WRC Motorsport&Beyond

PILNE! Masz samochód z silnikiem typu Diesel? Czekają cię spore utrudnienia w nadchodzących dniach

silnik diesel AdBlue

Niewielu kierowców posiadających samochód z silnikiem typu Diesel zdaje sobie z tego sprawę. Nadchodzące dni będą jednak naznaczone trudnościami dla użytkowników tego typu jednostek. Większość nowoczesnych samochodów z silnikami wysokoprężnymi wyposażone jest w katalizator i dodatkowy system redukujący szkodliwe tlenki azotu ze spalin. Popularny AdBlue może przysporzyć ci w nadchodzących dniach sporo problemów. Jak sobie z nim radzić i jak zadbać o to, by nasz silnik odpalił w każdych warunkach?

Zima, zima zła

Prognozy pogody są bezlitosne. Mowa o temperaturach sięgających nawet -30°C i choć wydaje się to mało prawdopodobne, to mróz rzędu -10°C już może okazać się zabójczy dla twojego silnika typu Diesel. Czym dokładnie jest AdBlue i dlaczego jest zmorą kierowców w zimie?

Emisja tlenków azotu to jeden z największych problemów producentów, którzy nękani przez Unię Europejską robią co mogą, aby ją zredukować. Jednym z takich rozwiązać jest system AdBlue. To nic innego jak roztwór mocznika rozpuszczony w wodzie zmineralizowanej. 

W procesie AdBlue wykorzystuje się amoniak, który produkowany jest przez nasz Diesel z mocznika. W osobnym zbiorniku znajduje się ciecz wodna, która wtryskiwana jest do strumienia spalin w odmierzonych ilościach, uwalniając amoniak. Gdy roztwór ten dostanie się do katalizatora, dojdzie do reakcji z tlenkami azotu. Efektem tego wiązania jest para wodna i azot, bez tworzenia niepożądanych produktów ubocznych. 

Zadbaj o AdBlue i DPF

Płyn AdBlue należy regularnie uzupełniać. Przede wszystkim dlatego, że jeśli zużyjemy go w całości, a zbiornik pozostanie pusty, nie odpalimy silnika. Jak wygląda zużycie tego płynu? Można przyjąć, że wynosi ono od 1 do 5% zużycia oleju napędowego. 

To jednak najmniejszy problem. W nadchodzących dniach naznaczonych minusowymi temperaturami, AdBlue może przysporzyć sporo problemów. Płyn ten bowiem krystalizuje w temperaturach niższych niż 11,5 °C.

„Wyścig” na ulicach Warszawy zakończony potężnym dzwonem. Tytuł dzbana roku 2021 przyznany rekordowo szybko [WIDEO]

Diesel nie odpala – co robić? 

Zamarznięty roztwór mocznika spowoduje zatkanie przewodów, pompy i zaworów. Jeśli AdBlue zamarznie, nie przeszkodzi jednak w uruchomieniu pojazdu. Roztwór mocznika powinien szybko rozmrozić się po uruchomieniu pojazdu. 

Najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z 32,5% roztworu AdBlue w miesiącach zimowych. Przy takim stężeniu zarówno mocznik, jak i woda znajdująca się w roztworze, będą zamarzać z taką samą szybkością. To da nam pewność, że podczas rozmrażania płyn nie zostanie rozcieńczony ani nadmiernie stężony. 

KIEROWCO! TO NAJLEPSZY MOMENT NA ZAKUP OPON! SPRAWDŹ PROMOCJE