykrycia usterki pracownik Stacji Kontroli Pojazdów, ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny. W takim przypadku, kierowca ma 14 dni na wykonanie koniecznych napraw w swoim samochodzie.

Koszt badania technicznego wynosi aktualnie 98 zł i obowiązuje w całym kraju. Badania wiążą się z koniecznością uiszczenia opłaty ewidencyjnej. Zazwyczaj jest to koszt rzędu 1 – 3 zł.

kierowcy kontra przegląd techniczny
foto Adobe Stock

Przegląd okresowy nie jest obowiązkiem kierowców ale zaleceniem producenta samochodu

Jak nazwa wskazuje przegląd okresowy jest to nieobowiązkowa, ale zalecana przez producenta samochodu, wizyta w serwisie samochodowym. Jej cel to sprawdzenie stanu technicznego auta i wymiana niektórych części i płynów.
W czasie przeglądu, mechanik samochodowy ocenia aktualny stan auta i wymienia części eksploatacyjne i płyny. Do najważniejszych czynności należy wymiana oleju silnikowego i filtra oleju. Regularnie należy również dokonywać wymiany płynu chłodniczego, płynu hamulcowego, filtra powietrza, świec. Ponadto należy skontrolować układ hamulcowy i sprawdzić ciśnienie w oponach.

KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN

Kiedy kierowcy powinni dokonywać przeglądu okresowego?

Częstotliwość wizyt w serwisie zależy od modelu samochodu i wersji silnika. W nowoczesnych samochodach przypomni ci o tym komputer pokładowy, który ocenia poziom eksploatacji. W starszych samochodach, znajdziesz informacje na ten temat w instrukcji jaką otrzymałeś od producenta.

Przeglądy okresowe nie są obowiązkowe, jednak stosowanie się do zaleceń producenta zapewni komfort i bezpieczeństwo na drodze. Dbałość o samochód, pozwala nam wydłużyć żywotność części i zapewnić sprawność układów, a w związku z tym pozwala kierowcy mogą cieszyć się z bezproblemowej jazdy i zaoszczędzić na naprawach.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News