Volkswagen w ostatnich latach miał sporo powodów do przeprosin. Niemiecka firma wyrażała swój żal m. in. w związku z aferą Dieselgate, nazistowskimi uwagami, czy oskarżeniami członków zarządu o ujawnianie poufnych informacje. Najnowsze przeprosiny napływające z Wolfsburga związane są z rasistowską reklamą, która pojawiła się w mediach społecznościowych kilka tygodni temu.
Rasistowska reklama oburzyła Internet
Kolejny skandal Volkswagena! Rasistowska reklama nowego Golfa 8 wywołała oburzenie
Krótki filmik, który pojawił się m. in. na Instagramie promował najnowszego Volkswagena Golfa. Hatchback został przedstawiony jednak w bardzo wątpliwy sposób (wykorzystując Afroamerykanina w roli marionetki) i spotkał się z ogromną krytyką.
Zamiast zamieść problem pod dywan, Volkswagen podjął działania, aby zapobiec takim historiom w przyszłości. Dzięki temu firma usprawni proces zatwierdzania nowych reklam, usprawni szkolenia w zakresie etyki i kultury, a także zapewni zróżnicowane etnicznie zespoły i horyzontalną organizację mediów społecznościowych.
Volkswagen przeprasza
Hiltrud D. Werner, członek zarządu Grupy VW: – W imieniu zarządu chciałabym oficjalnie przeprosić za obrażanie ludzi z powodu braku wrailości międzykulturowej. To było naruszenie wartości, za którymi stoi Volkswagen. Możemy stwierdzić, że nie mieliśmy żadnych rasistowskich intencji. Stwierdziliśmy brak wrażliwości i błędy proceduralne po przeanalizowaniu około 400 plików o objętości ponad 16,5 GB. Przeprowadziliśmy też wewnętrzne wywiady z pracownikami i zaangażowanymi agencjami zewnętrznymi. Teraz podejmiemy odpowiednie kroki, by temu zapobiec.
Dyrektor marketingu firmy, Jochen Sengpiehl: – Krytycznym punktem jest to, że nie zauważyliśmy rasistowskich elementów tego filmu. Chcę przeprosić za ten błąd w ocenie, w imieniu całego zespołu. Każdy klip musi być jednoznaczny i niekrytyczny, nawet bez ogólnego kontekstu. Osobiście dopilnuję, aby działania które podejmiemy rozwiązały ten problem.
W filmie oglądamy czarnoskórego mężczyznę sprawdzającego zupełnie nowego Golfa. Wtem pojawia się biała ręka, „chwyta” mężczyznę i przenosi go do drzwi restauracji i wrzuca do środka.
Co gorsza, nazwa restauracji to „Petit Colon”, co według BBC przekłada się na „Małego Kolonistę”. Niemcy oczywiście skolonizowały część Afryki i zabiły setki tysięcy Afrykanów.
Niestety, to nie koniec złych wieści, ponieważ w reklamie pojawia się slogan „Der Neue Golf” (Nowy Golf). Choć brzmi to dość niewinnie, BBC zauważa, że litery pojawiając się tworzą słowo „neger”, co jest niemieckim odpowiednikiem obraźliwego słowa „nigger”.
Obejrzyj reklamę tutaj:
Kolejny skandal Volkswagena! Rasistowska reklama nowego Golfa 8 wywołała oburzenie
Jurgen Stackmann, członek zarządu: – Chciałbym ponownie przeprosić wszystkich, których uczucia zostały zranione przez to bezmyślne zajście. Naszym obowiązkiem jest codzienne zwalczanie rasizmu.